Hej
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Jeg er en pige på 13 år, og jeg har brug for en masse hjælp.
Mine forældre er skilt, og min mor og mig og min lillebror bor sammen, og min far bor langt derfra.
Vi skal tage toget hver anden weekend.
Jeg skal op til min far, og jeg skal have en billet, og det vil min mor ikke hjælpe mig med.
Det hele i familien er min skyld.
Hjælp
Knus D

Svar:
Kære D
Det er rigtig stærkt af dig at skrive ind til brevkassen.
Du skriver, at det hele i familien er din skyld.
Det er bestemt ikke din skyld, hvis der er noget galt i din familie. Det må du aldrig tro! Det er dine forældre, der skal tage vare på dig og være voksne. Det er ikke dig, der skal passe på dem eller have ansvaret for familien.
Det er meget vigtigt, at du snakker med en voksen om, hvordan du har det. Du må ikke gå med det alene.
Derfor synes jeg, at du skal tale med dine forældre om det og fortælle, hvordan du har det.
Du skriver, at du skal besøge din far, og at din mor ikke vil hjælpe dig med billetten.
Det er vigtigt, at dine forældre taler sammen. Det er deres ansvar at du får en billet, og at du kan besøge dem begge.
Hvis du har svært ved at tale med dine forældre, så kan du vise dem dette indlæg i brevkassen.
Prøv at tale med din mor igen og bed hende om hjælp til billetten. Du kan også ringe til din far, og bede ham om hjælp til billetten.
Du kan også skrive et brev til dine forældre.
Det er min erfaring, at det ofte hjælper at skrive tingene ned. Du kan måske enten give brevet til dem, eller læse det op for dem.
Hvis du ikke vil tale med dine forældre, så vil jeg gerne bede dig om at tænke over, hvem du så kan tale med det om. Det kan være en voksen i din familie, en lærer på din skole, eller en i din nærhed, fx en klubpædagog, hvis du går i klub, eller en anden, som du føler, at du kan betro dig til.
Hvis du synes, at det er svært at tale om, eller at du ikke ved, hvordan du kan tale med dine forældre om det, så kan du logge på vores ChatRådgivning i Cyberhus.
Det er et rigtigt godt sted at øve sig på at tale om svære ting.
Fortæl rådgiveren, at du har skrevet ind til os og få ham/hende til at læse dit indlæg.
De varmeste hilsner
Loa