Har det dårligt

brevkassespørgsmål

Har det dårligt

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej jeg er en dreng på 13 år, som kommer fra Litauen, min far og min mor er skilt og det er jeg meget meget ked af. :( men min far bor i norge og min mor her sammen med mig. men hun er ligeglad med mig og siger alt muligt... jeg kan ikke klare det længere!!! kan jeg godt flytte hjemmefra... nu! og jeg gidder helst ikke at snakke med min lærer, eller en jeg kender! bare at jeg flytter. og bliver en anden sted! jeg savner min far rigtigt meget han kommer nogne gange her og siger noget snakker lidt hver gang han går igen der græder jeg meget... han har købt en bamse når jeg var 7 6 år der var de ikke skildt, og jeg husker den gang han gav mig bamsen, jeg sover hele tiden med den og hver gang jeg sidder og ser på bamsen så tænker jeg hele tiden på ham. og han var vild med de der fjernstyred ting, fly mest.. og jeg er også vild med det. men min mor gidder overhoved iikke at købe det! kun min far... jeg prøvede at finde mig et job. jeg fandt et men jeg tjente 10 kr i en tim... det droppede jeg men jeg har nu en propel.. og jeg har den hver gang med mig den! jeg tænker hele tiden på ham :(, jeg har ikke været i skole i en uge nu! og min mor er rigtigt sur! men jeg tører ikke at sige det.. Ved i hvor jeg kan flytte hen! jeg kan bare ikke mere!!!!!!! svar hurtigst

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt høre på dig, at du savner din far rigtig meget og det kan jeg godt forstå. Det lyder til at du holder rigtig meget af din far og at I har det godt sammen, når i ses.

Og sommetider kan det være rigtig svært  at have forældre der er skilt, fordi lige meget hvor man bor hende, så vil man savne den anden. Du spørger helt direkte om du kan flytte og hvorhen?

Du kan ikke selv bestemme hvor du vil bo. Det bestemmer din far og mor indtil du bliver 18 år. Derfor er det noget som din mor og far også skal synes er en god ide og så kan de hjælpe dig med det. Men når du kun er 13 år, kan du ikke bo i en lejlighed eller alene og derfor skal I have kontakt til jeres kommune og så skal de hjælpe med at finde en institution eller en plejefamilie til dig. Og det vil de kun gøre, hvis de også mener at det ville være det bedste for dig.

Derfor synes jeg der er et par ting du skal pørve at gøre først:

1. Det første handler om at du får fortalt både din mor og far hvordan du har det. Det er vigtigt fordi hvis de ikke ved hvordan du har det, kan de ikke hjælpe dig. Du skriver, at du ikke tør fortælle din mor det, og derfor kan du godt starte med at fortælle det til din far og så kan det være det er lidt lettere at fortælle det til din mor bagefter. Du kunne vise dem det brev du har skrevet til mig, for det fortæller egentlig det hele.

Når i så snakker sammen, så kan det faktisk være, at I kan få snakket om nogle ting som gør det nemmere for dig derhjemme, så du slet ikke har lyst til at flytte hjemmefra mere.

2. Jeg tror chatten her i Cyberhus, kunne være en rigtig god ide for dig. For det første er det lidt som at snakke med en voksen i virkeligheden, men her er du bare helt anonym og det ville måske være lidt nemmere for dig.

Men så kan du også forklarer lidt mere og rådgiveren kan spørge dig lidt om forskellige ting. på den måde kan det være lidt lettere for den voksne at hjælpe. For eksempel kunne den voksne rådgiver forlare dig lidt mere om alt det med kommunen, hvis du tænker det kunne være en mulighed.

Jeg håber du prøver det jeg har forslået, fordi jeg synes helt sikkert du fortjener at få det bedre og nemmere derhjemme.

Venlig hilsen
Erroll

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål