Hele familien imod én uskyldig og svigtet pige
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhus, jeg skriver her fordi jeg ikke kan klare det mere. Jeg er en pige på 20 år af anden etnisk baggrund. Jeg kan bare ikke enes med mine forældre, lad mig sige det sådan; én dag om månenden er vi alle lykkelige og har det sjovt i hinandens samvær, men resten af hele måneden så er der skænderier HVER DAG, hele tiden. Jeg snakker aldrig med mine forældre, jeg kender dem nærmest ikke? Min mor tror jeg ikke bliver gift fordi jeg er til fødselsdagsfest til kl 22? Hun er så bange fordi folk snakker, men jeg er ligeglad med det? så længe jeg ved jeg ik er galt på den, og tør at se mig selv i øjnene, så er jeg ligeglad med folk, men det er min mor ik? Hun kalder mig luder næsten hver dag, hun siger jeg er en klam so, og fordi jeg bruger p-piller mod kraftig menstruation, så tror hun jeg knepper frem og tilbage? jeg er stadig jomfru og har aldrig rørt en dreng. Men det kan jeg ik forklre hende, da hun ik forstår, hun siger med det samme '' jeg kender godt dig, du er en luder ''. Jeg bliver så ked af det, at det er helt ubeskrivligt, jeg kan ikke klare det mere. Det kan godt være at man tænker, det her er intet problem, men det fylder så meget i mit liv, at jeg har lyst til at dø ud, fade away stille og roligt. Jeg håber på det bedste i min fremtid. Men når jeg ikke engang har en kæreste, så kan jeg ik engang prøve at få mig selv til at tro at det nok skal blive godt. Alle mine veninder har fået fyre på og er blevet forlovede, men jeg er den eneste der mangler. Det fylder også meget i min hverdag, at jeg ikke gider at tage i skole mere, eller se dem, for det eneste vi snakker om, er deres fyre? jeg bliver ked af det, og har bare lyst til at tage hjem, men på den anden side, så ved jeg ikke hvad jeg skal stille op med dem derhjemme. Jeg ryger smøger og det hader min mor mig for! hun sir jeg er en rigtig luder fordi jeg ryger, men hvis jeg skal være ærlig, det eneste som trøster mig, når jeg sidder og græder mens jeg tænker over mit liv, det er mine smøger:( Jeg sagde op fra mit arbejde fordi jeg fik en dårlig løn og blev behandlet som lort efter 6 års arbejde der, det blev min mor sur over for nu har jeg ingen indkomst, og nu duer jeg til intet herhjemme. Jeg ved ik hvad jeg skal stille op med mig selv, alle er imod mig, mine forældre og mine to søskende. Har INGEN at snakke med dette om. Jeg vil gerne til psykolog, men det har jeg ikke penge til. Så nu må jeg bare rende rundt og have det dårligt med mig selv, indtil jeg en dag bliver kørt ned af en bil .. Jeg undskylder for mit lange brev, men jeg er så ulykkelig at jeg ik kan klare det mere, alt går galt! Kærlige hilsner fra den mest ulykkelige pige.

Svar:
Hej med dig
Pyha, jeg kan sagtens leve mig ind i den svære og ulykkelige situation du står i.
Når du nu fortæller at du har anden etnisk baggrund, så ved jeg jo godt at måden som din familie fungerer på og betragter sig selv på, skal ses på med andre "briller" end vi kigger på danske familieværdier med. Jeg må dog sige, at uanset hvilke familieværdier vi end har med os, så synes jeg det er meget skræmmende at høre, at din mor kan finde på at kalde dig luder, klam so og andre forfærdelige ting. Det synes jeg på ingen måde kan forsvares - og det gælder uanset hvad hun end tror om dig eller mistænker dig for. Det er meget grimt sagt og det klæder bestemt ikke en mor at tale sådan til sin datter, af nogen som helst grund.
Jeg kan godt forstå at det må være dybt frustrerende når veninderne går op fyre med videre, at du så er splittet i forhold til at leve op til hvad din familie forventer af dig. Det lyder som om de forventer noget af dig som egentlig ikke passer ind i hvordan du har lyst til at leve dit liv, ikke ? - Også at du har taget nogle værdier til dig med f. eks ikke at finde sig i alting på en arbejdsplads mv, som din familie ser anderledes på.
Alt i alt synes jeg det lyder til at være alt for hårdt og stressende for dig at stå i denne splittelse, til at du kan klare det alene, så jeg vil med det samme anbefale dig at tage kontakt til etniskung.dk hvor de er vant til at rådgive og hjælpe piger som dig videre, som står i lige præcis dèn problemstilling du beskriver.
Du er 20 år og du har ret til at leve et godt liv efter de værdier som du ønsker og sætter pris på for dig selv - og det synes jeg du skal støttes i. Jeg håber at du hurtigt tager kontakt til Etniskung og er du i tvivl om noget så kom endelig ind i chatrådgivningen her på siden :). Jeg kan "høre" at du er i gang med at udvikle dig til en selvstændig pige - det er rigtig godt og godt at du skrev herind.
Mange hilsener fra Denise