Haf min veninde anoreksi
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej jeg er en pige på 13 år
jeg har en rigtig god veninde og vi har kendt hinanden i lang tid nu hun er min bedste veninde vi kan kalde hende P.
men p og jeg går i samme klasse og lige så længe jeg kan huske haR hun næsten været perfekt hun har altid været god til det hele skolen og alt det i fritiden og alle fra klassen syntes hun er sjov og sød
men P har ikke så meget selvtillid og siger heletiden at hun er tyk og dårlig til matematik og lign. og siger at alle os de andre piger er tynde og lign. Men altså hun spiser kun selv sådan en spegepølse Skive fra sit rugbrød og så smider hun resten ud oppe i skolen og til morgenmad spiser hun kun et knækbrød og når vi er sammen siger hun bare hun ikke er sulten men engang tog vi altid en bolle når vi kom hjem når vi var sammen. Og hun dyrker ret meget sport og går til håndbold og træner næsten hver anden dag og løber også tit. jeg har prøvet at sige til hende at hun skal spise noget mere men hun lytter ikke og skifter bare emne. Har også lagt mærke til at hun er begyndt at blive ret sur her på det seneste. for nogle dage siden havde vi idræt og skulle så i bad og jeg begyndte næsten helt at græde da jeg så hendes mave hun var virkelig tynd hendes mave gik helt indad og man kunne se hendes riben. Men nogle ganøge skriver hun at hun har spist sygt meget men hved ik' om jeg tror på det fordi når vi er sammen spiser hun ikke noget, hved ik' om jeg skal fortælle det til hendes forældre eller hvad jeg skal gøre.
jeg er bare meget bekymret og vil ikke miste hende.

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er bekymret for din veninde. Jeg synes du er en fantastisk veninde fordi du gør noget ved den bekymring du går med og skriver her i brevkassen.
Ud fra det du fortæller kan jeg ikke umiddelbart sige om din veninde har en spiseforstyrrelse eller ej, men jeg kan i hvert fald se at din veninde gør nogle af de ting og måske også har nogle af de tanker som jeg ofte ser hos unge med en spiseforstyrrelse.
Her tænker jeg selvfølgelig på det her med at hun er meget tynd, at hun ikke spiser så meget, men også det at hun har det dårligt med sig selv og den her mistanke om at hun lyver om hvad hun spiser når hun er alene.
Du har allerede gjort rigtig meget ved at forsøge at konfromtere din veninde og fortælle om din bekymring. Igen tænker jeg at du har gjort det helt rigtige ved at forsøge at snakke med din veninde først. Når hun afviser din bekymring, men du alligevel stadig er bekymret tænker jeg at det måske er her du har brug for hjælp...til at hjælpe din veninde.
En spisefostyrrelse er en psykisk lidelse, og noget af det der kan være en ekstra stor udfordring med psykiske lidelser er at den der har spiseforstyrrelsen selv kan have svært ved at se at der er et problem fordi de tanker man har og de ting man gør omkring mad virker helt almindelige og normale...for den der har spiseforstyrrelsen.
Derfor tænker jeg at det er vigtigt at der er nogle voksne der tager over og hjælper din veninde.
Til en start tænker jeg at de voksne du har tæt på dig er de bedste at starte ud med. Det kunne være dine egne forældre eller en lærer i skolen som du er tryg ved. Du kan fortælle om din bekymring og om de tanker og oplevelser du har omkring din veninde. Så kan de voksne nemlig prøve at snakke med din veninde og dine venindes forældre om hvad det er der sker og hvordan din veninde kan få den bedste hjælp.
Måske tænker du at det vil være at forråde din veninde at fortælle om dine bekymringer til andre voksne, men sådan er det ikke. Måske vil din veninde tænke sådan lige til en start, men hun vil også vide at det er noget du gør fordi du holder af hende og kun vil hende det bedste. Det er noget du gør fordi du er en fantastisk veninde...fordi du ikke vil miste hende.
Igen vil jeg sige at du er en super sej og fantastisk veninde, og jeg håber det lykkes for din veninde at blive glad igen.
Mange hilsner
Niels-Christian