Hader alt og alle
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg hader næsten alt og alle lige nu. Jeg er fed, dum og grim. Alle hader mig. Jeg har skåret i mig selv og har op til flere selvmordstanker. Jeg hader at vise mine følelser og vil ikke søge hjælp. Er bare ved at blive desperat. jeg er også bisexuel og tør ikke fortælle nogen. Min far er næsten aldrig hjemme og min mor har også travlt. Hjælp.

Svar:
Hej med dig
Sikke en masse tunge tanker du går med. Det lyder som om det er rigtig svært at være dig lige nu, og jeg synes derfor, at det er flot, at du alligevel har haft overskuddet til at skrive herind.
Jeg kan høre på dig, at du både har det svært med dig selv og med andre. Det kan tit hænge lidt sammen. Når man har det skidt selv, så har man ikke altid overskud til andre. Det kan dog blive en til en "ond cirkel", hvis de andre kan mærke at man ikke kan lide dem, og så opfører sig endnu værre overfor en. Som du har det lige nu, kan jeg dog godt forstå, hvis du ikke helt føler for at bryde dette mønster lige nu. Det er noget jeg tænker kan blive bedre med tiden, når du selv får det bedre.
Du skriver, at du hader at vise følelser, og heller ikke har lyst til at snakke om din seksualitet. Når man går med nogle stærke følelser og tanker helt selv, kan det dog blive meget hårdt at bære på, og jeg kommer til at tænke, om det måske er noget af det der får dig til at skære i dig selv? At du kan distrahere dig selv fra disse svære følelser, hvis det gør ondt et andet sted?
Når du går med alt dette alene, kan jeg godt forstå det kan virke rart "flygte" lidt fra det med en anden slags smerte. Det er dog sådan at man ved at skære i sig selv kan risikere at give sig selv alvorlige skader og ar, og derfor er noget som man bør forsøge at komme ud af igen. Dette er dog svært, hvis man ikke har andre måder at slippe fra de dårlige tanker/ følelser på.
Som du skriver til mig, at du har det lige nu, så synes jeg ikke det lyder som om du kan se så mange af muligheder for at få det anderledes, da jeg kan høre at du også går med selvmordstanker. Måske fordi dette kan virke som en endelig flugt fra alt det dårlige. Men selvmord er ikke en flugt. Det er en en afslutning, der gør at man ikke får muligheden for alle de smukke ting som livet kan byde en, og som jeg ved også kan komme til dig.
Du skriver til mig, at du ikke vil søge hjælp, og det kan jeg også godt forstå kan være svært, hvis du har det dårligt med at vise følelser. Men du har alligevel haft modet til at skrive herind og fortælle om dine følelser, hvilket jeg synes er rigtig sejt gået! Det tænker jeg du har gjort fordi der er noget i dig der gerne vil have det bedre, og gerne vil have hjælp til at finde de smukke ting i livet. Den del af dig, vil jeg gerne have fat i og støtte op om, da jeg tænker det er den der kan få dig til at få det bedre med livet. Men samtidig er det nogle meget tunge ting, som du bærer helt selv, og det kan være umuligt at bearbejde sådan nogle tanker helt alene. Så selvom det kan være rigtig svært at snakke med andre om, hvordan du har det, tænker jeg, at det er en nødvendig del af det at få det bedre. Jeg tænker derfor at du, ligesom alle andre, har brug for at have nogen du kan snakke med disse ting om. Jeg kan høre at dine forældre ikke er så meget hjemme, men jeg tænker at de alligevel ville være rigtig glade for at høre, hvordan deres barn går og har det, så de kan hjælpe dig til ikke at skulle have det på denne måde.
Da du skriver at du hader at vise følelser og søger hjælp, tænker jeg dog at dette kan være en rigtig stor mundfuld bare lige at skulle gøre. Måske det kunne være rart for dig at starte med at bruge vores 1-1 chat her på Cyberhus først? På denne måde kan du øve dig lidt i at tale om disse ting, og mærke hvordan det er, uden direkte at skulle "vise" dine følelser. Med tiden kunne det være du så fik mod til også at dele dine tanker med nogle af dem der står dig nær.
Ved at skrive herind har du vist, at du har modet til at gå imod de dårlige følelser og tanker og række ud efter hjælp. Jeg håber du også har modet til at tage det næste skridt
Kh. Louise