Gjorde jeg noget forkert?

brevkassespørgsmål

Gjorde jeg noget forkert?

brevkassespørgsmål af
Anonym

Min veninde og jeg har været uvenner i lang tid men så for nogle måneder siden blev vi gode veninder igen og er blevet bedste veninder

men så en dag for ca. en uge siden sad jeg i klassen sammen med en af de andre fra klassen i timen som også sad med to piger som mig og min bedste veninder er uvenner med og mig og min bedste veninde skrev sammen i den time.

Hun sad i den anden ende af klasse lokalet så spurgte hun mig om jeg ikke kom ned til hende og sad så skrev jeg Nej kan ikke vi skal snakke om fodbold turneringen som både hende jeg sad ved siden af og de to piger som jeg var uvenner med og miig og min bedste veninde var med.

Så spurgte jeg hende om hun så ikke kom ned til os. Så sagde hun Nej gider ikke sidde sammen med dem men du kan godt hvis du vil!

Og så kastede jeg op i frikvarteret og skulle hjem hun sagde bare Okay! og var rigtig sur. Så gik jeg hjem og har været helt vildt ked af det, så jeg spørger om jeg har svigtet hende eller gjort noget forkert eller om det bare er hende der blev sur uden grund?

Svar:

Hej

Det lyder ikke rart at din veninde er blevet sur på dig.

Du skriver, at du er vildt ked af at hun er sur på dig. Det er hårdt, når ens bedste veninde bliver sur. Specielt, hvis man ikke helt forstår hvorfor.

Du spørger, om du har svigtet hende. Jeg ved ikke præcis, hvad der skete. Men det lyder ikke som om, at du har såret hende med vilje.

Det er ikke altid, at man kan sige, hvis skyld det er. Når man bliver uvenner handler det tit om misforståelser.
Det kan være, at hun troede, at du hellere ville være sammen med de andre piger. Så blev hun måske ked af det og reagerer ved at blive sur dig.

Det kunne godt lyde som om, at der er sket en misforståelse mellem jer. Derfor kan det være en god idé, hvis du snakker med hende, om det der skete.

Man kan tit blive sur på hinanden på grund af misforståelser, og på den måde kan man ende med at blive uvenner over små ubetydelige ting.

Hvis det er en rigtig god veninde, er det ærgerligt, hvis man er uvenner uden egentlig at vide hvorfor. Derfor er det godt at få snakke om tingene.

Jeg synes, at du skal fortælle din veninde, at du bliver ked af det når I er uvenner. Fortæl hende, hvordan du oplevede situationen og hør på,
hvordan hun følte det.

Hvis I får snakket om det, kan det være at det viser sig, at i ’bare’ misforstod hinanden og at I kan være gode venner igen.

Jeg håber du får snakket med hende. Det er ikke rart, når man er uvenner med sin bedste veninde.

Mange hilsner
Anita