Har brug for en mulighed jeg ikke kan finde .
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg kan næsten ikke sætte ord på mit spørgsmål men vil give et forsøg . For lidt info - så jeg 19 og for 5 år siden mistede jeg min mor efter at hun havde været syg i 7 år . Jeg har siden forsøgt selvmord 2 gange, været kriminel, været afhændig af lightergas og simpelthen experimenteret med alle slags stoffer/alkohol for at få det bedre . Og jeg har droppet alt hvad jeg har arbejdet med f.eks. mine skoler, arbejde og, ja . Men da jeg blev 17 ville jeg gerne kæmpe mig ud af det, og fik det faktisk bedre efterhånden . Men pludselig fik jeg en enorm svær depression og jeg har siden prøvet at kæmpet mig ud af den, men uden held . Og jeg snakker tit med min læge om hvordan jeg har det og om mit anti depressiv medicin skal sættes op osv, og jeg skal til at begynde til psykolog . Men. Jeg har det svært med alt . Jeg falder konstant i med stoffer, og selvom jeg prøver at være clean og ikke drikke i hverdagen, så skal der bare en ven der ringer til mig, til at få mig til at falde i igen - mest med alkohol . Jeg bor hos min far og han prøver at hjælpe mig, ved at være der for mig men jeg simpelthen bare ligeglad . Jeg fik en ide for noget tid siden om at hvis jeg bare ødelagde mit liv fuldstændig, så ville jeg måske få modet til at slå mig selv ihjel . For jeg har virkelig ingen glæde med nogen ting mere . Jeg føler at hvis der skulle være noget som helst som skulle kunne hjælpe mig, så skulle det være en instition (eller hvorn det nu staves?) hvor jeg vil kunne få hjælp til at holde mig fra alkohol og alle mine dårlige venner . Jeg har ikke lavet et spørgsmål sådan rigtigt ved det . Og i behøver ikke svare tilbage med et brev, vil bare gerne kunne skrive det ud . Selvom mit brev nok ikke giver den helt store mening . Jeg har bare de her smerter i hovedet og de skal ud!!!

Svar:
Hej Du!
Først vil jeg starte med at fortælle dig, at dit brev i høj grad giver mening, og det er rigtig godt, at du har valgt at skrive til brevkassen – for det er vigtigt, at du prøver at få smerten ud. Du stiller ikke et egentligt spørgsmål, men jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd, som måske kan hjælpe dig.
Det gør mig ondt at høre, at du mistede din mor for 5 år siden. Det må have været hårdt for dig, først at se hende syg i 7 år, og nu skal leve med savnet af hende. Som jeg forstår dit brev, så er det efter din mors død, at du har fået det svært. Har du nogensinde snakket med nogen om din mors sygdom og død? Eller tror du måske, at det kan være det, som gør, at du nu har så meget smerte indeni?
Det er virkelig flot, at du før har prøvet at kæmpe dig ud af dine problemer. Og selvom du nu har fået en svær depression, som du har svært ved at komme over. Det er en hård kamp – men det kan lykkes for dig! Jeg glad for at høre, at du har tæt kontakt til din læge omkring din behandling. Det kan nemlig nogle gange tage langt tid at finde den rette medicinske behandling for depression. Det lyder også som en rigtig god idé, at du nu skal snakke med en psykolog, for kombinationen af medicin og samtaler hos en psykolog hjælper rigtig mange mennesker som lider af depression.
Du fortæller, at du bare er ligeglad med alt, og at du nu prøver at ødelægge dit liv, så du får modet til at begå selvmord. Det er vigtigt, at du forstår, at selvom dine problemer er startet før din depression så er det din sygdom som lige nu gør, at du er ligeglad med alt og som øger dine selvmordstanker. Det er en sygdom, som du kan få hjælp til, og derfor er det vigtigt, at du ikke opgiver håbet, for du kan få det bedre! Og jeg er overbevist om, at når I først får styr på din depression, så vil du få mere lyst til livet igen, og ikke være ligeglad med det hele. Derfor er det vigtigt, at du er åben og ærlig over for både din læge og psykologen, så du kan få hjælp til at få det bedre, og ikke længere skal føle at alt er håbløst.
Det er rigtig godt, at du tænker på at stoppe med at drikke, for faktisk er det sådan, at alkohol kan gøre dig mere deprimeret, fordi alkohol skylder nogle af de signalstoffer ud, som forhindrer hjernen i at blive deprimeret. Du fortæller selv, at det er rigtigt svært for dig at stoppe med at drikke, fordi dine venner også drikker. Og du foreslår selv, at du har brug for at komme på en institution så du kommer væk fra dine venner og alkoholen. Det er virkelig sejt, at du tænker sådan, for det viser, at du har lyst til at ændret dit liv – og det er et stort skridt på vejen mod at få det bedre. Jeg ved ikke, om det er muligt for dig, at komme på en institution eller om det vil være den bedste løsning for dig, men jeg synes, at du skal prøve at snakke med din læge eller psykologen om det. Det kan være, at de synes du skal blive boende hjemme, men at du måske kan starte i en form for misbrugsbehandling, eller noget andet som vil støtte dig i at blive clean og ædru. En ting som er rigtig vigtig er, at du prøver at være så åben og ærlig over for din læge og psykolog – for jo mere de ved om dig, hvordan du har det, hvad du føler og tænker – jo bedre kan de hjælpe dig.
Hvis du synes det er svært at fortælle din læge eller psykolog om, hvordan du har det, synes jeg, at du skal printe dit brev og mit svar og vise det til dem, for det beskriver klart og tydeligt, hvordan du har det, og at du har et ønske om at få hjælp.
Det er super sejt, at du har valgt at skrive til brevkassen. Du skal vide, at du kan få det bedre, der findes hjælp, så du igen kan får lyst til og mod på livet. Du lyder som en hel specielt dreng, og jeg tror på dig og din fremtid.
Jeg håber, at du kunne bruge nogle af mine råd ellers er du altid velkommen til at skrive til brevkassen igen, eller du kan logge på chatrådgivningen, hvor du kan chatte en rådgiver. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14-19.
Mange tanker
Marianne