Hader mig selv!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej! Jeg går med en hel masse problemer, og jeg kan ikke overskue dem alle sammen selv længere. Jeg har prøvet at finde en løsning på dem selv, flere gange, men det vil ikke lykkes. 1. Jeg har lige fået en lillesøster. Hun er utrolig sød, og jeg elsker hende. Jeg er også (for det meste) glad for at mine forældre beder mig om at passe hende, hvis de lige skal ordne et eller andet. Men jeg har også to brødre, og den ene har ADHD, eller er autist jeg ved det faktisk ikke for alle siger noget forskelligt. Det skal lige siges at han lige er blevet 8 år. Han får vredesudbrud over de mindste ting. Og hver gang han ser sit snit til det, går han amok på mig. Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert. Men jeg er utrolig bange for om der pludselig sker noget med min lillesøster, mens jeg sidder med hende, hvis han nu skulle finde på at kaste noget efter mig. Han kaster for det meste med et eller andet som han lige har ved hånden. F.eks en smørekniv eller en gaffel, togskinner, legetøjsbiler eller andet hårdt. Jeg er ikke kommet rigtig til skade endnu, for jeg undviger for det meste. Men han kradser, slår og sparker også. Han hakkede mig lige i knæhasen med en blyant for nogle måneder siden. Jeg er blevet bange for ham. Og jeg bliver jo vred på ham når han gør sådan. Og så kommer jeg til at skælde ham ud. Og selvfølgelig er det mig der får skældud af mine forældre. For det er altid barn nr. 2 der bliver opdaget i et skænderi. Min forældres undskyldning for at skælde mig ud, er at han har det som han har det. Men jeg fatter ikke at de ikke siger noget til ham, medmindre han gør noget ved dem. De mener at jeg selv er ude om det. Nogle aftener har jeg snakket med min mor om det. Hun siger at jeg nogle gange bliver nødt til lige at gå op på mit værelse. Det vil jeg gerne acceptere, hvis de siger det pænt. Det lovede hun at de ville gøre, men alligevel bliver det råbt som skældud. 2. Jeg ved ikke hvordan jeg skal sige til mine forældre hvordan jeg har det. Jeg har snakket med min mor, og har sagt nogenlunde de samme ting som der står her. Men hun forstår mig ikke. Jeg vil helst ikke vise hende brevet, for så godt er mit forhold til hende ikke. 3. Jeg er familiens sorte får. Jeg gør alting forkert, er grim og fed. Har taget 4 kg. på siden oktober sidste år. Selvom jeg selv synes jeg spiser lidt, og dyrker motion, så bliver jeg ved med at tage på. Vejer omkring 36 kg. nu, og er 146 høj. Vil gerne tabe mig, skal jeg bare lade være med at spise noget, eller spise mindre? Med hensyn til at gøre alting forkert, mener jeg, at jeg altid er den som vikler sig ind i problemer, altid får skylden, siger forkerte ting, bliver misforstået osv. Nogen gange ville jeg ønske at man kunne spole tiden tilbage. 4. Jeg tror jeg er ved at blive skør. Jeg er stor fan af Harry Potter, har læst serien to gange og set alle filmene der er kommet ind til vidre. Men jeg ville ønske at jeg selv var en heks. Så jeg kunne komme på Hogwarts. Sådan ligesom, væk fra den her verden. Er det ikke skørt/sindsygt? 5. Jeg overvejer at begå selvmord, jeg kan ikke klare den her verden mere. Men jeg tør ikke. Jeg er bange for at det gør ondt. Så jeg tror heller ikke at jeg gør det. Nej, inderst inde VIL jeg heller ikke dø. Jeg vil leve. Men ikke i den her verden. Please, HJÆLP MIG! Hilsen H

Svar:
Hej H!
Det er rigtig godt, at du sætter ord på, hvordan du har det - for du bliver nemlig nødt til at fortælle nogen om dine tanker og følelser, så du kan få hjælp til at få det bedre.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med de ting som du fortæller om i dit brev her.
1. Din familie
Du fortæller, at din bror enten har ADHD eller autisme, som gør at han får voldsomme vredesudbrud, slår og sparker og smider ting efter dig. At det nu er blevet så voldsomt, at du er bange for ham - og nervøs for at sidde med din søster er ikke okay.
Det er sådan, at børn som lider af autisme eller ADHD har brug for meget faste rammer og forudsigelighed - og hvis de pludselig ikke kan overskue situationen, så kan de blive meget vrede. Så når din bror bliver sur på dig, betyder det ikke nødvendigvis at det er dig som person han er sur på. Det kan være fordi at han bliver usikker, måske fordi han kan mærke at du er utryg ved ham. MEN derfor må han stadigvæk ikke slå dig.
Jeg tror, at det er vigtigt for dig, at du får mere at vide om, hvad det er din bror fejler, og hvordan han reagerer. Hvis du får større forståelse for, hvordan han har det og hvordan du skal være omkring ham, så kan du måske bedre undgå at han bliver så vred på dig. Du har brug for en voksen som kan hjælpe dig med at forstå din bror. Måske kan din mor hjælpe dig  - men det er ikke altid forældrene ved hvad de skal gøre. Så kan man få en pædagog på besøg, som kan hjælpe jer med at tackle din bror. Det vil derfor være godt, hvis du kan snakke med din mor.
2. Snak med dine forældre
Det er rigtig flot, at du har snakket med din mor om hvordan du har det. Og det er vigtigt, at du bliver ved med at snakke med hende om det. Det er godt, hvis du kan fortælle hende, at du gerne vil vide mere om din brors sygdom, og konkret hvad det er du skal gøre, for at undgå at han bliver sur. Fortæl hende, at du har brug for hjælp til at tackle ham - for du er bange for ham!
Hvis det er for svært for dig, eller du ikke føler at din mor forstår dig, skal du snakke med en anden voksen. Det kan måske være en lærer på din skole, som du føler du kan snakke med. Fortæl den voksne, hvordan du har det derhjemme, og at du har brug for hjælp - både til at få mere at vide om din brors sygdom, men også konkret hjælp til at få det bedre derhjemme. Det kan som sagt være, at I skal have en pædagog ud, som kan give gode råd til, hvordan jeres familie kan komme til at fungere bedre med din brors vanskeligheder.
3. Du føler dig som familiens sorte får
Det er ikke rart, at føle sig misforstået og opleve at alt man gør er forkert. Det er vigtigt, at du får snakket med en voksen om hvordan du har det. Det vil være godt, hvis du forsøger at snakke med din mor om det igen, eller viser hende det du har skrevet. Men hvis det er for svært for dig, skal du finde en anden voksen som du kan vise det her til. For du skal ikke gå rundt og føle dig forkert. En voksen vil kunne hjælpe dig til at forstå, hvorfor du hele tiden bliver misforstået.
Med hensyn til din vægt, så er du i en alder, hvor der begynder at ske rigtig meget med din krop. Og det betyder, at du vil tage på i vægt, sådan skal det være! Det er godt, at du dyrker motion, for det er sundt for kroppen at man rører sig. Og så er det altid godt at spise fornuftigt og få frugt og grøntsager hver dag. Prøv at undgå slik og sodavand til hverdag - gennem det til i weekenden. Men det er ikke sundt at sulte sig selv.
4. Ønsket om at være en heks som i Harry Potter
Det er helt normalt, at man nogle gange ønkser sig væk til en anden verden. Specielt, når man som dig, har det lidt svært. Det betyder bestemt ikke at du hverken er skør eller ved at blive sindsyg. I perioder tror jeg alle mennekser oplever et ønske om at komme væk fra alle problemerne. Nogle ønsker sig måske væk på en ferie på en øde - du er stor Harry Potter fan,  og så er det helt naturligt, at du tænker på at være en heks som kunne komme på Hogwarts.
5. Overvejer selvmord
Du fortæller, at du har overvejet selvmord, fordi du ikke længere kan klare at leve i den her verden. Det betyder, at du virkelig har brug for hjælp til at forandre tingene. Du skriver selv, at du gerne vil livet  - og derfor skal du have hjælp, så du igen kan lide at være i den her verden. Og du skal vide - tingene kan blive anderledes!
Jeg tror, at meget af det som er svært for dig lige nu hænger sammen med din situation derhjemme. Vi har alle sammen brug for et hjem, et sikkert sted, hvor der er trygt og godt, og hvor man kan lade op til en ny dag. Dit hjem er ikke et trygt og dejligt sted for dig lige nu, fordi du hele tiden skal være på vagt over for din bror.
Det kan være rigtig svært, at have en bror som er anderledes - både fordi du er bange for ham, men også fordi han tager meget af dine forældres tid. Det er derfor vigtigt, at du får hjælp. Snak med dine forældre om det, eller vis en anden voksen det, som du har skrevet her, så du kan få hjælp til at blive en glad pige med lyst til livet.
Du kan også kigge for Chatrådgivningen her i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en rådgiver om, hvem du kan snakke med. Chatten er åben mandag til torsdag kl. 14- 19.
Mange tanker
Marianne