Har brug for noget rådgivning....
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg har virkelig meget brug for hjælp! Igår blev mit liv total smadret for anden gang, af en og samme person: Mine tidligere bedste venninde! Det er anden gang hun smadre mit liv, sidste gang var jeg ved at begå selvmord, plus at jeg var ved det nogle uger efter. Nu sidder jeg os og overvejer at gøre det... Jeg har virkelig meget brug for hjælp! Der er ik' rigtig andre jeg kan tale med det om, så jeg håber at i kan hjælpe mig :(

Svar:
Hej med dig..
Først vil jeg gerne sige til dig, at jeg synes det er godt du spørger om hjælp, når du føler at det er svært og at der ikke er andre der kan hjælpe.
Du skriver at en tidligere bedste veninde smadrer dit liv. Du skriver ikke hvad det er hun har gjort ved dig, men at det gør så ondt at du har overvejet at begå selvmord.
Derfor kan jeg ikke hjælpe dig med det hun har gjort, men måske kan jeg hjælpe dig på en anden måde. Hjælpe dig med den følelse du sidder med lige nu, fordi du skal nemlig have det bedre og ikke gå rundt og tænke på selvmord.
Du og alle andre mennesker møder mennesker i livet, som nogle gange vil såre en. Det er meget normalt, men sommetider kan det gå rigtig ondt. Når det gør rigtig ondt, så har du brug for en voksen der kan hjælpe dig. Derfor synes jeg aldrig at selvmord er en god løsning, fordi du kan få det bedre ved at snakke om det med mennesker der kan hjælpe dig.
Du skriver at du ikke rigtig har nogen at tale med, men jeg har faktisk nogle forlsag som jeg synes du skal prøve med det samme:
1. Dine forældre synes jeg er vigtige. Det kan godt være du ikke føler du kan snakke med dem, men min erfaring er at det er en god ide at fortælle ens forældre om hvordan man har det. Det er dem som er tættest på dig og derfor også dem der bedst kan hjælpe dig. Hvis du synes det er svært at sige, så vis dem det du har skrevet til mig, måske er det nemmere at snakke om bagefter.
2. Jeg synes du skal komme ind i chatten allerede i eftermiddag kl. 15.00 - 19.00. Her kan du chatte anonymt med en voksen. Måske kan du fortælle lidt mere om det din venidne har gjort og måske kan den voksne hjælpe dig endnu mere end jeg kan.
3.  Skolen er lige begyndt og måske har du en lærer som du synes er rigtig sød. Prøv at fortælle læreren om hvordan du har det og hvorfor.
4. Du kan også bede om et råd fra andre børn og unge her i Cyberhus. Det kan du gøre i debatten, hvor du kan oprette din egen tråd her. Du kan måske skrive det samme som du har skrevet til mig og så må du se om der er nogen der har nogle gode råd til dig.
Jeg synes det er vigtigt du fortælller det her til nogle voksne, fordi på den måde kan det blive lettere at være dig. Dine følelser over for din gamle veninde og det hun har gjort ved dig, gør ondt lige nu. Men det kan blive bedre og gå over igen.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd og du er også velkommen til at skrive igen, hvis du har lyst.
Venlig hilsen
Erroll