HASTER - MIN SØSTER.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
Min lillesøster gik grædende til mig, trak sin trøje op hvor jeg kunne se hendes mave og arme. Jeg gik i chok, da jeg så arrene på hende. Det var jo mig - der havde det dårligt? Jeg troede at hun var bare en velfungerede pige, der var glad - det er ikke første gang, jeg har oplevet. Jeg har skrevet til jer, for lidt over to uger siden - hvilket jeg er ved at blive bange for min søster. Hvad hun vil nu gøre snart ved sig selv. Min søster fortæller at hun skriver mange sider ned i hendes hæfte om hvordan hun skal begå selvmord. Jeg er bange, men da jeg er storesøsteren burde jeg gøre noget ved det. Men jeg kender følelsen af at folk går til andre, og fortæller at jeg har skåret i mig selv, eller truet med selvmord. Så jeg vil ikke lyve op i fjæset for hende, men jeg føler også at jeg skal gøre noget. Jeg er den ansvarlige storesøster, og jeg ville hjælpe hende lidt mere oftere men da jeg bor på et opholdssted og har min mobil taget så ved jeg overhovedet ikke hvad jeg skal gøre. Jeg ser kun hende hver anden weekend, og jeg føler mig .. magteløs. Hun skal ikke selv ende på et opholdssted - så hvad skal jeg gøre? Hun har skåret i sig selv igen, mere tydligere end sidste gang. På maven og arme. Det er frygteligt. Hun ved godt at jeg skære i mig selv, men om jeg fortsat gøre det ved hun ikke. Jeg vil ikke bringe min mor mere i problemer, eller hvad hun vil nu gøre.
Please - Svar. Hun skal have hjælp.

Svar:
Hej med dig
Hvor er det godt, du skriver ind til os. Jeg fornemmer, at din søster betyder rigtig meget for dig, og at du er meget bekymret for hende. Det er flot af dig at være så omsorgsfuld. Dog synes jeg, det er vigtigt at huske på, at du ikke er ansvarlig for din søster. Du skal hjælpe så godt, du kan, men du er ikke den voksne i denne situation, og det er derfor ikke dig, der skal træffe de endelige beslutning.
Jeg kan godt sætte mig ind i, hvorfor denne situation er så svær for dig. Du har selv prøvet at være i den, og du vil ikke svigte din søsters tillid ved at fortælle noget videre, hun har fortalt dig i fortrolighed. Samtidig er du vildt bekymret for hende, og vil gerne hjælpe hende så godt som muligt.
Fordi du netop kun ser hende hver anden weekend og ikke har nogen telefon, er det utrolig svært for dig at være der for hende i hverdagen. Derfor tænker jeg, at du er nødt til at gøre op med dig selv, hvad der vigtigst for dig. Er det vigtigste, at du ikke bryder din søsters tillid (ved ikke at sige det til nogen), eller er det vigtigste at din søster får hjælp? Selvom du bryder hendes tillid på kort sigt, kan det jo netop være det, der gør forskellen for hende på lang sigt. Jo hurtigere hun får hjælp, jo større er chancen for, hun kan komme ud af det dårlige mønster og blive den glade pige, hun plejede at være.
Hvad ville der ske, hvis du fortalte din søster, at du har tænkt dig at fortælle nogen, at hun skærer i sig selv, fordi at det på lang sigt er for hendes eget bedste? Hun ville måske blive sur på dig i starten, men måske er det bedre at du bare rummer den vrede, når du ikke helt har mulighed for at være der for hende og hjælpe hende på andre måder. Hvis dig og din søsters roller var byttet om, hvad ville du så ønske, hun gjorde for dig?
Er der nogen på dit opholdssted, du kan tale med det om? Selvom du ikke har så meget lyst til det, synes jeg, du skal fortælle det til en voksen. Du har ikke mulighed for at være der for hende hele tiden, og selvom du føler dig ansvarlig, er det ikke dit ansvar. Det bedste du kan gøre, at at hjælpe ud fra de muligheder, du har til rådighed. Lige nu er du i en situation, hvor du har meget begrænset tid sammen med din søster, er derfor er dine muligheder også meget begrænsede. Selvom du frygter, din søster kommer på et opholdssted, tror jeg det bedste for hende i denne situation er, at hun får hjælp, så hun ikke bliver ved med at skære i sig selv.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Tanne