Har det ikke særlig godt
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus. Jeg skriver for at her efter jeg er rykket op i 7. klasse og har mange af fagne sammen med 8. og 9. klasse har det været svært for mig at kunne lave det man skulle i skolen og få taget mig sammen til at få lavet lektier så jeg laver næsten aldrig lektier. Jeg er okay med og har været god til faktisk alt. Men er begyndt at falde lidt af på den.. Mine ting er heller ikke i orden, men så når jeg kommer hjem for jeg tit skrevet hjem af lærene får jeg ikke laver det jeg skal så får jeg skæld ud og jeg bliver mega ked af det for at jeg ikke ved hvorfor jeg ikke laver det. Jeg ville virkelig gerne gøre det men har ikke overskud til det har virkelig ondt af mig selv..

Svar:
Hej med dig..
Det er godt du spørger, når du bliver ked af det og ikke føler du har det samme overskud som før.
Og du skriver også, at du får skæld ud af dine forældre, når din lærer har skrevet hjem og det er jo heller ikke rart for dig. Specielt ikke når du ikke selv ved hvorfor du bare ikke har overskud til det lige i øjeblikket.
Jeg kan ikke fortælle dig præcist hvorfor du ikke lige har overskud lige nu, men jeg har nogle ideer og måske kan du bruge det.
For det første kan det godt svinge lidt med det her overskud og specielt når man kommer i puberteten som du er kommet. Så sker der rigtig mange ting, ens krop begynder at ændre sig, måske begynder man at kigge en del efter pigerne og ens venner begynder at fylde meget for en. Det kan også være andre ting. I de perioder kan det godt være lidt ekstra svært at koncentrere sig som lektierne og man kan også godt føle sig lidt træt når man kommer hjem og skal læse lektier.
Det andet jeg kom til at tænke på, var om der er et eller andet som du gik rundt og var ked af. Det kunne være noget derhjemme, eller hvis der er nogen der driller, eller noget helt andet. Hvis man er lidt ked af det inden i, så kan det sommetider være svært at overskue skolen og få lavet de lektier.
Det sidste jeg vil fortælle dig her er, at selvom du altid har været rigtig god til alt, så kan det godt ændre sig. Sommetider er der ting man er god til og nogle ting som er svært for en, og måske er det svært lige at vænne sig til at det hele ikke er så nemt.
Det var 3 forslag til hvorfor du måske synes det er svært lige nu, men jeg har faktisk et forslag til hvad du kan gøre nu.
Den følelse du sidder med, beskriver rigtig godt i dit brev. Jeg synes det er vigtigt at du fortæller det til dine forældre og din lærer. Det er helt okay, at du ikke lige ved hvorfor du ikke lige har overskud for tiden, og det er helt okay. Men jeg tror det vil hjælpe at få snakket om det og måske kan i sammen finde ud af hvorfor det er lidt svært lige nu.
Hvis du ikke lige ved hvordan du får startet sådan en snak, så prøv at vise dem det du har skrevet til mig, fordi det er rigtig godt og så tror jeg de vil forstå dig. Så kan det være lidt neemmere at snakke om bagefter.
Jeg tror også det kunne være en ide hvis du sammen med din lærer fik lavet nogle aftaler om hvordan du skal arbejde med dine lektier.
Du kan også chatte anonymt med en voksen her i Cyberhus, hvis du har brug for det. Chatten har åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Jeg håber alt det bedste for dig..:)
Venlig hilsen
Erroll