hader bare alt og alle omkring mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
Kære brevkasse.
Jeg har et problem, eller jeg ved ikke rigtig om man kan kalde det er problem men whatever.
Jeg føler ikke jeg har indhold i mit liv mere? jeg
føler bare jeg står op om morgenen, og alting bare er gråt. Jeg vil mest af alt bare blive i min seng under min dyne hele dagen.
For det meste tager jeg mig så sammen og går i skole. Jeg har selvfølgelig venner og veninder i skolen, og min bedste veninde går også i min klasse.
Jeg kan sagtens have det sjovt, men på en eller anden måde er jeg bare ked af det.
Jeg ved ikke hvad det er, jeg hader bare alt og alle omkring mig.
Jeg har altid været generelt god til alle fag i skolen, men her i 9 klasse
er tingene begyndt at kikse, og jeg har intet overskud mere. jeg bryder
grædende sammen over mine lektier hver aften, men jeg vil lave dem, da jeg
er en meget pligtopfyldende person.
Jeg har det godt derhjemme, og kommer fra en velhavende familie. Jeg er
ikke skilsmissebarn eller noget så det er ikke på hjemmefronten det kan
være galt.
Jeg ved bare ikke hvad det er. Alle mennesker er sikker på at jeg er iih
og ååh så lykkelig for jeg har det jeg har brug for, og endda mere til.
Jeg hader mig selv, jeg hader mit liv og bare alt omkring mig lige nu. men
jeg ved ikke hvorfor? Hvad skal jeg gøre?
Knus L...

Svar:
Kære L
Det lyder, som om du er meget ked af det og har det svært.
Det er hårdt ,især hvis din familie og venner ikke ved det.
Det er vigtigt at du snakker med nogen, for eksempel en af dine forældre eller en veninde
du er tryg ved.
Hvis du synes, det er svært at snakke om, kan du eventuelt skrive et brev de kan læse først, eller du kan vise dem, hvad du har skrevet til mig.
Du skal vide, at det er normalt at have det som du føler.
Når man er i din alder udvikles man meget både uden på kroppen og indeni, det gør at man nemt kan blive forvirret og nedslået.
Du skriver, at folk tror, du bare er lykkelig, fordi du har alt det du har brug for. Det betyder ikke, at man ikke kan blive ked af det, eller ikke har ret til det fordi andre mener,du har det godt.
Hvis du er ked af det, er det et problem du og andre skal tage alvorligt, -du skal blot vise dem, at du er ked af det, da de ellers ikke har en chance for at se og vide, at du går og er ked af det.
Du ved ikke helt ved hvorfor du har det som du har det. Det må du prøve at finde ud af så du nemmere kan løse det.
Prøv at føre en dagbog over hvornår du bliver ked af det - og hvad der gør dig ked af det. Skriv hvad du har lavet den sidste time inden du blev ked
af det. Skriv også dato og tidspunkter ned.
Efter nogle uger kan du måske se et mønster i, hvad der gør dig ked af det. Er det skolen, vennerne, familien eller andet.
Du skriver, du har det svært med lektier og at finde overskud. Når man gåri niende klasse, står man over for et stort valg i forhold til, hvad man
skal efter folkeskolen og der ligger et pres med eksamen.
Bliver der måske stillet store forventninger til dig, fordi du altid har været dygtig og pligtopfyldende?
Du skal tænke og vide, at du gør det bedste du kan, og det er normalt ikke altid at have lige stort overskud til lektier og den slags.
Hvis du har brug for at snakke mere, kan du altid logge dig ind i vores chatrådgivning, hvor du kan chatte med en rådgiver.
Jeg håber, du får det bedre, du fortjener at være glad og have det godt.
De bedste ønsker fra Denise