Græder hele tiden ..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Her på det sidste har jeg været rigtig ked af det, men jeg ved ikke hvorfor.. Når jeg er i skole er det som om jeg laver en facade, jeg er glad og smiler. Men så når jeg kommer hjem, går jeg op på mit værelse og så begynder jeg bare at græde. Jeg ved ikke hvorfor, jeg har ingen grund til at græde. Jeg synes også tit folk sætter høje krav til mig, som jeg ikke kan klare. Men jeg er rigtig dårlig til at sige fra, så jeg gør det jo bare. ~Men tit tænker jeg på om det måske ville være lidt nemmere bare at komme væk? Hilsen Julie.

Svar:
Kære Julie
Først vil jeg gerne sige, at det er rigtig godt at du skriver hertil, når du mærker at du bliver ked af det. Når man er græder og er ked af det er det et tegn på at noget ikke er som det skal være. Jeg vil gerne prøve at dele mine tanker med dig, ud fra de ting du skriver i dit brev.
Du skriver i dit brev at du ikke ved, hvorfor du har været så ked af det på det sidste. Men når jeg læser det du skriver, så synes jeg alligevel det lyder som om du godt ved hvad kunne handle om. Du skriver:
At folk sætter høje krav til dig
Hvis du oplever at folk har høje krav til dig, så forstiller jeg mig at du kan føle dig presset. Måske føler du at andre har forventninger om at du skal kunne eller gøre noget bestemt. Hvis der er sådan du har det, så tænker jeg at det er meget naturligt at man kan blive ked af det. Hvis du ikke føler du kan leve op til de forventninger folk har til dig, så kan man godt blive ked af det.
At du laver en facade
Når man laver en facade, så er det typisk fordi man har noget man gerne vil skjule. Det kan være det med at du faktisk er rigtig ked af det. Det er meget naturligt at du kan komme til at lave facade, fordi du måske ikke har så meget lyst til at vise hvordan du har det. Hvis man viser hvordan man har det kan det godt føles som et nederlag. Jeg tænker at du måske har det sådan?
At du er dårlig til at sige fra
Hvis man har svært ved at sige fra, så kan man godt komme til at tage mere på sig en man kan klare. Det virker også som om, det er sådan du har det. Hvis du kommer til at tage for meget ansvar, er det også meget naturligt at du kan føle dig presset og ked af det.
De ting du har skrevet, tror jeg alt sammen spiller en rolle i forhold til hvordan du har det. Det er også meget naturligt at det kan give dig en følelse af at du gerne vil væk fra det hele. Der er mange teenagere som oplever at det kan være svært at overskue de følelser man har, og så kan man føle at det er nemmest at komme væk.
Men jeg synes ikke du skal væk. Jeg synes det kunne være rigtig godt, hvis du fik noget hjælp. Når du mærker at du bliver så ked af det, så tænker jeg at det kunne være rigtig godt, hvis du snakkede med en voksen om det. Det er aldrig særlig rart at gå med de tanker alene. Nu ved jeg ikke hvilket forhold du har til dine forældre, men hvis du har et godt forhold til dem, synes jeg du skal prøve at fortælle til dem hvordan du har det. Hvis det kan være svært med dine forældre, kan du også prøve at snakke med en lærer eller anden voksen du har et godt forhold til.
Til sidst har jeg også lyst til at sige til dig, at jeg synes det rigtig godt at du er opmærksom på dig selv. Når du mærker du er ked af det, så er det som regel fordi der en grund til det og jeg tænker at hvis du snakker med en voksen om det, så vil du kunne få hjælp til at håndtere de følelser du går med. Jeg synes det er vigtig at du bliver, selvom det kan være hårdt at være teenager.
Kærlig hilsen Sine