Hej rådgiver der læser brevet
brevkassespørgsmål af
Clara
16 år
der 3 børn i pleje hjemme ved mine forældre den mindste på 9 kan blive rigtig ked af det hvis han føler de andre er bedre til at tegne bygge LEGO eller hen ikke kan det samme han bliver rigtig vred hvis hans mor og far aflyser  besøgs aftale syntes det så synd hvordan hjælper man ham

Svar:
Kære Clara
Jeg synes det er så fint at du skriver herind! Det er ikke altid nemt at vide hvordan man kan gøre en forskel for andre eller hjælpe dem, og det er rigtig sejt af dig at du spørger os, istedet for fx at give op. Så jeg synes du kan være rigtig stolt af dig selv.
Du skriver at din yngste plejebror på 9, har det med at blive sur eller ked af det, hvis han oplever at de andre er bedre end ham til noget. Samtidig fortæller du også at hans forældre ofte aflyser besøg, og at han også der er ked af det. Selvom det er svært at sige præcis hvorfor han bliver ked af det, så tænker jeg at det er helt forståeligt. Det kan være at han oplever at hans forældre vælger ham fra, og at det får ham til at tro at han ikke er god nok eller at han ikke betyder nok for dem. Det må være en frygtelig følelse at gå rundt med, og når man er 9 år, kan det være meget svært at snakke fornuft til sig selv - særligt hvis det er den oplevelse som han har haft hele livet. Så når de andre er lidt bedre til noget end ham, så sætter det gang i de følelser af "jeg er ikke god nok" og "jeg duer ikke til noget", og så vil den mest naturligt reaktion være at man bliver vred og ked af det. Så jeg tænker derfor at det bedste du kan gøre, er at fortælle ham om de ting som han er rigtig god til. At fortælle ham om at du holder af ham, og så lave ting sammen med ham. Brug tid med ham. Giv ham en følelse af at han er sjov og hyggelig at være sammen med. Så er det lige meget hvad I laver - om I ser en film, går en tur, leger med lego eller andet. Bare sålænge det er ham der bestemmer og du er nærværende (så prøv at undgå mobilbrug imens, medmindre I fx spiller sammen).
Vi vil allesammen gerne opleve at andre vil os. At vi betyder noget for nogen. Og den følelse kommer tit når andre bruger tid på os, interesserer sig for hvem vi er og hvad vi vil, og giver sig tid til at være til stede. Husk også at det altid er en god idé at snakke med en voksen om hvad man kan gøre (og igen vil jeg takke for dit brev), og jeg vil anbefale dig at fortælle dine forældre om dine tanker - når han er kommet i seng og I er alene. Du er også altid velkommen i vores 1-1 chat eller til at skrive til brevkassen igen.
Jeg håber du kan bruge mit svar! Du er virkelig en omsorgfuld person, og jeg synes han er heldig at han har dig som plejesøster.
Kærlig hilsen
Signe