han tro på nået der ikke er sandt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej jeg er en pige på 15 år som går på ordblind efterskole. jeg har haft et fantastisk år, med en masse gode venner. jeg havde en rigtig god ven, ham og jeg var så meget sammen at man skulle tro vi var kærster. jeg kunne lide ham, og ham kunne lide mig. men det endrede sig. jeg har ikke snakket med ham i et halv år, eller han har ikke snakket til mig og hvorfor det har jeg ingen ide om. men der var en gang hvor jeg fik nået kørne med en af hans venner, men hvordan skulle jeg vide at han ville blive sået når jeg ikke viste at han var vild med mig. jeg prøver at få kontakt til ham, men han gider overhovedet ikke snakke med mig. i slutningen af skoleåret finder jeg så ud af at der er nogen som har fortalt ham en løgn. jeg blev meget ked af det og var helt ude af den. jeg har prøvet og forklare ham flere gange at jeg ikke ved hvad det er jeg har gjordt galt, for der er ikke nogen der har fortalt mig det, ingen gang ham. han skrev til mig at jeg psykisk men jeg ved ikke hvad han mener med det. vi har været til samtaler på skolen, fordi jeg ikke havde lyst til at være der mere. han er en meget følsom dreng men når først han er blevet sået bliver han kold. han viser at han er ligeglad men det er han ikke. han vil mig ikke nået ondt han er bare meget følsom. han kommer med negative komantare være gang jeg har nået kørene med en dreng. jeg beer til gud være aften, og håber at han vil indse at jeg ikke har gjordt nået forkert. det er rigtig hårdt at miste en du elsker, og du for af vide at du har gjordt nået forkert men du ved ikke hvad.
jeg håber og beer til at i kan hjælpe mig i er mit sidste håb jeg elsker ham meget højt

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at det ikke er så nemt at finde ud af, hvad du lige skal gøre. Det kan nogle gange være svært at regne ud hvad andre tænker og føler, og det kan være rigtig svært at opleve at en man holder af bliver ubehagelig og indeholder nogle følelser, som man ikke helt kan forstå. Det synes jeg også, at det er rigtig godt, at du har valgt at skrive ehr til og jeg vil komme med mine tanker omkring det som beskriver og forsøge at give et råd til, hvad du kan gøre.
Jeg kan desværre heller ikke sige præcist, hvad han tænker og føler, når han reagerer som han gør. Men jeg kan godt forstå, at du snart føler der må ske noget, for det er bestemt ikke rimeligt at du skal være så ked af det, at du ikke længere har lyst til at gå på din efterskole. Når du skriver at han tit kommer med onde kommentarer til dig, så tænker jeg at det kan have noget at gøre med, at han er lidt forelsket i dig. Du skriver selv at du tror, at grunden til at han er så kold over for dig, er fordi han er blevet såret. Derudover ved du også, at han slet ikke er ligeglad, selvom han forsøger at lade som om. Jeg tror du har helt ret i disse ting og det at du ser dette, fortæller mig at du er rigtig god til følelser og at du er en følsom pige, der rigtig gerne vil have at dine venner har det godt og er glade. Det er en rigtig god egenskab at have og netop fordi du også selv er følsom, må dette gå dig rigtig meget på.
Af samme grund skal der også snart gøres noget ved denne situation, for jeg kan tydeligt høre, at det er rigtig hårdt for dig. Jeg tænker, at han måske er den type der ikke er så god til at fortælle om sine følelser og derfor forsøger han at få din opmærksomhed ved, at være dum over for dig. Når man er forelsket eller vild med en, vil man nogle gange gøre næsten hvad som helst for at få denne persons opmærksomhed - også selvom det er ved at være dum. Det kan være rigtig svært at leve med sine følelser og endnu sværere at forstå dem ogle gange og måske ved han ikke selv helt, hvorfor han handler som han gør. Vores følelser fortæller os nemlig ikke altid hvad der er rigtigt eller forkert, men "kun", hvad man har lyst til. Så når han ser dig med en anden dreng, siger han måske de grimme ord, fordi han mærker et stik af jalousi og altså på ingen måde fordi han ikke kan lide dig - tværtimod!.
Jeg kan godt forstå du er rigtig træt af, at du ikke ved hvor du har ham. Den eneste måde du kan finde ud af det på, er mok at prøve at spørge ham, selvom det ikke er sikkert han vil indrømme det. Hvis du gerne vil være venner med ham, så kan du måske prøve at give ham noget mere opmærksomhed ved at lave noget sammen med ham? På den måde kan du finde ud af, at du gerne vil være hans ven. Jeg synes også du skal fortælle ham, at du faktisk holder rigtig meget af ham som en god ven, men at du bliver utrolig ked af det, når han siger grimme ting til dig.
Til slut vil jeg sige, at det er rigtig vigtigt, at du får glæden ved at gå på din skole tilbage igen. Jeg tænker, at det vil være en god ide, hvis du får snakket med en veninde, dine forældre og/eller en lære på din skole omkring de tanker du går rundt med. Jeg synes det lyder rigtig godt, at du allerede har været til en samtale på din skole omkring det, men hvis det ikke er blevet bedre er det vigtigt, at du snakker med nogle om det igen på skolen.
Jeg håber mine tanker omkring dit brev kan hjælpe dig og at du bliver glad for at gå på din skole igen - det fortjener du nemlig.
Vh Katrine.