hader mit liv
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år, og jeg følger mig trist være dag, ikke kun trist men sur og stresset, irriteret. jeg følger at der ikke nogen der kan lide mig, selvom jeg prøver at muligt, så virker det ikke, nogen gange kan jeg finde på at græde, fordi jeg følger at jeg ikke rigtig har noget venner, ikke rigtig har nogen at snakke med, osgså selvom jeg prøver at skrive til nogen, men de skriver ikke til mig, jeg følger også at alt går ud over mig, men jeg kan enet gør end at græde og slå mig selv.... jeg har også nogen gange selvmordstanker. jeg er ikke rigtig sammen med nogen i min fritid, eller har det sjovt, og har også problemer der hjemme med mine forældre... har prøvet at begå selvmord. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gør. HJÆLP Hilsen D

Svar:
Kære D
Velkommen til cyberhus, det er godt du skriver herind, og du skal helt sikkert få et svar herfra.
Teenageliv: Det at være teenager indebærer ofte et liv fyldt med både indre og ydre konflikter. Du er igang med at finde ud af hvem du er, og hvad du vil med dit liv. Det i sig selv kan skabe en masse kaos, angst og forvirring. De tiltagne krav fordi man er på vej til at blive voksen, og få mere ansvar og man kan tit tænke og være bange for om man nu kan leve op til alle forventningerne.
Prøv blot at tage en dag af gangen. Gør det du kan, så godt du kan og så kan folk jo ikke forlange mere af dig. Hvis du stresser over lektier og lignende, kan du jo prøve at snakke med trivselspersonen på din skole. Det kan være i sammen kan starte en studie gruppe med 2-4 andre, for der er sikkert andre der har det som dig.
Selvværd: Det at have en god ven, er meget vigtigt fordi det er med til at styrke os selv og det billede vi har af os selv. Men at få nære venner som vi ved vi kan stole på, er noget der tager tid og arbejde. Det kommer ikke af sig selv. Brug lidt tid på at se dem du går i klasse med. Er der nogle der er lidt som dig, tænker som dig osv. En anden god måde at få skabt relationer på, er ved at gå til noget sport. Kan du li at spille badmington, svømme, bokse eller andet så få meldt dig på et hold. Det er en super måde at være sammen med andre unge på, og så styrker det dit selvværd og selvtillid når du får skabt nogle succes oplevelser for dig selv.
Mange unge har perioder med dårligt selvværd, men det er noget som du kan ændre på. Du har helt sikkert mange værdier, og en ide er at sætte dig ned en dag, hvor du har det rimeligt godt. Skriv på et stykke papir de bedste ting du syntes om dig selv. Og her tænker jeg ikke på dit ydre...menn se ind i dig selv. Du er måske et meget kærligt menneske, tålmodigt eller andre ting. Spørg evt. din mor om bare en eller to ting hun elsker ved dig. Når du så  har fået skrevet 8-10 positive ting ned, så ligger du papiret ved din seng. Det skal så være det sidste du læser inden du sover, og det første du læser inden du står op. Selv om det i starten kan virke banalt og du ikke selv helt tror på det, så ved jeg at denne øvelse har stor indflydelse på hvordan vi tænker om os selv. Det virker. Du kan også låne gode bøger på bibloiteket om hvordan man kan styrke sit selvværd. http://www.saxo.com/dk/at-overvinde-lavt-selvvaerd_melanie-fennell_haeftet_9788779550094 her kan du finde en helt igennem fantastisk bog.
Selvmordstanker/selvskade: Lavt selvværd fører ofte til tanker om døden, fordi man ikke rigtigt kan se frem, og se hvordan det hele skal blive godt igen. Det er helt normalt, og når du så gør skade på dig selv, føler du for en stund lettelse. Men det varer kort og ofte fører det til mere og større selvskade. Det er en ond spiral, og det er vigtigt du får snakket med nogle voksne om dine tanker, for døden og selvskade er ikke en løsning, men et symptom på hvordan du har det indeni. Du siger at du har problemer derhjemme? Hvis det er helt derude at du ikke kan snakke med dine forældre om hvor slemt du har det, så har du heldigvis andre muligheder. Dine forældre er de nærmeste og fortæller du dem hvor slemt du har det, kunne det være de spidser ører. Hvis du ikke magter at snakke med dem, så syntes jeg at du skal tage fat i en lærer på den skole du går på. Denne har mulighed for sammen med dig at finde den rette løsning. Du må ikke stå alene med dine bekymringer, men brug din trivsleslærer, det er det hun er der for.
Hjælp: Du har krav på og ret til hjælp. Men den der kan gøre allermest er dig selv. Du skal have ønsket om at være glad og lykkelig, og så kræve det. Sæt nogle mål dag for dag. Kig dig selv i spejlet og sig at du elsker dig selv. Igen jeg ved det virker absurt men det virker :-). Prøv også at skrive dagbog, både hvor du får det triste ud, men også hvordan du vil arbejde frem. Lig mærke til de helt små gode ting i livet. Solen skinner, fulglene synger, og efterhånden får du øvet dig selv i at se de lyse sider af livet og ikke kun de triste.
Så kære søde smukke dig...livet venter på dig, grib det du fortjener at være lykkelig.
Kærlig hilsen
Ïsabella