Har måske OCD

brevkassespørgsmål

Har måske OCD

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Jeg er en pige på 16 år..

Jeg har i dec. forsøgt selvmord ved overdosis af panodil..

Og har været indlagt på Psykiatrisk i risskov.. Fordi jeg var selvmordstruet og pga, selv depression.

Men min depression er så småt ved at "forsvinde" MEN har i den sidste månedstid haft OCD symptomer..

Og de bliver værre og værre.. Jeg vasker hænder 54 gange daglig, går i bad 4 gange.. Og utrolig mange andre

tvangshandlinger.. HELE min dag er præget af tvangstanker, jeg tænker kontant på bakterier og frygter at smitte andre eller blive dødelig syg..

Jeg har kort nævnt det for min psykiater, men det skal nævnes at jeg VIRKELIG ikke kan snakke med hende, hun tænker KUN på at fylde mig med medicin..

Og jeg har slet ingen kermi med hende.. Så jeg kan slet ikke være 100% ærlig overfor hende..

Det værste er at mine forældre hele tiden siger "du har ikke OCD, lad hver med at vaskehænder, eller du kan godt røre ved håndtaget, lad nu hver med at spille fjoldet".

Og det er skide hårdt for mig! for hvis jeg dog bare kunne lade hver gjorde jeg det jo nok ikke!

Hver aften når jeg ligger i min seng, og kigger på mine hænder og de er helt røde og ødelagte.. Og kigger på mig selv føler jeg mig beskidt.. Det giver mig lyst til at begå selvmord.. Hele min nat er præget af konstante selvmordstanker..

Jeg har sat en virkelig stærk facade op for mine forældre, og skjuler alle mine tvangshandlinger så meget jeg nu kan.. Fordi jeg ikke kan klarer de ikke forstår mig..

Jeg har også tit brug for folk gentager noget 4 gange.. Feks hvis de har sagt et bestemt ord beder jeg dem om at sige det 4 gange, og hvis de ikke gør det får jeg angst og uro i hele kroppen.. Men mine forældre bliver sure og nægter at gøre det.. Så jeg bliver nød til at skrive til min bedste veninde at hun skal skrive det ord som mine forældre feks har sagt, som jeg har brug for at det bliver gentaget.. Og det belastende for både mig og min bedste veninde, især hvis hun feks ikke ser sms'en inden 14 minutter eller svarer inden det.. For så for jeg det virkelig dårlig, og frygter hun er død, eller at jeg snart vil dø..

Jeg ved ikke hvordan jeg skal få stillet diagnosen HVIS jeg har OCD, når jeg virkelig ikke kan holde min psykiater ud.. Og mine forældre lukker helt ned når jeg nævner OCD for dem...  Jeg har lavet en test på OCD-klinikken.dk hvor jeg fik 22 point ud af 26.. Man kan sende testen ind til dem, men jeg ved jo ikke hvad der vil ske!

Hvad skal jeg gøre?! jeg lader som om jeg har det fint! og bare har et problem med at vaskehænder overfor mine forældre.. Men hele min hverdag er præget af det! jeg gør så mange handlinger så snart de ikke ser det! men smiler og griner når de er der, for ikke at gøre dem bekymret eller gøre dem irriteret..

MVH

Den forvirret Ocd-ramte pige.... :-(

Svar:

Kære dig

Hvor er det godt, du skriver herind! Jeg kan godt høre på dig, at det er rigtig svært lige nu, og det er tydeligt for mig, at du har brug for hjælp og den rigtige til det, er en psykriater.

Og så er det rigtig uheldigt, at du slet ikke føler du kan sammen med den psykriater du har nu og det er klart du er hamrende frustreret over det, fordi det virker til at du faktisk er meget motiveret for at få det bedre... Du har for eksempel været inde på OCD-klinikken.dk og tage deres test, men du har også skrevet her ind og bedt om et godt råd.. Super flot og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig. Lad os tage det med psykriateren først.

Det kan godt være svært, at have et super forhold til ens behandler, spcielt hvis det er en svær periode man går igennem og hun fx. giver dig medicin som du ikke er enig i. Jeg kan ikke fortælle dig hvad der er rigtig og forkert, men jeg er ret sikker på, at din psykriater har en grund til at gøre som hun gør. Det gør det jo bare ikke nemmere for dig, hvis du ikke føler det er det rigtige. Derfor skal du fortælle hende det og det er vigtigt.

Når man går til behandling og samtaler, så kan det sagtens tit være nødvendigt at snakke om hvordan det føles og hvorfor psykriateren gør forskellige ting. På den måde giver det måske mere mening for dig. Fortæl hende næste gang, at du ikke føler I har nogen god kemi og at du føler, hun bare vil fylde dig med medicin. Hvis det er umuligt at sige til hende ansigt til ansigt, så få skrevet det i en mail før du skal op til hende, så er det nok lidt lettere at snakke om. Du kunne evt. give hende et link til dit spørgsmål og mit svar her, fordi jeg synes du fortæller og forklarer det hele meget flot og præcist. Og så skal I have en snak om hvad der skal til, at du også føler I gør det rigtige og hvad I gør ved det, hvis du ikke føler du kan sammen med hende.

Omkring dine forældre, så synes jeg det også er super vigtigt, at de får hele historien og ved hvor mange tvangshandlinger du rent faktisk laver. For som du skriver, så tager de det ikke helt seriøst, men hvis du skjuler det for dem, så kan måske også være svært for dem at vide hvor svært det er for dig. Hvis ikke de vil tage dig seriøst og du ikke føler de lytter til dig, så skal du have fuld fokus på psykriateren og brug også din egen læge, hvis du føler du kan snakke med ham/hende.

Jeg kan ikke fortælle dig om du har OCD eller ej, og jeg er ret sikker på at en test på nettet heller ikke kan. Men det kan give en fornemmelse af det. Det er kun en psykriater der efter et længere forløb, kan stille den diagnose, og derfor er det bare vigtigt at du får et bedre forhold til din psykriater eller får en anden.

Så kære du.. du skal have sat ord på det over for dine forældre, din psykriater og måske din læge. Det er den eneste måde du kan få den hjælp du har brug for.

Du fortjener at leve og lige meget om du har OCD eller ej, så fortjener du at få det bedre.

Venlig hilsen

Erroll - Cyberhus

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål