Har ødelagt alt!
brevkassespørgsmål af
...
15 år
Hej.
Jeg vil virkelig gerne have det bedre, og jeg får også en masse hjælp både fra kommunen og psykolog. Jeg føler bare ikke at det hjælper, og jeg tror heller ikke, at jeg rigtig tager i mod hjælpen. Jeg skubber også bare folk væk, og jeg kan ikke lukke mine forældre ind overhovedet.
Jeg ved godt, at jeg bliver nødt til at åbne op, for at kunne få det bedre. Men på den anden side føler jeg ikke, at jeg fortjener at være glad og få hjælp.
Lige nu vil jeg gerne have hjælp, men så om lidt føler jeg at jeg ikke fortjener den, og at jeg ligegyldig og bare til besvær. Lige nu føler jeg også bare at cutting er mega dumt, og jeg bliver ved med at sige til mig selv at jeg skal stoppe med det. Men alligevel gør jeg det igen...
Jeg føler at jeg ødelægger mit liv, for jeg vil så gerne bare kunne være glad. Men jeg føler at jeg er en person splittet i to, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre...
Jeg er ikke mig selv mere. Jeg ser mig selv som en glad person, som har det godt. Men alligevel er jeg altid trist, og bliver nødt til at lade som om at jeg har det godt. Jeg forstår bare ikke hvorfor, jeg synes at jeg burde have det godt. Jeg ved godt det er dumt, men jeg cutter hver dag.
Jeg vil så gerne kunne tage mig sammen, men jeg kan ikke. Jeg skal til eksamen, og jeg har stadig intet lavet. Jeg er så træt, og kan ikke koncentere mig eller overskue det. Jeg vil bare så gerne, og jeg føler at jeg bliver nødt til at klare det mega godt. Men ved bare at jeg fucker det totalt op.
Jeg har næsten ødelagt alt i mit liv, jeg har gjort mine forældre kede af det, jeg lever på en løgn, og jeg har ødelagt min krop... hvad mere kan jeg ødelægge.
Føler allerede at det hele er håbløst.... kunne lige så godt dø!

Svar:
Hej med dig
Når jeg læser dit brev, så kan jeg nærmest mærke, at du har haft det rigtig skidt den dag, du sendte det. Og det har du måske stadig. Det er ikke let at føle, at man har ødelagt en masse ting. Det er faktisk en stor byrde at gå rundt med, og det lyder som om, du er meget tynget af den lige nu. Det er sejt at du skriver det hele så ærligt i dit brev, og jeg vil komme med mine tanker omkring det herunder.
Du skriver, at du gerne vil have det bedre og at du får hjælp fra kommunen og går til psykolog. Du skal vide, at du har taget nogle gode og vigtige skridt, fordi du har bedt om hjælp. Det kræver rigtig meget mod at lukke andre ind i det, som gør ondt. Og det er bestemt ikke nemt, så det er flot at du er godt igang med din proces. Det kan også være udfordrende at åbne sig overfor fremmede mennesker. Du kan overveje, om du skal fortælle din psykolog om dine tanker - og det med at åbne dig. Det kan være noget, I så tager en snak om, og måske vil det hjælpe at være helt ærlig omkring, hvordan du har det. Husk og på, at når man begynder på processen om at få det bedre, så kan det være helt naturligt at tænke, at så må det gerne gå hurtigt. Det giver rigtig god mening. Dog er det ofte sådan, at det kræver tid - og nogle gange længere tid end man tror - at få det bedre. I sin process taget man små skridt ad gangen. De kan være bittesmå. Og det kan føles som om, man slet ikke rykker sig eller får det bedre. Man kan opleve at det går op og ned. Men det vigtigste at huske på er, at de skridt man tager, er i en god retning. Som på et tidspunkt vil give en følelse af, at man faktisk er kommet ret langt. Måske kan du bestemme dig for at skrive ned, hvordan du har det lige nu - og så huske tilbage på tiden før du fik talt med nogen - er der sket fremskridt? Måske kan du gøre det igen om en måneds tid og se forskellen. Er der måske nogle punkter, som har rykket sig?
I dit brev skriver du, at du er en glad pige, men det føler du ikke lige nu. Og du føler ikke at du fortjener at være glad. Og ved du hvad - sådan kan man godt have det. Og det er helt ok at have det sådan. Det er dér, du er lige nu. Forhåbentlig vil du dog engang kunne se, at du helt sikkert fortjener at have det godt og være glad, ligeså meget som andre folk omkring dig. For det gør du. Indtil da kan det være svært at gå rundt med den følelse - og det kan være, du føler behov for at læsse af - som du har gjort i dette brev. Du skal endelig bare skrive igen og jeg kan også anbefale dig at ringe til Livslinien, hvis du har en dag med tanker om at skade dig selv. Hvis du har mod på det kan du sætte ord på tankerne overfor din psykolog også. Og har du svært ved det, kan du evt overveje at skrive et brev og tage det med. For nogle personer er det nemmere at lukke op, når man bare sidder alene derhjemme med en kuglepen i hånden.
Jeg ønsker dig en god proces, som forhåbentlig fører til at du får det bedre, end du beskriver det lige nu. Det fortjener du.
Mai