For god....
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 14. Jeg har nogle dejlige veninder og en sød kæreste. Men jeg har en rigtig god veninde. Hun har meget tit problemer, og laver en masse lort hele tiden, og det føles som om at det altid er mig der skal rydde op efter hende og løse hendes problemer. Jeg har overvejet at sige nej til hende, men jeg er for god af mig og kan ikke lade være med at hjælpe hende. Holder rigtig meget af hende. Fik en besked fra hende om at hun havde prøvet at begå selvmord, og blev vildt ked af det. Det er bare som om at jeg altid skal ordne andres problemer, og jeg har aldrig tid til mine egne. Jeg lukker bare af for mine egne og får dem aldrig ud af verden... Hvad skal jeg gøre? Og nogle råd med hensyn til min venindes selvmordsforsøg? Håber på svar senest muligt :) Hilsen mig.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder til at du er en rigtig god veninde, som tænker på andre og rigtig gerne vil hjælpe og det rigtig flot. Men det kan også være svært, hvis man altid føler, at man skal være der for andre, så det er rigtig godt, at du deler dine tanker her på Cyberhus og jeg vil se om jeg kan hjælpe dig.
Det er godt at høre, at du har nogle gode veninder og en sød kæreste som du holder af, for det er vigtigt at man har nogle omkring sig, som man kan snakke med og hygge sig med.
Jeg tror at din veninde har det rigtig svært og har nogle ting som hun kæmper med. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være der for din veninde og hjælpe hende, det er helt naturligt, at man har det sådan med de mennesker man holder af. Men jeg sidder og tænker på, at det bestemt ikke er dit ansvar, at rydde op efter hende og løse hendes problemer. Man kan være der for andre og lytte til dem, men man kan og skal ikke løse problemerne for dem.
Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til, at sige nej til din veninde, for det er svært at skulle sige nej til nogen, når man ved at de ikke har det særlig godt. Du skriver, at du ikke føler du har tid til, at tage dig af dine egne problemer, fordi du altid føler, at du skal løse andres problemer. Jeg syntes det er vigtigt, at du har tid til dig selv og få styr på de ting du selv kæmper med og derfor er man nogle gange nød til, at sige nej til andre og det er helt i orden. at man gør det. For hvis man ikke har tid eller overskud til, at være der for sig selv, så kan det ende med, at man selv får det svært.
Det bekymre mig at høre, at din veninde har prøvet at begå selvmord og det er helt naturligt, at du bliver ked af det, når hun skriver sådan til dig. Jeg syntes faktisk ikke det er i orden, at hun skriver sådan til dig, for det er en meget stor ting for dig, at bære rundt på. Du er kun et barn og skal ikke bære rundt på sådan nogle ting helt alene eller føle det ansvar.
Din veninde har brug for noget professionel hjælp fra en voksen og derfor tænker jeg, at det bedste du kan gøre for hende, er at prøve at fortælle hende hvor vigtig det er, at hun snakker med en voksen om hvordan hun har det. Det kunne f.eks være lærer på jeres skole, som hun stoler på eller føler sig tryg ved eller hendes forældre. Hvis hun syntes det er for svært, at snakke med dem, kunne det måske være en god idé, hvis hun loggede på chatten her i cyberhus eller på livslinien.dk.
Jeg sidder også og tænker på om du har snakket med nogen omkring det her? Jeg syntes det ville være god idé, hvis du fik snakket med en voksen omkring de her ting, for det er ikke noget du skal bære rundt på alene. Måske du kunne fortælle dine forældre eller en lærer på skolen om det eller skrive det i et brev, hvis du syntes det er for svært, at sige det. Jeg kan godt forstå, at du måske kan være bange for, at din veninde bliver sur på dig eller ked af det, hvis du siger det til nogen. Men jeg tror faktisk, at det er den bedst måde du kan hjælpe hende på og når hun får den rette hjælp, tror jeg også godt hun ville kunne forstå det. Du er også meget velkommen til at logge på chatten her på Cyberhus og snakke med en af de søde voksne okring det.
Jeg håber du kan bruge mit svar, så din veninde kan få den nødvendige hjælp og du kan få tid til, at tænke lidt mere på dig selv.
Mange hilsner
Majbritt