Ham jeg elsker, elsker ikke mig...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er virkelig forelsket i en fyr... han har rigtig godt kunne lide mig engang, men han sagde ikke noget, og er en af de typer som bare prøvede at glemme mig, det er lykkedes ham godt, men han har ændret sig meget og er virkelig begyndt at kunne lide ham rigtig meget, men ikke for den nye ham(/hans facade) men for den gamle ham(/den ægte ham), vi snakker en del sammen, men ved han ikke kan lide mig  på den måde(110 % sikker), til gengæld ser han mig som en ven, ikke en han betror alt til, men heller ikke en han kun snakker med to gange om ugen med. Jeg kan virkelig godt lide ham, men han kan ikke lide mig, og vi har snakket meget sammen, hvor han blandt andet har sagt han skulle fokusere på en masse forskellige vigtige ting(fair nok), så der var ikke tid eller lysten til at have en kæreste at skulle dele det med... Normalt kan jeg sagtens komme over folk, men er kommet over ham før(vi fandt ud af vi ikke gjorde andet end at såre hinanden hvis vi kom sammen dengang) hvilket var det sværeste i meget meget lang tid, og gik helt ned, så har ikke lyst at gøre det iegn... Aner ikke hvad jeg skal gøre, skal jeg såre mig selv og prøve at glemme ham? Skal jeg fortælle ham det og spørge om vi skal give det en change, selvom jeg ved det meste af vores forhold vil ske over mobilen(da vi begge har rigtig travlt)? Skal jeg fortælle ham jeg godt kan lide ham men at jeg ikke vil gøre noget ved det??:)

Svar:
Hejsa
Det er dejligt at være forelsket i en sød dreng, men det er ikke altid lige nemt at være forelsket, da forelskelse også kan gøre én forvirret og såret. Det er flot af dig, at du skriver herind, for at få nogle råd, når du er lidt forvirret over, hvad du skal gøre.
Du står i en situation, hvor du er forelsket i en sød ven, men ved at disse følelser ikke er gengældt. Hvis du dropper ham helt, så sårer du dig selv og går ned over det, hvilket ikke er særlig rart. Jeg tænker, at der er to ting, du kan vælge at gøre.
1) Du kan fortælle ham, at du har fået følelser for ham igen. Du kan forklare ham, at du vil ønske, at han ville give det en chance. Som du selv skriver, så ved du, at han ikke har tid og lyst til et forhold. Det er en god ting at huske på, at man ikke kan bestemme om andre skal have følelser for én og om de har lyst til at være i et forhold, ligemeget hvor forelskede man så er i dem. Det kan dog godt være svært at skjule, når man er forelsket i en person, og så kan det være en god ide at fortælle det. Du må bare huske på, at selvom du fortæller fyren om dine følelser, så er det ikke sikkert, at situationen bliver anderledes. Men det kan jo også være, at han gerne vil være med til at give det en chance, hvis han ved at du godt kan acceptere, at I ikke kan ses særlig tit.
2) Du kan vælge at udvikle et tættere venskab med ham. I stedet for at fortælle ham om dine inderste følelser lige nu og her, når du ved, at forelskelsen ikke er gensidig, så skab et godt forhold med ham. Du skriver, at I er venner allerede. På den måde kan han lære dig at kende og du kan lære ham at kende. Ved at blive gode venner med ham, føler han sig nok ikke bundet og forpligtet som i et forhold, men du kan stadig være en masse sammen med ham. Du kan starte ud med at snakke noget mere med ham - mere end du gør i forvejen og måske kan I lave noget sammen en dag som venner. Et venskab udvikles stille og roligt, og på den måde kan du blive ved med at se ham og slipper for at skulle glemme ham.
Uanset om du vælger at fortælle fyren, at du er forelsket i ham eller vælger at udvikle et godt venskab med ham, så skal du vide, at det er helt normalt, at man kan føle sig såret og helt nede, når ens følelser ikke er gengældt. Det er virkelig hårdt og svært at glemme personer, som man har følelser for eller at blive afvist af personen. Det er noget som alle kommer ud for i livet (sikkert flere end én gang) - og som man nok skal komme igennem, selvom det føles hårdt og svært, når man er i situationen. Hvis man føler sig såret, kan det være en god ide at snakke med en anden person, fx en god veninde eller en voksen om, hvordan man har det. Det hjælper tit, at fortælle andre om ens følelser, så man ikke går med det hele selv. Så kan det være meget nemmere at komme sig over en fyr.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mit svar, og  at du finder ud af, om du skal fortælle fyren om dine følelser lige nu eller om du vil starte med at udvikle et venskab med ham.
Venlig hilsen Mette