Har lyst til at smadre hele hytten.

brevkassespørgsmål

Har lyst til at smadre hele hytten.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej Cyberhus.. Min mor er lige blevet udskrevet og nu skal jeg bare komme ligeså snart jeg hører hun kalder.. skal gøre ALT! hvis hun er på sit værelse ringer hun for at sige jeg skal komme ind og lukke hendes dør.. eller jeg skal hente piller eller kuglepen osv.. og nu er hun begyndt med at true med at hvis jeg ikke kommer med det SAMME så inddrager hun min computer, min mobil og mit tv. Jeg får lyst til at smadrer hele lortet, og bare råbe hun kan rende mig i røven, Jeg går allerede og vasker tøj, laver mad, støvsuger, osv. Jeg har sku også et liv?.. Jeg får bare lyst til nogle gange bare at sige hun skal skride af helvedes til og så bare skride.. det er SÅ irriterende at hun truer mig osv. og at jeg skal gøre ALT! som om jeg bare er en skide slave?.. Det er helvede at bo i, og jeg kan snart ikke holde det ud mere. Jeg bliver behandlet som jeg ved ikke hvad!!. det er til at gå helt amok over.. og nu har det stået på i en uge.. og nu bliver jeg nød til at blive pisse sur. Hvad skal jeg gøre? Skride fra det hele eller hvad. Jeg kan ikke holde det her ud mere!.

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå du er ved at være træt af at lave det hele derhjemme efter din mor er blevet udskrevet, og at hun truer dig med at tage ting fra dig, hvis du ikke gør det. Det er rigtig sødt af dig at hjælpe så meget, men du skal selvfølgelig også have tid til dit eget liv.

Jeg får indtrykket af, at du faktisk er en rigtig god søn, og er meget hjælpsom i det hele taget. Og jeg tænker faktisk at du gerne ville hjælpe hende, hvis hun bare satte pris på det og var taknemmelig – i stedet for at true dig, hvis du ikke gør noget.

Jeg kan godt forstå du får lyst til at skride. Men det lyder til at din mor har brug for dig, og det er heller ikke bare sådan lige at flytte, når du er under 18. Så når du spørger hvad du skal gøre, vil jeg i første omgang sige at du skal prøve at tage en god, positiv snak med din mor.

Når jeg skriver en god, positiv snak, så er det fordi jeg tænker at det er vigtigt, at I får talt sammen en dag, hvor I ikke er sure og skændes. Hvis du får fortalt hende på en helt rolig måde, at du gerne vil hjælpe hende, men at du også gerne vil kunne have et liv, og at du ikke bryder dig om at hun truer dig med forskellige ting, så er der større chance for at hun vil lytte, og I vil kunne finde en løsning sammen. Jeg tror sådan en snak er nødvendig, hvis jeres hverdag skal fungere igen. Du skal også have tid til skole og venner, og hvis hun ikke kan klare sig selv, når du skal ting, så er hun nødt til at få noget hjælp fra andre. Faktisk kan man nogle gange få noget hjælp fra kommunen til det daglige - selvfølgelig alt efter hvad hun er udskrevet fra.

Fører snakken ikke noget godt med sig, så synes jeg du skal prøve at kontakte din kommunes socialforvaltning. (Nogle gange kan du finde et direkte telefonnummer hertil på kommunens hjemmeside, andre gange skal du ringe til hovednummeret og blivet stillet videre). De hjælper nemlig familier med at finde ud af hvordan tingene kan fungere derhjemme, hvis det ikke går så godt.

Jeg håber I finder en løsning, så hverdagen bliver rar igen hos jer og du stadig har tid til dit eget liv. Og så vil jeg lige sende dig en masse ros, for at være der så meget for din mor, selvom hun er gået over din grænser!

De bedste hilsner fra Heidi

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål