Hader mit udseende så meget...
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Cyberhus… Håber virkelig i kan hjælpe mig. Som titlen siger hader jeg mit udseende virkelig, virkelig, virkelig meget. Har været utilfreds med det siden jeg var omkring 13-14 år. Kan nærmest ikke holde ud at kigge på mig selv i spejlet. Hader min alt for store næse, Jeg hader at jeg skal have så meget akne i hoved på brystet og ryggen, Jeg hader mine lange øre, Jeg hader mine klamme små bryster, jeg hader mine alt for store lår, Kort sagt jeg hader hele min krop. Jeg hader min krop så meget at jeg overvejer plastik kirurgi, men det er jo helt vildt dyrt… Og selvom folk siger til mig jeg er smuk tror jeg ikke på det, og føler at det har de bare pligt til at sige, kan seriøst ikke holde ud at se på mig selv, ikke engang når jeg går med make-up( hvilket jeg gør hverdag) jeg er også vildt afhængig af Foundation fordi jeg ikke kan klare at kigge på min hud. Så ja… Vil gerne vide hvad jeg skal gøre, har også haft lidt selvmords tanker fordi jeg ikke kan holde det ud længere … Plz hjælp mig.. KVH. Den evige grimme pige…

Svar:
Kære du.
Jeg er ikke ekspert på skønhedsområdet, men håber, at jeg kan hjælpe dig lidt alligevel, fx ved at give dig et par ord og råd med på vejen:
Jeg kan forstå, at du er meget utilfreds med dit udseende og har været det i nogle år. Du skriver, at du kort sagt hader hele din krop og det er jo ikke godt. Du skal leve med din krop hele livet og du må derfor lære at acceptere den, som den er.
Nu ligger der som regel flere ting bag, når man ikke kan lide sit udseende. Måske sammenligner man sig med andre i sin omgangskreds, som man synes er smukke og som man gerne vil være lige som. Hvis fx en veninde eller anden pige er meget populær og succesfuld, kan man ubevidst komme til at sammenligne sig med hende og synes, at man ikke selv er særlig smuk, dygtig osv.
Vi bliver også hver dag bombarderet med skønhedsidealer fra TV, mode, blade, film osv. Her ser man ofte meget tynde modeller eller skuespillere med store bryster. Og når det bliver normen, er det ikke let at være et ganske almindeligt, smukt ungt menneske med kraftige lår og små bryster.
Nu kan jeg jo ikke udtale mig direkte om dit udseende, da jeg ikke kan se dig, men jeg er helt overbevist om, at du ikke ser så slem ud som du beskriver.
Det er helt normalt at være kritisk med sit udseende når man er ung. Man skal jo lære at leve med sig selv på godt og ondt. Men når man først går hen og bliver alt for utilfreds med sig selv, har man brug for hjælp til at komme videre, så man kan se sig selv i et nyt og bedre lys. Her hjælper det at få talt med sine venner, veninder og nogle voksne om det.
Der er kun én vej frem
Du er nødt til at acceptere dit udseende. Du skal leve med det hele livet og plastikkirurgi hjælper ikke. Det er for det første hundedyrt og for det andet kan man ikke regne med at resultatet bliver lige godt hver gang. Der kan ske uheld under operationerne og er du klar til at risikere dette? Ikke alt kan kureres med plastikkirurgi – især ikke følelser! Selvmordstanker hjælper heller ikke på udseendet – drop dem og se at komme i gang med at finde din egen skønhed frem – den er der med garanti og venter bare på at blive fremhævet!
Heldigvis findes der en løsning
Hvis du har særligt svært ved at acceptere nogle dele af dit udseende, så fokuser på nogle andre områder, som du bedre kan acceptere. Flyt fokus fra det negative til det positive.
Lær at elske din krop og begynd at forkæle den
Lækkert tøj, som klæder dig, øreringe og andre smykker, sæt håret flot og brug en god make-up, som ikke er for kraftig. Det kan godt være, at nogle dele af din krop ikke er de smukkeste, men det er andre dele til gengæld. Fremhæv disse dele, så fokus ændres.
Øv dig i at tænke positivt om din krop
Hvis du i stedet for at sige, at du har lange ører, ser dine ører som perfekte til at bære øreringe.
Dine små bryster er finere end store, tunge bryster. Mange unge mænd vil hellere have små end store bryster, selv om vi kvinder ofte ikke tror på det. Kvinder med store bryster ønsker sig ofte mindre bryster, som ikke er så store og tunge.
Dine kraftige lår vidner om brede hofter og det er ikke så ringe endda. Også hér er vi heldigvis forskellige og igen må jeg sige, at mange mænd er glade for kvinder med brede hofter og kraftige lår. Kvinder med tynde lår ønsker sig ofte mere feminine former, som dem du har.
Det er naturligt at have acne, når man er i puberteten og i ungdomsårene. Det vigtigste er at pleje sin hud ordentligt hver dag. Hvis din acne er særlig slem, kan din læge udskrive et præparat til dig, som du kan pleje huden med for at få din acne til at formindskes eller måske helt forsvinde.
Vi har alle gode og dårlige dage, når det handler om at acceptere sit udseende. Men fokuserer man for meget på sit udseende, kan det gå hen og blive til en ond spiral, hvor man hele tiden finder frem til de ting, som ikke er perfekte ved éns udseende og på den måde bliver man aldrig tilfreds.
HUSK:
Du er en attraktiv, ung kvinde med alle muligheder for at opfatte dig selv som smuk. Det gælder bare om at komme i gang med at tænke positive tanker om dit udseende i stedet for at være kritisk. Øv dig i dette og du vil med tiden se, at du ikke ser så forfærdelig ud, som du lige nu går rundt og tror. Tro på folk, når de siger, at du er smuk! Nyd deres opmærksomhed. Tillad dig selv at tro på dem, når de siger til dig, at du er smuk. Du fortjener at føle dig smuk. Du ER smuk!
Mange hilsner og rigtig god sommer til dig
Linda