hader livet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 der er blivet misbrugt af sin bror. det stardet da jeg var ca 10 år gammel til jeg blev 12-13 år. der efter blev jeg voldtaget af min kærste og misbrugt af nogen af mine x´er samtidig er jeg asperger og derfor har jeg svært ved at spise med folk og være i rum med for mange, jeg går på en skole for børn der har det en form for syndrom og jeg kan ikke li at gå der det får mig til at føle mig alt for anderledes. og oven i alt det her skær jeg i mig selv for at blive lidt glad og glemme alt andet i et stukke tid. Hvad gør jeg ?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå, at du sommetider bare har lyst til blive glad og glemme alt andet i et stykke tid. Det er en rigtig grim oplevelse at blive misbrugt og voldtaget, og de oplevelser kan sidde inden i og gøre rigtig ondt. Måske kan jeg give dig nogle råd, som kan hjælpe dig til at få det lidt bedre...Jeg vil i hvert fald gerne prøve.
Det din bror og dine x-kærester har gjort er forkert og ulovligt. Det er ikke din skyld og det synes jeg er vigtigt at fortælle dig.
Når man har oplevet sådan nogle ting som du har oplevet, så kan de godt sætte sig inde i kroppen og i hovedet som en sort sky der bare gør ondt. Jeg tror måske også det er derfor du skær i dig selv, fordi så kan du i et øjeblik glemme alt det andet.
Problemet med at skære i sig selv er, at smerten og tankerne ikke går væk. De kommer igen og sommetider kan det faktisk blive endnu sværere bagefter man har skåret sig.
Heldigvis er der andre måder og muligheder, så du kan få det bedre og blive glad igen, og dem vil jeg gerne vise dig her. Du har faktisk allerede gjort en del af det selv og det er super stærkt. Du har nemlig fortalt en voksen om det du har oplevet, nemlig mig. Nu skal du tage det næste skridt.
Jeg kender ikke dit forhold til dine forældre, eller om de ved hvad du har været udsat for. Men det er meget vigtig at du får fortalt dem, hvad din lillebror har gjort og hvad dine x-kærester har gjort ved dig. På den måde kan de nemlig bedre forstå dig og hjælpe dig.
Det er ikke dig der har gjort noget forkert her, men sommetider kan det godt være svært at sige alligevel. prøv at vise dem det du har skrevet til mig, og rigtig gerne mit svar også. Måske kan det så være nemmere at snakke om bagefter.
Det er vigtigt at du også får snakket med en psykolog om dine oplevelser, fordi en psykolog er nemlig rigtig god til at hjælpe med sådan nogle ting. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at få kontaktet en psykolog der har erfaring med voldtægt.
Sidder du og slet ikke kan overskue at fortælle det til dine forældre, så har jeg to andre muligheder også.
1. En lærer kan være rigtig god at snakke med og derfor synes jeg du skal tage fat i den lærer du bedst kan lide og fortælle ham/hende om de ting som du har fortalt mig. Så kan læreren bedre forstå hvorfor du har det svært lige nu og bedre hjælpe dig.
2. Prøv vores chat her i Cyberhus. Her kan du anonymt chatte med en voksen og måske kunne det være rart for dig. På den måde kan du få fortalt lidt mere og øve dig i at snakke om det her.
Kære du...du har skrevet her til Cyberhus og det er bare så godt. Nu skal du prøve at gøre det igen, men denne gang til dine forældre eller en god lærer. På den måde tror jeg, at du kan få det bedre og blive lidt gladere.
Prøv at kigge i den anden brevkasse "Voldtægt og seksuelle overgreb" efter Påskeferien, måske har Anja og Elena nogle flere muligheder du kan bruge..
Venlig hilsen
Erroll