Har det som om Jeg skal græde hele tiden.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg er en dreng på 17 år. Jeg har over en længere periode nu, grædt mig i søvn flere gange. Samtidig føler Jeg også at noget presser på. Jeg er den "stille" dreng, som blev mobbet hele den første halvdel af mit liv. Det er dog meget bedre nu. Men samtidig sker der så mange ting for tiden; både gode og onde. Jeg har flere gange."analyseret" hændelser og tanker i mit liv, i håb om at finde ud af hvorfor. Men selvom der er sket mig mange uheldige og dårlige ting, kan Jeg ikke finde dem slemme nok til at forsage Jeg stadigvæk har det sådan her. En af mine veninder mener Jeg skal få lykkepiller af min læge, men der siger Jeg pænt nej. Jeg mener personligt ikke at kemikalier, eller medicin, skal have indflydelse på mit humør. Jeg har samtidig også snakket flere gange med venner og veninder om det, men det synes ikke at hjælpe. Overhovedet. Samtidig finder Jeg ikke den her tid let, da de fleste Jeg kender begynder at komme i forhold, overalt omkring mig. For få måneder siden begyndte min bedste ven og bedste veninde at komme sammen, hvilket satte en kædereaktion af dårlige ting igang. Men det gør det bestem ikke lettere, når Jeg er den dreng som pigerne aldrig falder for. Jeg har haft 3 kærester i mit liv, hvor 2 af dem "var sammen" med andre imens. Jeg er også den type, som når først Jeg falder for en pige, forsvinder det ikke før LANG tid efter. Og da Jeg aldrig kan tage mig sammen i tide til at gøre noget ved det, ender Jeg som sædvanlig med at være skuffet over mig selv, og at pigem befinder sig med en anden. (Fx som nu). Jeg har det i forvejen en anelse vanskeligt i sociale situationer, da Jeg har Aspergers syndrom (mild form for autisme). De veninder Jeg har haft igennem årene, har Jeg altid støttet i tykt og tyndt. Jeg har altid kunne snakke dem om alt, få dem i godt humør, eller oven i købet komme over en der har droppet dem. De har alle sammen sagt Jeg er en sød fyr, og de er sikre på Jeg 100% vil gøre en pige mere lykkelig end nogen anden. Men hvordan kan det være de mener det, hvis ikke de delv vil have mere end et venskab med mig? Jeg får også afvide Jeg er køn, så det kan heller ikke være det. Jeg er færdig med min uddannelse om et års tid. Derefter kan Jeg ikke forestille mig hvofdan Jeg skulle møde "den eneste ene". Jeg har altid troet man mødte hende under sine skoleår. Nogle bruger så senere hen datingsider, men Jeg tror mere på naturens gang, end på en hjemmeside, med alle mulige informstioner om folk. Men Jeg kan ikke se det som grundlag for min sorg? Jeg har meget mere på hjerte, men det her er hvad Jeg kan overskue for nu. Tak på forhånd! Venlig hilsen, anonym

Svar:
Hej Anonym
Tak for dit brev
Det lyder rigtig hårdt at du over længere tid har grædt dig selv i søvn flere gange. Og jeg tænker det du føler presser på, er rigtigt at finde ud af hvorfor du har det så svært lige nu.. For det lyder til at du lige nu har svært ved at forstå helt, hvorfor du føler dig så ked af det..
Det med kærester
Det lyder til at du har flere rigtig gode venner og veninder, som du både er rigtig god til at støtte og som også gerne vil støtte dig. Men at du samtidig føler dig måske lidt ensom, fordi de er i forhold lige nu... Du skriver at du er drengen, som pigerne aldrig falder for – men også at du har haft tre kærester. Der er mange på 17, som aldrig har haft kærester, så når du allerede har haft 3, så er der jo i hvert fald tre piger, der er faldet for dig (og sikkert også flere, da det er ret normalt at synes det er svært at få det sagt eller få gjort noget ved det..). Jeg er helt sikkert på at der nok skal være flere piger, som vil falde for dig gennem tiden – og selvom jeg ved det lyder nemt at sige, så skal man nogle gange bare være lidt tålmodig med, at der nok skal dukke en op. Hvis man leder med lys og lygte oplever man tit ikke at kunne finde nogen, men hvis man slapper af og bare nyder at være sig selv lidt eller koncentrerer sig om at hygge sig med sine venner, så dukker der tit lige pludselig en op, som er interessant...
Jeg tror at dine veninder, som fortæller dig at du ville være en rigtig god kæreste, holder rigtig meget af dig. Måske har de kun vennefølelser for dig, og det er ikke noget man altid lige selv bestemmer. Man kan synes at en person ville være en nok så god en kæreste, men hvis man bare ikke føler andet end venskab for personen, så er det nogen gange bare sådan. Jeg tænker det er et rigtig flot kompliment at få fra dine veninder, selvom du måske ville ønske de følte mere...
Du har et år tilbage af din uddannelse, men efter det er der jo stadig mange steder du kan møde en kæreste – fx fester, fritidsaktiviteter, gennem venner/ veninder, når du handler ind osv. Der er faktisk rigtig mange, som ikke finder den de skal være sammen med resten af livet mens de går i skole... Du har masser af tid og mulighed for at møde ”den eneste ene”.
Jeg tænker dog, at når nu du har nogle gode veninder, så kunne de måske give dig nogle gode råd til hvordan du skal få taget initiativet næste gang du møder en pige, du godt kan lide. Måske hvis du hører fra nogen piger du stoler på, hvad du kunne gøre, kunne det give dig modet til at få taget det første skridt?
Tristheden
Men for at vende tilbage til din tristhed, så synes jeg det er rigtig godt, du gerne vil finde ud af hvor den kommer fra. Måske kunne det være en idé for dig, at fortælle din læge om hvordan du har det? Også selvom du ikke vil på lykkepiller, så kan det være han kan hjælpe dig med at forstå hvorfor du har det svært lige nu, eller måske henvise dig til psykolog, så du kunne tale med en professionel om det?
Det kunne måske også være en idé for dig, at logge på vores chat en dag? Her sidder der voksne der meget gerne vil lytte til de andre ting, som du skriver du også har på hjerte..
Jeg håber du vil overveje mine forslag, så du kan komme ud af din tristhed hurtigst muligt.
Mange tanker fra Heidi