Har så mange problemer.
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har rigtig mange problemer og ved ikke hvad jeg skal gøre af mig selv. Min far har drukket siden.. ja, før jeg blev født. Derfor har jeg haft rigtig mange ubehagelige oplevelser har der er blevet råbt og kastet med ting og ødelagt døre osv. Det skal så også lige siges at han har ADHD. Jeg startede med at skade mig selv for omkring et år siden.. Kan ikke rigtig huske den første gang eller hvad der startede det.. Det er så blevet opdaget nu af min lærer og hun er i bund og grund den eneste jeg kan snakke med.. Min mor er så kold, firkantet og sort/hvid som en person nu kan være og i vores hjem er min selvskade fuldstændig tabu. Jeg kan ikke snakke med hende om noget og hun lytter aldrig men kører alt overpå hende selv og hendes problemer.. Jeg har aldrig rigtig været selvmords truet, men jeg tror at jeg altid bare har været sådan at hvis det kom til det punkt så ville jeg være ligeglad. Jeg ar længe tænkte på om jg kan havde noget ADD da jeg ved det kn blive først vidre eller om jeg kan havde noget personligheds forstyrrelse eller en depression eller noget, men har aldrig været til lægen. Hoved grunden til at jeg tror det er at jeg kan ikke udtrykke mig ordenligt og jeg opfører mig på mange måder ligesom folk med de overstående ting^^ Derfor overvejer jeg at tage til lægen! Men det skal jo gå igennem min mor da jeg ikke er 16 endnu. Jeg er bare rigtig træt af at leve på den her måde og jeg kan ikke sove eller holde ordenligt sammen på mig selv. Vil bare være normal. Alt er også bare gået galt.. Jeg har nemmelig også fået skoliose som er en skævhed/rotation i rygsøjlen som gør at jeg i hele døgnet har ondt og bruger speciel stol og skal ind og ud af hospitalet. Det gør også bare at jeg ikke kan føle mig normal.. Er der overhoved noget jeg kan gøre for at få et nogenlunde ordenligt fungerende liv igen?

Svar:
Kære Pige,
Du fortæller både at din far drikker og har ADHD, at du har problemer med din mor, og at du har fået skoliose – og jeg kan sandelig godt forstå at du synes det hele er uoverskueligt lige nu! Jeg ved ikke rigtig noget om din skoliose, og kan derfor ikke svare dig på spørgsmål omkring det. Men det er godt at høre at du er i behandling, og jeg kan godt forstå at det må være rigtig hårdt hvis du går og har ondt hele tiden.
Først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig godt at høre, at du har en lærer som du kan snakke med, og at det er vildt flot at du har gjort det! Det kan være rigtig svært at skulle fortælle om personlige ting. Det lyder til at du er god til at sætte ord på dine problemer og følelser, og det er en rigtig god evne!
Med hensyn til dine forældre, er det nogle rigtig svære problemer du går rundt med. Det er meget svært når ens far drikker og du fortæller også at du har haft mange ubehagelige oplevelser. Jeg kan godt forstå at du er meget ked af, at du ikke kan snakke med din mor om hvordan du har det. Det lyder som om du har prøvet ad, men kunne du måske forestille at forsøge igen? Måske kunne du vise hende dit brev og mit svar? Det er et rigtig flot brev du har skrevet, og det beskriver meget præcist hvordan du har det. Måske vil det være lettere for dig, og så bliver din mor også nødt til at ”høre efter” hvad du siger?
Du foreslår selv at tage til lægen. Det synes jeg er et rigtig godt forslag. Ikke fordi jeg tror at du ikke er normal, men det kan være at lægen har nogle mere præcise forslag til hvad der kan hjælpe dig. Jeg tror også at det vil være rigtig rart for dig at få snakket med lægen om, at du ikke kan udtrykke dig ordentligt og i forhold til at du selv mener at du opfører dig som en med ADHD, personlighedsforstyrrelse eller depression.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om det hele eller har brug for flere råd, må du meget gerne logge dig på vores chatrådgivning eller skrive igen. Du kan også kontakte LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade – der kan du få anonym rådgivning omkring din selvskade og du kan læse om andre der også gør skade på sig selv.
Til sidst vil jeg bare sige, at det er godt gået at du selv har taget så meget initiativ – både i forhold til at snakke med din lærer, at du forsøger at snakke med din mor, at du selv foreslår lægen og at du har skrevet hertil. Det viser at du er en stærk pige, som er fast besluttet på at få gjort noget ved dine problemer, og jeg er sikker på at du nok skal komme til at føle dig normal igen.
Mange tanker fra Helle.