Halvbror (fra donor)
brevkassespørgsmål af
Emma
19 år
Hej. Mit liv er ret hulter til bulter lige nu.
Har den skønneste kæreste, vi mødtes på nettet for 3 år siden og flyttede sammen sidste år. Nu har vi så fundet ud af at vi har samme far - da min kæreste ville finde ud af hvem hans biologiske far var (sæddonor).
Det er stadig ikke helt gået op for mig, og det er rigtig akavet for min kæreste at se min far (han ved det ikke endnu). Er bange for hvordan vi kommer videre, for det er en rigtig stram situation at skulle leve med i familien, og så er jeg bange for om vi kan få børn når den dag kommer, og om det i det hele taget er lovligt for os at være sammen (hvis det gælder halvsøskende).
Håber på nogle gode råd, da jeg er ved at blive sindsyg.
Knus fra Emma.

Svar:
Kære Emma
Jeg kan godt forstå det hele er noget rodet, for det er en voldsom opdagelse du og din kæreste har gjort jer.
Din situation gøres selvfølgelig endnu mere kompliceret af at det er en ganske særlig problematik, som meget få står i. I hvert fald meget få der ved at de står i. Det betyder også at der er forholdsvis få erfaringer at trække på.Når det så er sagt, tænker jeg det er vigtigt at du og din kæreste får snakket med nogen om det her. Nogen der kan hjælpe jer med at få styr på de mange tanker I må have lige nu.
I første omgang tænker jeg om det var bedst for jer at tale med en professionel. En psykolog måske? Når jeg tænker sådan er det fordi denne problematik helt sikkert er noget som jeres nærmeste venner og familie, vil have stærke holdninger til. Måske kunne det være en hjælp for jer at tale med en professionel, som ikke kender jer personligt, og som ikke har følelser "investeret" i jer som mennesker? En der kan hjælpe jer med at kortlægge de forskellige muligheder I kunne have, uden selv at være "fedtet ind" i hele situationen.
Jeg har prøvet at undersøge om der findes "eksperter" på det her i DK. Det kan jeg ikke umiddelbart finde. Kunne en mulighed være at kontakte en sæddonorklinik, og spørge ind til om de kender til andre der har oplevet noget lignende. Måske kan de give nogle gode henvisninger I kan bruge?
Det er sådan at sex mellem søskende (også halvsøskende) er ulovligt i Danmark, i øjeblikket. Loven skyldes primært, at det kan påvises at børn som eventuelt måtte komme ud af et seksuelt forhold mellem søskende, kan have større risiko for visse sygdomme. Når jeg skriver i øjeblikket, er det fordi der gennem de seneste år har været megen debat om hvorvidt den lov bør revideres. Dels fordi nogle mener at den øgede risiko for sygdomme, er mindre end man hidtil har vurderet. Dels fordi man i takt med den øgede brug af sæddonorer, uundgåeligt vil opleve, at flere par kan stå i den situation, som den du og din kæreste står i. I mange lande omkring os er lovgivningen ikke nær så restriktiv som i Danmark, hvilket også kunne tale for at der kunne være en ændring på vej.
Jeg kan ikke sige dig hvad der præcis ville ske, i forhold til loven, hvis I bliver sammen og eventuelt vælger at få børn. Det er som sagt et område der debatteres en del, så her vil jeg anbefale jer at tage kontakt til en jurist og høre mere om jeres muligheder.
Jeg kan, som sagt, godt forstå at hele din verden er vendt op og ned. Det er virkelig en voldsom opdagelse I har gjort jer.
Jeg tænker at du har gjort det helt rigtige ved at søge hjælp og viden. Jeg er rigtig ked af, ikke at kunne give dig et klarere svar, med nogle tydelige råd til hvad I skal gøre. Jeg håber at du trods alt er kommet i lille bitte skridt videre, og at du/I vil søge mere hjælp, så I sammen kan få truffet den "rigtige" beslutning for jer.
Bedste hilsner
Niels-Christian