Gode venner
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej. Jeg går i 9 klasse. Det er en min klasse som jeg helt vildt gerne vil være gode venner med som vi her kan kalde Peter . Det er vi dag også blevet. Og han viser også venlig interresse tilbage.
men  både oppe i skolen og på skype kommer der tit også en anden ven ind som han også er gode venner med måske bedre. så snakker han ,de fleste gange, mere med ham
han er enlig den der giver mig lysten til at gå i skole. Men som du kan høre går det ikke så godt lige nu. Den anden ven skal vist nok på efterskole og mig og Peter tager tiende.
når vi snakker over skype syntes ihvertfal at de snakker mere sammen og jeg syntes selv jeg lyder kedelig. Når ham den anden så ikke er der. Så snakker Peter meget med og vi har mange ting til fælles. han viser dog også nogle gange interesse også når den anden er der. Hjælp mig

Svar:
Hej dreng.
Det er så fint, at du skriver herind med dine bekymringer om dit venskab. Jeg vil starte med at sige, at du ikke er den eneste der oplever sådan noget. Der findes mange andre drenge på din alder, som også går rundt med de samme tanker, men som bare ikke tør fortælle dem til nogen.
Det lyder som om, at du bliver lidt jaloux, når Peter taler med sin ven, og som om at du måske er bange for, at du ikke er spændende nok til Peter. Og samtidig kunne det også lyde til, at du har meget høje krav til dig selv. Det er almindeligt at blive jaloux, når man er interesseret i en anden person og gerne vil være venner, men ikke føler at de udviser samme interesse. Hvis du har prøvet at være vild med en, kan du måske genkende det derfra? Når man er jaloux kan det ofte bunde i, at man er lidt usikker på sig selv. Jeg tror måske, det vil være godt for dig, at lære at stole mere på dig selv, og tro på, at du er god nok. Jeg ved at det er svært, men jeg tror godt, at du kan lære det. Det kræver blot lidt øvelse. Selvom Peter nogle gange taler mere med sin anden ven end med dig, behøver det ikke betyde, at han ikke kan lide dig. Det kan bare være, at der lige er nogle emner, de begge er mere optaget af, eller at de kender hinanden lidt bedre, og det derfor er mere naturligt for ham at snakke med den anden? Jeg tænker, at det måske vil være godt for dig, at øve dig i at tænke, at du er god nok, også selvom Peter nogle gange taler mere med hans ven. Det behøver ikke betyde, at han synes du er kedelig. Du har helt sikkert også meget at byde på, du skriver jo også, at I har mange ting til fælles, hvilket er en god ting i et venskab. Du kan også prøve at tænke det mere generelt, og øve dig i at være opmærksom på ting, som du synes du er god til eller som du godt kan lide ved dig selv. En god øvelse kan være, at du hver aften inden du lægger dig til at sove, skal tænke på 3 ting, du synes der var godt ved dagen og som du gjorde godt. Det kan også bare være, at du synes at du egentlig så ret godt ud i dag. Det er egentlig kun fantasien, der sætter grænser.
Du skriver, at din ven Peter viser dig venlig interesse tilbage, og at han også nogle gange viser dig interesse, selvom hans ven er der. Ud fra det lyder det som om du også betyder noget for Peter. Hvis han for eksempel var ligeglad med dig, så tror jeg ikke på, at han ville vise dig den interesse. Jeg tænker, at fremadrettet kan du måske prøve at fokusere på nogle af de gode ting i jeres venskab, i stedet for de ting som frustrerer dig. Det kan også hjælpe dig til at flytte fokusset fra det negative, og det som du har svært ved. Noget andet som kunne være en idé ville være, at I lavede nogle aktiviter sammen. Når man har flere oplevelser sammen, er det også nemmere at snakke om det, og det styrker venskabet at have haft fælles oplevelser. Det kan være forskellige aktiviteter som fodbold, eller en anden sport i begge kan lide, eller at tage i biografen sammen, eller noget helt andet, bare det er noget i begge synes er sjovt.
Måske kan du også fokusere på andet ved skolen, der er godt end lige din ven. Hvad kan du ellers lide ved at gå i skole? Hvis du har nogle andre gode venner, så kan det  også være godt for dig, hvis du kan ses med dem, så det ikke kun bliver din kammerat, som du er optaget af.
Håber mine råd kan hjælpe dig lidt på vej.
De bedste hilsener
Elisabet