Hev i mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Her i ferien blev min lille bror ved med at drille mig og jeg tog ham og hev ham ind væk fra rummet og ind til min far og papmor og min far blev så sur at han gik hen og råbte mig end i hoved mens han greb fat om min arm og han negle gav mig mærker jeg kunne se om aften og det var ved middags tid det skete og min far er meget efter mig Og min lille bror og lille søster skal jeg næsten hjælp med alt de ikke kan og er det ulovligt at han hev og gav mig mærker

Svar:
Hej
Det lyder godt nok som en ubehagelig oplevelse du har haft i ferien og jeg kan godt forstå at du undrer dig over om din far virkelig har lov til at reagere så voldsomt.
Når jeg nu læser dit brev så kan jeg jo godt høre at du er kørt rigtig træt i den måde som familielivet kører på, med din far, papmor og mindre søskende. Det lyder som at du som storebror, føler at du har fået rollen som dèn der skal tage ansvar for de mindre søskende - og det er selvfølgelig dine forældres opgave. Selvfølgelig synes jeg da at du skal give en hjælpende hånd med som storebror når der er brug for det, men som du fortæller om det, så er der vidst tale om meget mere, som du oplever det.
Jeg tænker at det vel egentlig også var dèt som du forsøgte at fortælle dine forældre da du trak din lillebror med ind i stuen, men at du desværre ikke blev hørt som du havde ønsket. Jeg kan godt forstå at du gerne vil sige fra overfor opgaven med at tage ansvar for dine søskende og at du som den store føler at du skal finde dig i alt for meget fra de små. Det er heller ikke rimeligt. Jeg tror tit der sker der at man som den ældste søskende i en familie, forventes af forældrene, at tage meget hensyn til de små, fordi det ligesom er det "nemmeste" fordi så er der ikke så mange konflikter - hvilket der jo som oftest er imellem søskende. De mange konflikter kan godt være trættende for alle de involverede - også for forældrene - og derfor kommer der så desværre nogle vredesudbrud hinanden imellem, fordi der ikke rigitgt er "overskud" til at tale pænt og ordentligt til hinanden. Jeg synes det lyder som at det er dèt der sker i jeres familie og at det var derfor den ulykkelige situation med din far i ferien fandt sted. I var begge trætte og vrede.
Jeg synes det kunne være godt hvis I fik hjælp til at få talt om hvordan tingene kører i jeres familie og om hvad I er "trætte af" hver især, fordi det er i alles interesse at det kommer til at fungere bedre. Hvis du får hjælp til at få fremlagt dine synspunkter overfor dine forældre, uden at det bliver til et skænderi, så tror jeg faktisk at de vil kunne forstå det. Men det kræver jo at alle parter er rolige og fattede, så derfor vil det være godt med en "ordstyrer" udenfor familien. Jeg kender jo ikke så meget til dig, så jeg foreslår faktisk at du lige kommer ind i chatrådgivningen, så vi kan finde frem til en god løsning og hører lidt mere om hændelsen med din far. Fordi selvfølgelig har han ikke lov til at være voldelig - uanset hvor "træt" han er og det skal du bestemt ikke finde dig i.
Kærlig hilsen
Denise