har ingen bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej med jer. Jeg er en ulykkelig pige på 16 år, snart 17. Jeg har ingen bryster. Og når jeg siger det, mener jeg har jeg ingenting har! ikke engang bare knuder i dem? Når jeg tager en top på, så kan de slet ikke ses.
Jeg er tynd, og har altid været det. Jeg vejer 48kg og er 173cm høj. Jeg er så træt af at ingenting at have, det påvirker mig hver eneste dag. Jeg har hørt, og læst overalt at man intet kan gøre så man kan få større bryster på en naturlig måde. Jeg har snakket med min mor og far om det, og de begynder også at virke bekymret nu?
Jeg har haft min menes i over 2 år nu. Det eneste jeg mangler er bryster. Jeg kan ikke gå på stranden, eller have pæne kjoler på. Jeg føler ikke mig dårlig tilpads i min krop.
Jeg holder mig tilbage omkring kærester. Jeg tør ikke at vise dem min krop. Jeg går med BH, og har gjort det længe for at holde det skult. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre mere nu.? hjælp mig..
Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt høre på dig, at det fylder rigtig meget for dig og at det har stor betydning for din hverdag, at du synes du ingen bryster har.
Du fortæller også hvordan det påvirker dit sociale liv og at du ikke tør vise din krop frem.
Jeg synes det er flot, at du har snakket med dine forældre og det er godt at høre, at de også gerne vil hjælpe dig. Det er vigtigt at du har det godt med din krop og det er vigtigt at du bliver ved med at bruge dine forældre i den proces.
Først vil jeg gerne fortælle dig, at jeg ikke kender til nogle naturlige måder hvor man kan få større bryster. Man kan træne brystmusklerne i et fitnesscenter, men det giver ikke større bryster, kun de muskler der ligger bagved.
Men jeg er ikke læge og jeg vil foreslå dig, at du sammen med dine forældre besøger din egen læge. Han/hun kan fortælle dig hvilke muligheder du har og måske kan du bruge det til noget.
Jeg synes man skal undersøge alle de muligheder man har, når man er ked af noget og gerne vil lave noget om. Det kan jeg høre at du gerne vil og gør. Bliv ved med det, det er super flot.
Samtidig med at du undersøge dine muligheder, synes jeg også det er vigtigt at du tænker på at alle har fået en krop. Noget kan vi selv være med til at bestemme, for eksempel vægt. Andre ting bestemmer vi ikke så meget over, og det kan godt være svært at acceptere. Men det ændrer ikke ved den du er og alle de dejlige ting der skal ske i dit liv fremover.
Jeg vil foreslå dig at fortsætte med at snakke med dine forældre og andre venner og voksne som du stoler på. Du kan også logge på chatten i Cyberhus hver mandag til torsdag kl. 15-19.00, hvis du har brug at chatte anonymt med en voksen.
Håber alt det bedste for dig
Venlig hilsen
Erroll (vikar for Marianne)