Har det dårlig med mig selv
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
jeg har det rigtig dårligt med mig selv. Jeg er omkring 1.69 høj og vejer 51. Jeg vil mega gerne veje 45 eller derunder.
Jeg er ikke særlig pæn, har langt rødt hår, briller, bumser... De to andre piger fra min klasse har lyst og brunt hår
og er virkelig pæne. Jeg sammenligner tit mig selv med dem og blir ret ked af det. Drengene fra min klasse snakker også
rigtig meget med dem og der er kun 1 der snakker med mig og nogle gange nogle der bare siger noget til mig
De to piger sidder og ved siden af hinanden (vi sidder 1 og 1) så jeg føler mig virkeligsom en taber der ikke har nogle
venner.
Jeg har i lang tid gerne ville tabe mig og blive rigtig tynd og pæn. Jeg har taget et par test som sagde at jeg var på vej
til at få en spiseforstyrrelse, og jeg har lige taget en test om depression, og der stod at jeg havde en svær depression
Jeg siger tit til mig selv at jeg er fed, dum, klam, værdiløs Osv... For jeg føler mig mega værdiløs og jeg hader virkelig
mig selv det meste af tiden
De to piger i min kLasse er blevet ret gode venner i 8 klasse, det var de ikke rigig før. Så nær de er sammen, arbejder sammen
eller snakker sammen blir jeg så ked af det for en af dem var en af mine bedste venner og jeg føler ligesom af den anden
har taget hende fra mig

Svar:
Kære du,
Det lyder til at der er mange tanker på spil i dit hovede. Det er ikke rart at gå rundt og være ked af sig selv og sit udseende. Mange unge piger, som dig selv, kender til at have negative tanker om sig selv. Når man er teenager er der ofte en masse ting som er svære, fordi alting ændrer sig rigtig hurtigt lige oven i hinanden. Du skriver i dit brev, at du godt kan finde på at sammenligne dig med de andre piger i klassen. Det er helt normalt at man sammenligner sig selv med de andre fra klassen og ofte kan man tænke at de andre piger er meget pænere og har meget mere styr på alting end en selv, men det er bare tit sådan, at man er meget hårdere mod sig selv end man er mod andre og andre kan måske slet ikke se hvad du mener når du siger at du ikke er pæn. Vi har desværre en tendens til at være rigtig kritiske overfor os selv, mens vi er meget bedre til at se fordele og styrker hos andre.
Når jeg læser dit brev får jeg sådan lyst til at fortælle dig at du er god nok præcis som du er! Vi er alle forskellige og unikke og det er en helt klar fordel. Jeg ved godt, at det kan lyde som en ringe trøst lige nu, men jeg håber alligevel at du vil huske på det fremover. Du har fortjent at blive glad og stolt over den du er og jeg håber at du kan bruge mit brev til at få taget dig mod til at tage det første skridt på vejen mod at blive mere glad. Dït brev er fyldt med negative tanker omkring dig selv, både overfor din vægt, dit udseende og mod din person. Du skriver, at du hader dig selv. Jeg kommer til at tænke på, om du mon nogensinde får en pause fra al den negative energi der fylder så meget hos dig? Når man er så hård mod sig selv som du er, så bliver man overbevist om at det er sådan man er: at man ikke duer til noget, at man er grim og dum, at man er værdiløs. Det synes jeg er rigtig ærgerligt. Du har fortjent en meget bedre behandling - også fra dig selv. Jeg ved godt at det er meget nemmere skrevet end gjort. Det kræver et stort stykke arbejde, og det bliver svært og hårdt at ændre dine tanker, men det kan godt lade sig gøre. Som et første lille skridt, kunne du måske prøve at spørge din mor eller en anden om hvad de synes er positivt ved dig. Måske kunne du skrive deres svar ned og hænge op et sted på dit værelse som du tit går forbi. Det kan måske lyde som en lidt åndssvag opgave, men faktisk kan man godt blive glad for at blive mindet om at andre synes om en. Det kan være godt at udfordre sine egne, negative tanker på den måde.
I forhold til at du godt nogle gange kan føle dig som en taber uden venner, så får jeg sådan en fornemmelse af at du godt kan føle dig lidt ensom? Du skriver også, at du føler din veninde på en måde blev taget fra dig. Vi har alle brug for venner og veninder og jeg kan sagtens forstå det gør dig ked af det når du ser at de laver så meget sammen som du ikke er en del af. Du skriver ikke så meget om, om der er andre veninder eller venner i klassen som du er sammen med. Man kan godt blive rigtig ked af det og negativ hvis man er ensom. Jeg ved jo ikke så meget, fordi jeg kun har dit brev at gå ud fra, men hvis du kan genkende noget af det jeg skriver her, så kunne du måske have lyst til at kigge lidt mere her på denne side. Der står lidt om ensomhed og man kan også få rådgivning eller mødes med andre unge.
Jeg synes det lyder til, at du har brug for at få snakket med nogle om alle de her tanker. Du fortæller, at du måske er på vej mod en spiseforstyrrelse og en svær depression. Jeg synes det er så sejt, at du mærker efter hvordan du har det og tør sætte ord på det i dit brev. Det kræver noget styrke! Måske kunne du snakke med dine forældre om det. Det kan være rigtig godt at have nogle der kan støtte en når man har det svært! I kan sammen snakke om, om det måske også kunne være en ide at snakke med din læge om det. En læge kan nemlig også hjælpe en med at fortælle hvordan man kan få hjælp hvis man har brug for det. Det kan godt være svært at skulle fortælle nogle om det, der er svært, men jeg ved at du kan. Du er en sej og modig pige og du er rigtig god til at beskrive dine tanker. Hvis det kan hjælpe dig kunne du også vise dem det her brev du har sendt herind. Det kan nogle gange være nemmere at få det sagt på skrift.
Til sidst vil jeg fortælle dig, at du altid er velkommen til at skrive med os her på cyberhus. Vores chat har åbent hver mandag og onsdag fra 14-17, og tirsdag og torsdag 18-21. Der kan man snakke med en voksen rådgiver om alle ens tanker hvis man har lyst eller brug for det.
Jeg vil ønske dig alt det bedste!
De bedste hilsner,
Astrid