Give afkald på alt

brevkassespørgsmål

Give afkald på alt

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 6 måneder siden

Hej der,

Sagen er den, at jeg gerne vil flytte til København og bo hos min faster efter jul. Jeg vil gerne starte på et andet gymnasie derovre (grundforløbet er kun lige slut der hvor jeg går). Der en del problemer herhjemme, og jeg kunne sindssyg godt tænke mig en hel frisk start. Jeg har taget savn, både i form af familie og venner i betragtning, men tænker at det nok skal gå, og jeg kan besøge dem i weekender og ferier (hvilket jo nærmest svarer til et efterskoleophold). Jeg har en opsparing, og tænker at få mig et job derovre, ellers får jeg jo gratis husly og mad af min faster. Det er på ingen måde fordi at jeg flygter fra problemerne, jeg føler bare at jeg er kommet til et punkt i mit liv, hvor jeg skal træffe mine EGNE valg. Og hvor sitatutioner i mit liv mht. Min mor, er så ødelagte at der ikke er mere at gøre.. Jeg har luftet mine tanker overfor veninderne, som faktisk har været overraskende støttende, og sagt ting som "årrh, gad jeg ogs godt," men tror bare ikke de forstår seriøsiteten i det jeg siger. Ville bare høre et jeres/dit bud på det? Hvilke overvejelser skal jeg gøre mig? Et eller andet sted er jeg også nervøs for, om min "psyke" vil kunne klare det, eller om jeg egentlig bare gerne vil hjem til den trygge rede til sidst?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt følge dig i dine tanker om, at du gerne vil have en frisk start hos din faster i København. Du skriver ikke særlig meget om de problemer, som du har hjemme. Derfor er det lidt svært, at råde dig, når jeg ikke ved, hvilke problemer det er, du har. Jeg vil alligevel prøve at liste nogle af de overvejelser op, som jeg synes du skal gøre dig i forbindelse med beslutningen om, hvorvidt du skal flytte over til din faster.

Du skriver, at din mor er så ødelagt, at der ikke er mere at gøre - har det mon noget at gøre med, at du gerne vil væk? Hvis du har en mor, som har det meget svært, og som gør det svært for dig at være hos hende, kan jeg godt forstå, du gerne vil have en frisk start. Hvis din lyst til at rejse, handler mere om, at du og din familie har mange skænderier, at det er kedeligt at gå i gymnasiet, eller at du har en udlængsel, synes jeg, det er meget stort skridt at flytte til København. Alle teenagere vil på et tidspunkt opleve, at det ikke altid er lige sjovt at gå i gymnasiet, at ens familie skændes eller få følelsen af, at andre byer er mere spændende, end den by, hvor man selv bor. Det er ganske normalt, så hvis det er en af grundene - så synes jeg du skal blive hvor du er. Det er en stor beslutning, at flytte fra venner og familie, som du vil komme til at savne og selvom du kommer til at se mange af dem i de weekender, du er hjemme - så kan hverdagen komme til at føles lang, hvis du ikke har nogen omkring dig.

Du fortæller, at du lige er startet i gymnasiet og gerne vil fortsætte på gymnasiet i København eller finde et job. Jeg tror godt, det kan blive svært for dig at finde et job - hvis du dropper ud af gymnasiet, for så har du jo ikke nogen uddannelse? Det med at bo hos din faster og få gratis husly og mad - kan være en god løsning i starten. Har du spurgt din faster om det kan lade sig gøre? Det kan jo være, at din faster gerne vil have lidt penge fra dig til indkøb, hvis hun fx ikke helt har råd til at have dig boende? Samtidig, så synes jeg du skal overveje, hvordan du kan få venner derovre? Det kan nemlig godt være lidt sværere, end man tror, at få venner et nyt sted - særligt de helt tætte venskaber kan tage noget tid at opbygge.

Samtidig, så skriver du til sidst, at det kan være du ender med at ville hjem til den trygge rede til sidst, og det giver mig et indtryk af, at du er tryg hjemme, hvor du bor nu? Uanset hvad din grund er, er det (som du selv er inde på) en meget stor beslutning at flytte til København. Til sidst vil jeg sige, at det virker til, at du er en meget reflekterende pige, så derfor er jeg sikker på, at du ender med at tage den beslutning, der er bedst for dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar - de bedste hilsner Signe

SigneKs billede
Signe har svaret på dette spørgsmål