havd skal jeg gør? for tiden bilver bere?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej bb har ikke nogen sådan som rardit spørgsmål jeg har rardt meget bore for et råd jeg synse bare jeg har pøver alt det bilver sæver sæver og bore her hjemme og nu må jeg heler ikke gå uden for en dør fordi jeg kom jeg med 600 kr ved godt det var (dåmt og gør men jeg goret nogen tinge og fik penge for det (de ved havd jeg mener altså nogen med sex vil ikke taler om det) som min foræde så fandt ud af jeg haret de kr men ikke hvor jeg har dim fra) og nu må jeg ikke gå ud for en dør (altså gå uden for)  og i forvejen kan jeg ikke med min mor hun har så sævet ved og forså jeg ved og bilver vosken (altså er på vej til det) det aster da jeg var 10 og suller på en   skole hvor jeg var der mandag til fredag i 2 år (og nogen måder og uge) så kom jeg tilbaj til min galme skole der var jeg så 12 og der fra 12 13 bilver det førets rardi selt m for der vil jeg genge har en kæreste og pøver og gå med meke-op (var/er meget moden af min alder) og min mor var meget i mod det og ude over det (kommer på den den anden skole fordi min foræder ikke kunne basse godt nok på mig vil jeg liger siger) var/er jeg overæket (nu er der kunne 10 kg tilbaje ca men var der 20 kg på mig ca) og så jeg også ordbene som i måske har set ... har kæpe rardt meget med alt det her aletden af sidt år kunne jeg ikke læse og det kan jeg nu og det har jeg kunne i ca 9 måde jeg selv det meget folt når man som mig gå i ,,ikke-nomal-kasse,, også kaller sæl-kasse og vægen tabet 12 kg i 2011 og de 8 anden lidt over sidet år og i år min mor sævet og fortæller havd jeg ikke gå/gåe i gæme med hende og i det hele tage fra jeg tørste hende da jeg var på den anden skole der for hun ker af det meget der ,hun gik også til cogle der jeg gik på den skole der , og det med meke-op og kæstern tog også langen tiden 1 år ca tore jeg hun synse namilg jeg var for unden til det ...veldt også var syler jeg ikke talet til min mor i 4 3 måde altså på gunden af et dåmilt forhole vi har samme der og nu og ud over det så har hun ikke sidden foræder i 13 år (hvorfor,er en langen forælen) men så tog vi der ned og bilver gode venner med dim og det være godt liger til janaf altså den først måden i år i år   og nu er jeg ikke vælkommer der mere for og siger det kort så nu skal jeg høre tiden høre fra min mor hvordan det bare gør så godt med henden foræder HADER DET OG JEG HADER MIN MOR OG JEG MENER DET og jeg har og siden jeg bilver 10 ca 10 11 ønske de bilver sleker og det gør jeg i nu eller jeg kunne fytte hjemmefra når jeg bilver 16  liger som min far altså ikke kunne derfor men fordi jeg ikke kan holer det her ud mer ,det best jeg ved er når hun er ned hos mine foræder en gang for måden og er der i 4 3 dag så kan jeg være helet mig selv og sappe af være glad og gør som jeg vil bare jeg siger hvor jeg er :) (jeg <3 min far) jeg har også pøver og taler meget med min mor om det og anden tiden og hendes foræder og hvordan jeg har det med det men hun bilver alttide bare sur på mig eller ikke vil taler med mig og siger tit jeg er ligersom min far som er meget done men en god far synse jeg (også sel om ham ryre) så jeg kan heller ikke rart taler med min mor om det har også pøver min far min famile min vennder,venner,læser på skolen,alt på skolen og de der på børn og unge telfoel ja hevm jeg ikke har pøver og taler med så det råd er pøver og det viger ikke for mig (i så langen tide) (har også pøve og bilver mobe i min galme skole og ha falk venner altså ikke rardt venner som bage-talet mig)  det var sådan ca det holer jeg holler det bare ikke ud mere min far der ikke kan tage seje sel selv samme til at bilver seler fra min mor og min mor der bilver ved med for dag til dag og gøre det være for mig , jeg gå ikke ud fra i komme hjæpe men for det er der ikke nogen der har kunne i nu (der har jeg også pøver alt) men nu håber jeg bare på i vel læser det jeg har skiver for det bygter meget der er nogen der gire høre på mig (med altså det jeg siger ved jeg taler meget) men håber vi vil tage jer tiden til en som mig,håber det .... p.s håber det ikke er for iratne og læser så meget som jeg har sikver i det her og i et anden bb

Svar:
Hej med dig..
Inden jeg lige svarer dig, så vil jeg da lige rose dig, fordi du er begyndt at kunne læse.. hvor sejt og godt kæmpet.:)
Og jeg kan godt læse, at du synes det er rigtig svært derhjemme hos din mor og at du faktisk har prøvet at snakke med rigtig mange mennesker om det. Det er super stærkt og det er godt du får snakket med nogen andre voksne om hvordan du har det med din mor derhjemme. Det lyder forøvrigt rigtig godt, at du har det godt med din far.
Når jeg læser dit brev, så er der 3 ting jeg gerne vil sige til dig:
1. Det første handler om de problemer du har med din mor... Sådan som jeg forstår det du skriver, så lyder det til at du synes din mor skal stoppe med at behandle dig som et barn og starte med at se dig mere som en "snart voksen" pige. Og det kan jeg sagtens forstå... du er 14 år og teenager, og du er ved at blive mere og mere voksen. Og når man er 14 år, så bliver man rigtig tit uvenner med sine forældre og tit er det fordi at ens forældre vil bestemme og passe på en, men at man selv føler sig voksen nok til at bestemme de ting. Og så bliver der problemer derhjemme.
Jeg ved ikke så meget om hvad I skændes om derhjemme, men sommetider bliver man nød til at acceptere at det er ens forældre der bestemmer. Og det vil det være indtil man bliver 18 år, men sommetider kan man snakke med sine mor om de ting man synes er hamrende irriterende og lave en aftale om hvornår man må det ene og det andet. Selvom man måske ikke er helt enig, så kan det være rart at vide hvornår man for eksempel må være sent ude, eller gå med makeup eller noget andet.
Så mit første råd til dig er, at du får lavet sådan nogle aftaler med din mor.
2. Det andet er noget jeg er bekymret for. Sådan som jeg forstår det første du skriver, så har du fået 600 kr. for noget sex. Og det gør mig bekymret, af to grunde. For det første er du kun 14 år og faktisk slet ikke gammel nok til at have sex. Og hvis der er penge i det, så kan jeg være meget bekymret for hvorfor du gør det og den slags mennesker der kunne finde på at betale en pige på 14 år for sex. Det er meget ulovligt og de mennesker kan blive straffet for det. Jeg tænker også, at når en pige på 14 år, har sex for penge, så er det fordi der er nogle ting som er rigtig svært i hendes liv og at hun har brug for hjælp.
3. Derfor er mit 3 råd, at du igen prøver at snakke med en voksen om dit liv. Prøv at tænke dig rigtig godt om og vælg den lærer på din skole, som du bedst kan lide. Men denne gangs skal du fortælle om det med sex også. Fordi det er vigtigt, når en lærer hører det, vil læreren nemlig vide at det er alvorligt. Den lærer vil vide, at du har brug for hjælp.
Jeg ved ikke helt, om det var det svar du regnede med, men jeg håber du bruger mine råd. Jeg synes det er rigtig sejt af dig, at du skrev herind og jeg kan sagtens høre på dig, at du gerne vil have en voksen der lytter og respektere dig. Det gør jeg og jeg håber du vil tage fat i en sød lærer på din skole og fortælle det samme som du har fortalt mig.
Venlig hilsen
Erroll