Gal igen!
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med jer Cyberhus rådgivere. For cirka et halvandet år siden, skrev jeg ind angående min oldefar. Den bedste oldefar et syttenårig pige kunne ønske sig, udover når der er alkohol involveret. Men eftersom min oldefar har været tørlagt siden hændelsen til festen, har vi kun haft nogle gode stunder. Altså indtil for nylig. Det hele startede med at mine forældre var taget i byen for at se et teaterstykke, og jeg var sat til at passe ham. Det havde jeg intet imod, og vi hyggede os gevaldigt. Jeg havde lavet kartoffelmos med karrymouse og rødepølser, og det gav anledning til en rigtig hyggelig snak over maden. Men da det uundgåelige altså var sket, nemlig at jeg havde glemt at købe dessert. Men olde var hurtig på aftrækkeren, og tilbød at han ville gå ned og købe desserten. Jeg gav ham mit kreditkort, og gav mig straks til at tage opvasken. Da jeg næsten var færdig med opvasken, hørte jeg et brag. Nu vidste jeg hvad der var sket, og jeg havde begået den største fejl nogensinde. Oldefar var på flasken igen.... Jeg kaldte på oldefar, og ud kom et brøl aldrig hørt magen. En blanding af bræk og bandeord kom flyvende ind af hoveddøren. Jeg fik øjenkontakt med olde, og der var intet af min oldefar bag den facade... En gammelmand med bukserne trukket ned til anklerne og t-shirten bundet op omkring halsen. Udfaldet af dette var en nøgen pensionist, med nogle ikke så gode intentioner. Jeg spændte ud på badeværelset og låste døren. Nu hørte jeg et fælt bump, og døren bragede og buldrede. Han brækkede sig ind ad nøglehullet for at få mig ud. Og han tissede ind under døren for at gøre det mere uudholdeligt. NU var der stille, og jeg åndede lettet op. Troede at han var besvimet, og at faren var drevet over. Kiggede lettet op mod badeværelsesvinduet. Men pludselig kom en hånd til syne, og kort efter var vinduet smadret. Min oldefars blodige hånd træk ham længere og længere ind af vinduet. Ind kom et ansigt med bræk i mundvigen, og pupiller der udfyldte hele hans øje. Nu kom der et bump til, da han var faldet med hovedet ned i badekarret. Han lavede nogle paranormale lyde, men det hørte hurtigt op. Jeg overvejede at lade ham ligge, siden jeg ikke kunne holde det ud, at dette skulle blive ved med at ske. Men eftersom at han var min elskelige oldefar, kunne jeg ikke lade ham ligge. Efter jeg havde ringet til ambulance , fundet på en løgnehistorie til mine forældre og ryddet op i huset, funderede jeg over noget. Nemlig om jeg skulle fortælle mine forældre om disse hændelser, eller om jeg skulle konfrontere min oldefar, siden han aldrig husker hvad han har beskæftiget sig med, efter han har været beruset af alkohol. Nu vil jeg gerne have jeres mening hvis muligt. :-)

Svar:
Hej med dig
Det lyder som om, du har været udsat for en rigtig grim oplevelse. Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Derfor er det rigtig godt, du skriver herind for at få nogle råd til, hvad du måske kan gøre. Du skriver i dit brev, at du har skrevet herind for halvandet år siden angående din oldefar. Jeg har ikke læst det spørgsmål som du skrev dengang, så jeg vil prøve at svare dig ud fra dette spørgsmål på bedst mulig vis.
Jeg kan godt forstå, du er rigtig ked af, at din oldefar er begyndt at drikke igen. Du fortæller, at han har været tørlagt siden en fest, hvor jeg går ud fra, at der også har været en episode med ham. Du har måske haft troen på, at han ikke ville begynde at drikke igen, da perioden uden alkohol varede et stykke tid. Derfor har det helt sikkert også været svært for dig, at se ham drikke igen.
Jeg synes, du bliver nødt til at tale med dine forældre om episoderne, da det ikke er et ansvar du skal stå med alene. Du skal ikke være alene om at ringe til ambulancer, rydde op efter ham og føle at du bliver nødt til at finde på løgnhistorier for at dække over ham. Jeg tror dine forældre og dig i fællesskab skal finde ud af hvad I skal gøre for på bedste vis at hjælpe din oldefar. Når det er noget i får talt og er fælles om vil du heller ikke komme til at stå alene med problemerne, dine bekymringer og ansvaret.
Hvis du har lyst, kunne du også tage en snak med din oldefar selv, da det er dig som har oplevet disse episoder. Det kunne måske være rart, at have familien som støtte og fortælle dem, at det er det du godt kunne tænke dig? Det lyder til, at du normalt har et rigtig godt forhold til din oldefar. Hvis du vælger at snakke med ham selv, så synes jeg du skal vælge et godt tidspunkt, hvor I er alene og han ikke har drukket, hvor du fortæller ham om episoderne. Du kan fortælle ham hvad det gør ved dig, når han drikker. Du kan eventuelt også fortælle ham, at du elsker ham rigtig højt, men at du ikke kan være sammen med ham når han drikker.
Hvis dig og din familie synes det er rigtig svært at tage en snak med din oldefar, er TUBA et rigtig godt sted, hvor I kan henvende Jer. TUBA står for terapi og rådgivning for unge, som er børn/pårørende til alkoholikere. Her vil du kunne chatte og skrive breve, ligesom du kan til Cyberhus, men hvor fokus er på alkohol. Det er et godt sted hvor de vil kunne give dig og din familie nogle gode redskaber til hvordan man tackler en hverdag med en alkoholiker i sin familie.
Jeg håber, du kan bruge mine råd og at du får talt med både dine forældre og med din oldefar.
Venligst Camilla