Har brug for råd.
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej =) Jeg har brug for et råd, for 6 måneder siden kom min dejlige, herlige, søde, sexy og vidunderlige kæreste hjem fra afghanistan hvor han lavede sådan noget opklaring, mens han var væk havde jeg et forfærdeligt, jeg var bange og forkølet og nervøs heletiden og havde heletiden min telefon på mig, så i kan tro at jeg var så lykkelig da han kom hjem. Jeg var hjemme i Norge det meste af tiden og det hjalp faktisk. Men her på det seneste er han blevet sådan lidt underlig, han fare op over det mindste, sover næsten aldrig han drikker mere end han gjorde før han tog afsted,(der skal det siges at ham og jeg bor sammen) han bliver sur over de mindste ting, alene for en uge siden vågnede jeg fordi at han fik et mareridt. Men det absolut værste er altså når han bliver sur, fordi det gør altså så ondt på mig! Er der nogen af jer der har nogle råd? jeg elsker ham virkelig højt! han er mit livs kærlighed!

Svar:
Kære 19-årige
Først vil jeg sige tillykke med, at du har fundet dit livs kærlighed og at han er kommet hjem til dig igen efter at have været udsendt.
Derefter vil jeg sige, at det er normalt at reagere psykisk på at være i krig.
Man siger at soldaten kan forlade krigszonen, men det tager tid, før krigen forlader soldaten.
Det er vigtigt, at du kan rumme ham og anerkender at han har det sådan, selvom det kan være rigtig svært for dig.
Det er normalt at have søvnproblemer, angst, mareridt og aggressive tendenser i en periode efter at man er vendt hjem fra krig.
Af og til kan det måske oven i købet føles som om, at han har ændret personlighed.
Din kæreste har nogle erfaringer og voldsomme erindringer med sig hjem, som ikke passer ind i jeres liv. Det kan lyde som om at han er i en omstillingsfase fra livet i krigszone til livet som civilist.
Det er normalt, og ikke sygt, at have psykiske eftereaktioner i en overgangsperiode, mens han omstiller sig til det civile liv.
Husk din dejlige kæreste har været i alarmberedskab 24/7 i en længere periode. Det giver et ekstremt højt stressniveau, der holder ham i live under krig, men jo ikke er så hensigtsmæssigt herhjemme sammen med dig.
Jeg ved at Forsvaret tilbyder hjemvendte soldater et afklimatiseringsforløb, der netop skal ruste soldaten til livet efter krigen, fordi man ved, at det er så svært for mange soldater, at omstille sig. Har din kæreste ikke deltaget i det?
Hvis du gerne vil søge mere info og få flere råd, vil jeg anbefale dig, at ringe til Veteran/Pårørendelinien 72163400. Her kan du komme i kontakt med en socialrådgiver, der ved rigtig meget om psykiake efterreaktioner på at have være udsendt.
Hvis hans reaktioner er kommet pludseligt efter ca 6 måneder efter hjemsendelsen, kan det være at han lider af en post traumatisk stress reaktion. Hvis det er tilfældet, er det vigtigt, at han kommer i behandling. Hvis du er bekymret om det er tilfældet, vil du også kunne få hjælp til, hvad du som pårørende så stiller op, når du har denne bekymring hvis du taler med en socialrådgiver eller psykolog fra Forsvaret på ovennævnte telefonnummer.
I det hele taget synes jeg, at du skal tjekke Forsvarets hjemmeside, der er masser der er relevant for dig og måske din kæredte.
Held og lykke med at hjælpe din dejlige kæreste. Hilsen Cheva