Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Er en pige på 15, snart 16.

Sagen er den, at jeg i går, fredag, havde sex for første gang. Det var med en dreng jeg kun lige havde mødt, og vi var begge fylde. Mit problem er, at vi ikke brugte kondom. Ingen af os kan direkte huske om han kom i mig, men som vi begge synes vi husker det, så var han ikke helt oppe i mig da han kom, ellers var han SLET ikke inde. Højest sansynligt det sidste... men nu sidder jeg her, og er bange for en mulig graviditet.. Ville høre om i kunne hjælpe med det? Hvad er sansynligheden, hvis han ikke kom i mig?

Hverken jeg eller ham kan få os selv til at købe en fortrydelsespille, hvilket også først er muligt mandag, altså på tredje dagen... jeg er bare virkelig bange og fortvivlet, og ved ikke hvad jeg skal gøre.

I behøver ikke give mig prædiken om at man skal huske kondom, det ved jeg - og havde ALDRIG gået med til det, hvis jeg ikke var fuld. Og jeg har bestemt lært min lektie nu.

Svar:

Hejsa
Det er super flot at du skriver ind til os, når du føler dig bange og fortvivlet. Jeg kan godt forstå, at det fylder meget i dig lige nu, om du kan være gravid eller ej.  Du har lært lektien på en lidt hård måde, og det må bestemt ikke være en rar situation at stå i.

Når man ikke bruger kondom er der en risiko for at blive gravid og en risko for at få en sexsygdom, men det lyder det også til, at du ved.
Afhængig af hvor man er i sin menstruationscyklus, har man en chance for at blive gravid. 14 dage efter man har haft sin menstruation, får man ægløsning, og her er chancen for at blive gravid størst. Men det betyder ikke, at man ikke også kan blive gravid på andre tidspunkter - her er chancen bare mindre.
Der skal kun én super stærk sædcelle til at gøre én gravid. Så selvom fyren ikke kom oppe i dig, kan der være en lille bitte chance for, at være blevet gravid. Under sex kommer der præsperm fra fyren, som mest bare er væske - men også kan ske at indeholde lidt sæd. Jeg kan ikke sige dig hvad sandsynligheden er, da jeg ikke ved hvor i din menstruationscyklus du er og ikke ved om fyren er kommet oppe i dig eller ej. Under alle omstændigheder er der altid en risiko, når man har ubeskyttet sex.

Fortrydelsespiller er nødprævention og skal bruges fx i et tilfælde som dit. Selvom det er weekend findes der døgnapoteker, der har åbent hele tiden, hvor det altid er muligt at få fat i en fortrydelsespille. Sådan en pille skal tages indenfor 72 timer. Så dette er ikke længere løsningen for dig.
Det bedste du kan gøre, for at give dig selv ro på, er at købe en graviditetstest eller få lægen til at tage en for dig. De fleste tests man køber virker først fra den dag, hvor ens forventede menstruationstidspunkt er. De tests du fx kan købe i Fakta og Super Brugsen kan bruges omkring din ægløsning - og påvise en tidlig graviditet. I de fleste supermarkeder hænger graviditetstestene oppe ved kassen, men i de fleste Super Brugsen - butikker, hænger de nede ved personlig hygiejne. Du kan også købe graviditetstests på apoteket. Der er intet pinligt i at købe sådan en test, det er helt normalt, at man gør det. Det viser bare, at man er opmærksom på sin krop. Men den bedste løsning ville være at gå til lægen og få taget en prøve. De vil kunne sige med 100 % sikkerhed om du er gravid eller ej.

Når man har ubeskyttet sex er der også en chance for at have fået en sexsygdom. Lægen kan også tjekke, om du har fået en sexsygdom, så du hurtigt kan blive behandlet for det.
Så vil du vide med sikkerhed om du er gravid eller ej, og om du kan ske at have fået en sexsygdom. Det bedste ville være at få en tid hos lægen allerede i morgen. Lægen har tavshedspligt og de er vant til at der hver dag kommer piger, der skal få foretaget en graviditetstest - så det er helt normalt for dem og slet ikke pinligt.

Det kan være en rigtig god ide, at fortælle en af dine forældre eller en anden voksen du stoler på, omkring dit problem. Så skal du ikke gå alene rundt med det, og du kan få hjælp og støtte hos lægen ved at have en voksen med. Viser det sig, at du er gravid, skal én af dine forældre (eller begge) også vide det, og derfor ville det være godt, hvis du allerede nu fortalte, at du har haft ubeskyttet sex. Det kan være svært at få fortalt, men når du har gjort det, er jeg sikker på at du føler dig meget mere lettet end du er nu.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og snart får mere ro på omkring den her nervøsitet om du er gravid eller ej. Det er aldrig rart at gå rundt og være usikker. Jeg ønsker dig det bedste fremover.

Venlig hilsen Mette