Håret og udseendet for neden er underligt..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Har lige fået kæreste på, og han er så dejlig! Han er 3 år ældre end mig, og jeg er sikker på at han skal være min første.. Men er rigtig nervøs, fordi jeg syntes bare ikke jeg har det så godt med måden jeg ser ud dernede.. Altså ikke helt nede ved skamlæber, venusbjerget osv. men får ofte indgroede hår hvis jeg barberer mig foran, og har røde "pletter", som er lidt hårde og nogengange kan man få lidt hvidt ud af dem.. der er et par stykker(der hvor håret starter) som man kan mærke, og ellers indgroninger som jeg presser ud og så bløder det og så kommer der  mærker og de går ikke væk..
Har faktisk ogs et spørgsmål.. hvad kan man gøre for at smage bedre? Jeg smager utrolig surt dernede siger min kæreste, og læste et sted at der intet farligt var ved selv at smage, og det smagte virkelig ikke godt, surt var underdrevent.. Det smagte virkelig surt, sådan at jeg lavede ansigter af det.. Kan man gøre noget? Drikker meget vand, spiser sundt, vasker mig med vand dernede ofte og med en nautral sæbe lavet til dernede, løber jævnligt..

Svar:
Kære dig,
Det er dejligt at du har fundet en kæreste, som du er glad for. Og du lyder moden i dine overvejelser om at han skal være den første. Det er helt klart bedst med een som man holder meget af, og som man er tryg ved. Netop tryghed er allervigtigst når man har sex, uanset om det er første gang, eller om det er 1000. gang. For at skabe tryghed for hinanden er det vigtigt at acceptere hinanden, og nu kommer vi frem til nogle af de tanker du skriver om, nemlig at du ikke har det så godt med hvordan du ser ud forneden. Det er vigtigt at huske på at alle piger ser forskellige ud, og der er ikke noget der er rigtigt. Det er vigtigt at man ikke ændrer på sit udseende for at gøre andre tilfredse, eller for at ligne nogle urealistiske modeller. Jeg er sikker på at din kæreste vil holde af den måde du ser ud på, netop fordi det er dig.
Mht din intimbarbering, så kan du undgå de røde/hvide-knopper ved at passe på dig selv. Huden må ikke være for tør, og du må ikke skrabe dig for hårdt. Det kan være en god ide at gøre det mens du står i badet. Knopperne skyldes at der går lidt infektion i hårsækkene, og det kan man undgå ved at være omhyggelig med hygiejnen når man skraber sig. Det kan være en god ide at bruge forskellige skrabere til hhv benene og til intim-området. Det er fornuftigt at du vasker dig jævnligt med vand og intim-sæbe, så det bliver holdt rent.
Så kommer vi til det med smagen. Om noget smager surt afhænger af den pH-værdi (surhedsgrad), som er dernede. Den er afhængig af mængden af mælkebakterier, samt om der er andre bakterier og svampe til stede, samt hormonniveauet i kroppen. Hvis det er meget surt kan det skyldes at der er mange mælkebakterier, og de får typisk lov til at vokse frem, hvis man er lidt FOR ivrig med at vaske sig dernede. Specielt hvis man bruger sæbe. Hyppig vask og sæbe slår alle bakterierne ned, men så er det mælkebakterierne, der får lov til at overleve. Det bedste du kan gøre er at vaske med vand dagligt. Hvis du har tendens til at smådryppe (feks ved host, nys eller grin), så kan det være en god ide at gå med indlæg og skifte det i løbet af dagen. Hvis du har tendens til at blive meget våd i forbindelse med ophidselse i løbet af dagen, kan det ligeledes være en ide at vaske sig inden dig og din kæreste skal smage. En god ide kunne jo være at gå i bad sammen først, og på den måde vænne jer til hinanden samtidig med at I bliver vasket rene og klar til selve samlejet.
Hvis du får symptomer på kløe eller svie dernede, så skal du kontakte læge, da det kan være tegn på en infektion. Så kan din læge lave en gynækologisk undersøgelse. Det kan være ret grænseoverskridende første gang, og det kan være en god ide at snakke med en god veninde, søster eller mor om dette inden.
Jeg håber at du fik svar på dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive herind.
Glædelig Jul og Godt Nytår,
Mvh David