Hatesider på instagram
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.
Jeg er virkelig frustreret for tiden, har overhovedet ingen ide om hvad jeg skal gøre af mig selv, så håber virkelig i kan hjælpe mig. Det startede for en måned siden ca. Nogle piger fra min klasse opdagede den her hateside på instagram. Brugernavnet på den var "Julle er klam" eller noget lignende. Der kom flere og flere af de her hatesider, det endte med at næsten alle pigerne fra klassen havde en. Vedkommende lagde opslag ud hvor de afslørede pigernes hemmeligheder, eller nævnte de ting som pigerne var utilfredse med sig selv over. Så vi regnede ud at det selvfølgelig kun kunne være en person fra vores egen klasse. Og nu er pigerne så begyndt at beskylde mig for det. Har pjækket meget på de sidste, for de kommer med kommentarer som: "Hvorfor indrømmer du ikke bare det var dig?" "Du er en bitch" og det kan ødelægge resten af min dag. Der er blevet talt om at involvere politiet i sagen. Jeg græder mig selv i søvn næsten hver eneste aften, så er begyndt at tage sovepiller. Har bogstaveligt talt ingen venner i klassen lige nu. Drengene står der bare, kan godt finde på at fnise en gang imellem, som om det hele er en stor joke. Jeg føler mig mere ensom end nogensinde, overvejer rigtig meget at skifte skole efter sommerferien. Men igen, hvis jeg gør det, giver det dem endnu mere grund til at tro at det var mig. Og selvom de ikke holder af mig for tiden, holder jeg stadig sindssygt meget af dem alle.
Jeg frygter også hvilke rygter det her kan skabe, er bange for at det ikke vil hjælpe at skifte skole, da andre måske allerede har hørt om det. Ja, jeg har sgu gjort ting jeg fortryder, men kunne da aldrig finde på sådan noget her? Desuden, er politiet som sagt ved at blive indblandet, så hvorfor fanden skulle jeg køre den så langt ud? Undskyld sproget, er virkelig frustreret. Også bare ved tanken om, at der sidder en helt anden person som ikke har fået så meget som en enkel beskyldning, som faktisk ER skyld i det. Han/Hun sidder lige nu sikkert bare og griner ved tanken om at han/hun er sluppet fra det, og alt ligger på mig.
Hvis i har nogen tanker omkring dette, eller har en ide om hvad jeg skal gøre, så vil jeg virkelig sætte pris på at i lader mig vide det. Hele min situation ser bare håbløs ud lige for tiden. Hjælp.
Hilsen M

Svar:
Hej M
Hvor er det frustrerende med de her hate-sider. Det er galt nok i sig selv at det selvfølgelig er helt vildt modbydelige ting der bliver skrevet på siderne, men også at dem der laver siderne er sådan nogle kujoner at de ikke tør stå ved siderne.
Jeg kan godt se at det er svært når mange i er begyndt at mistænke dig. Og det må virkelig være hårdt når de begynder at skrive til dig og kalde dig en bitch som du beskriver...det er på ingen måder i orden.
Jeg synes ikke det er fair at du får skylden og jeg synes derfor heller ikke det er rimeligt at du skal flytte skole. Selvfølgelig er tingene rigtig meget i kog lige nu, men det kan sagtens ændre sig igen når man finder ud af hvem der faktisk står bag...og det kan man altså godt.
Jeg tænker faktisk at det er positivt at politiet er ved at blive blandet ind i sagen. For politiet kan godt finde ud af hvem der står bag. De har værktøjer og mulighed for at spore afsenderen på en helt anden måde end vi "almindelige" mennesker har.
Når først den rigtige skyldige bliver fundet vil din situation forhåbenligt også ændre sig og derfor tænker jeg at du, sammen med dine forældre, skal holde fast i og støtte op om at politiet skal gå ind i sagen.
Jeg går ud fra at din skole også er en del af den her sag når det er noget der fylder så meget i klassen. Hvis ikke de er, synes jeg helt sikkert at du skal snakke med dine forældre om at gøre det. Måske kunne det også være gavnligt at alle jer der er en del af konflikten mødes sammen med jeres forældre, så I kan få snakket om hvad det er der foregår ansigt til ansigt i stedet for i det skjulte.
Men vigtigst er det at du ikke holder det her for dig selv. Snak med dine forældre om hvordan du har det, og fortæl dem hver gang der er nogen der skriver et eller andet til dig du bliver ked af. Det er den bedste måde at få dæmmet op for problemerne.
Jeg krydser fingre for at I snart finder ud af hvem der faktisk er den/de skyldige og at du får det bedre i klassen igen.
Mange hilsner
Niels-Christian