Gammel kærlighed som jeg vil ikke komme videre...
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Jeg har været ked af det i 8 måneder pga. en kæreste jeg havde, som jeg mener at hun er den person jeg har ledt efter i mange år for at være sammen med, men hun slog op med mig fordi hun vil ikke såre mig igen og ud fra det hun afviser mig for at snakke med hende. Hun har været offer for voldtægt og har haft en depression. Nu vil hun ikke være ven med mig fordi hun tror jeg ser ikke at vores venskab kan genskabes igen. Hvad kan jeg gøre? Jeg vil bare snakke med hende igen...

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du syntes det er rigtig svært, når du føler du har fundet pigen i dit liv og hun ikke vil snakke med dig.
Når du skriver hun har været udsat for voldtægt og har været igennem en depression, så forstår jeg det sådan, at det er en af grundene til hun har slået op med dig. Når man udsættes for voldtægt, skades man ikke kun fysisk men også psykisk og det kan tage flere år og for nogen hele livet at komme over.
Nogen reagere ved slet ikke at ville snakke om det og lever som intet er sket, nogen tør ikke være alene, andre mister troen på livet sig selv og deres nærmeste. Uanset hvordan man reagere efter så voldsom en oplevelse, kan det være svært at stole på andre igen også selvom de kun ønsker det bedste for en. Selvom de fleste ønsker at leve et normalt liv og er heldige at få en sød kæreste, så kan det samtidig være den tætte kontakt, der får dem til at mindes deres overgreb.
Det jeg mener er, at uanset hvor sød og forstående kæreste du er, har du så overvejet om din ekskæreste måske slet ikke var klar til at få en kærester, selvom hun rigtig gerne ville. Det kan virke lidt underligt, men når man får følelser for et andet menneske, bliver vi også mere sårbare hvilket kan minde os om, de gange vi var mest sårbare, hvilket kan gøre os usikre. Så selvom du og din ekskæreste havde det godt sammen, så kan hun måske have haft svært ved at være tæt på et andet menneske og så var det nemmeste for hende at slå op.
Du skriver hun ikke vil såre dig og det er grunden til hun ikke vil snakke med dig. Har du prøvet at holde dig fra hende et stykke tid. Kan det være det også såre hende at skulle snakke med dig. At hun har svært ved at finde ud af hvad hun selv vil, hvis ikke hun får tid til at tænke. Jeg ved godt det sikkert er det, sidste du har lyst til, men hvis hun virkelig er den du har ledt efter det meste af dit liv, så er det en god ide at give hende det hun beder om. Jeg tænker, du måske er bange for du mister hende helt, hvis du ikke snakker med hende, men jeg tror det er vigtigt du prøver at give hende en mulighed for at savne dig. Du kunne evt. prøve at skrive et brev til hende hvor du fortæller hende du altid vil være der for hende, hvis hun skulle få brug for dig. Så ved hun, du er der for hende.
Hvis I skal have et venskab, tror jeg det er vigtigt, det er hende der tager kontakt til dig, så I er enige om hvor meget I skal snakke og være sammen. På den måde undgår du også at blive forvirret og skuffet over hun ikke kan give det samme, som du kan give hende.
Har du overvejet om du stadig er i sorg, selvom det er 8 måneder siden hun slog op, og det er derfor du har svært ved at acceptere I ikke er kærester mere. For vi oplever sorg, når nogen slår op med os og vi gør alt hvad vi kan for at få den vi elsker tilbage. Men selvom det kræver rigtig meget at skulle give slip på den vi elsker, så er det som regel det vi bliver nødt til, for vi selv kan komme videre. Så når din ekskæreste ikke vil snakke med dig i øjeblikket, så tror jeg det eneste rigtige er at acceptere hendes valg, ellers risikere du at miste hende helt, fordi hun kan føle du ikke repektere hendes ønsker.
Jeg tror det er vigtigt at du får kunne snakke med en om dine følelser for hende, en god ven eller noget familie, som du snakker godt med. Selvom det kan være rigtig svært, så får man det bedre og man får nemmere ved at se andre muligheder for ens fremtid.
Mange hilsner
Maria