Har jeg en chance igen?
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej med jer.. Min kæreste gennem 3 år slog op med mig i sidste uge :'( Og det gør rigtig ondt fordi jeg virkelig elsker ham. Men jeg har ikke været let at være sammen med den sidste tid igen.. Jeg har været meget kontrollerende og i meget dårligt humør. Vi har været fra hinanden en gang før af samme årsag.. Han vil rigtig gerne at vi stadig ses som venner, men kan bare ikke have et forhold lige nu.. Ikke før jeg kan bevise jeg kan ændre mig måske.. Jeg er derofor også startet i terapi, hvilket jeg skulle have gjort for længe længe siden.. Ja for flere år siden :( Jeg går med mange følelser og er meget selvdestruktiv og det påvirker mig i alt hvad jeg laver og alle omkring mig.. Jeg vil selvfølgelig også gerne se ham, men syntes samtidig det er hård når det kun er som venner.. På den anden side kan jeg heller ikke bevise mit værd, hvis ikke jeg gør det.. Jeg er bare så bange for at miste ham og for at han aldrig vil have mig tilbage! Jeg prøver at give ham så meget plads som muligt, så jeg har ikke kontaktet ham mere end en gang, han har til gengæld kontaktetet mig op til flere gange på Facebook og ringet en gang og spurgt om vi skulle tage i biografen.. Jeg kan bare ikke finde ud af alt det her.. Vil han mig stadig eller hvad er det her for noget?? Vi talte sammen et par dage efter han slog op og jeg spurgte ham om han havde en anden eller ønskede at være sammen med andre og det svarede han nej til.. Han var bare kørt træt i forhold. Og jeg fortalte ham at jeg var bange for, at at han fandt en anden. Det skulle jeg ikke være bange for sagde han, men at han kun kunne sige det samme med mig. Jeg spurgte ham om han ville lade være med at være sammen med andre og det sagde han ja til, men at så skulle jeg heller ikke være det. Han siger også at han stadig elsker mig, men jeg er stadig utrolig bange for at miste ham.. Hvad tror i? Har virkelig brug for at høre meninger fra nogle jeg ikke kender.. Mvh Den ulykkelige

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå det er svært, når du og din ex har været sammen så lang tid og når du stadig elsker ham. Det kan være rigtig svært at være venner bagefter, fordi det er tit sådan at der er en der har lidt stærkere følelser end den anden, eller er et andet sted end den anden.
Lige nu har din ex. brug for en pause og han siger selv, at han er gået lidt kold i forhold. Det er jo fair nok og det bliver du nød til at respektere, fordi man kan jo ikke tvivnge en anden til at være kærester.
Derfor kan det også være svært at være venner og se meget til hinanden, fordi på den måde bliver du hele tiden mindet om hvor meget du savner ham og det er klart, at det kan gøre dig ked af det og frustreret. Men jeg vil lige starte et andet sted, før jeg besvarer dit spørgsmål.
Jeg synes simpelthen det er så stærkt, at du er startet i terapi og gerne vil lave om på nogle ting som du føler er nødvendige for dig. Det lyder til at du er glad for det og hvis du er det og har mod på det, så tror jeg også du vil opleve at det hjælper.
Jeg synes også du skal prøve at snakke med din terapeut om det her og om du skal se din ekskæreste. Fordi det kan være en god snak og når I snakker sammen om det, så kan der komme forskellige vinkler på, som også kan være vigtige i forhold til de ting du går rundt med inden i. Men jeg vil også gerne komme med et bud og måske kan du bruge det også..
Ud fra det du fortæller, så lyder det til at i er meget glade for hinanden, men at det ikke lige nu kan fungerer som kærester. Det er fair nok, og der er mange parforhold som kan have brug for en pause og hvor det lykkes at finde sammen igen. Men det kan også ske, at man ikke bliver kærester igen. Det er lidt svært at forudse eller lave aftaler om.
Jeg tror faktisk slet ikke, man kan lave aftaler om kærlighed, og om at du eller din ex. ikke må finde en anden kærlighed. Sådan hænger det ikke sammen tror jeg, men i stedet for at aftale, at I ikke må være sammen med andre, så synes jeg i skal have en god snak sammen, hvor i prøver at finde ud af hvad der er bedst lige nu for jer.
Fortæl ham hvordan du har det og om de ting som du går igennem nu, også med terapien. Lige nu handler det om at du skal have det bedste ud af terapien og arbejde med de ting. Din ex. skal måske have lidt luft og finde ud af hvad han inderst inde har lyst til.
Selvom det er hådt, så kunne det måske være en ide, at I ikke ser hinanden en periode, fordi så giver det jer mulighed for lige at få følelserne lidt på afstand og så kan det sommetider være lidt lettere at mærke efter hvad I har mest brug for. Det kan også være I skulle aftale at mødes en gang om ugen og lave noget sjovt sammen, men altså det er kun jer der kan bestemme hvad der føles rigtigt.
Så jeg kan ikke fortælle dig, om du har en chance for at blive kærester med ham igen, men jeg kan fortælle dig, at første skridt er, at du skal have det godt med dig selv. Og din kæreste skal også have en god fornemmelse i maven omkring jer som kæreste. Begge dele er nødvendige for at i måske kan finde sammen igen.
Beklager at jeg ikke kan give dig noget klart svar, men jeg synes det er godt at du er begyndt at lede efter svarene og jeg tror de vil komme til dig. Bliv ved med at spørge andre folk om det også, fordi når de så svarer, så kan du måske bruge lidt af det og lige pludselig har du fundet svaret på dit spørgsmå og det som er rigtigt for dig at gøre.
Kan du have det godt
Venlig hilsen
Erroll