fytte hjem
brevkassespørgsmål af
Anonym
hej jeg er en ordblind pige, jeg har gået på ordblinde efterskole i 2 år.
i folke skolen havde jeg ingen venner og meget dårlig selvtillid. nu er året snart slut og jeg skal hjem og gå i en afmindelig 10 kl. det er jeg meget nærvøs over. fordi jeg ikke er helt sikke på jeg kan krar mig der. selv om jeg har lært meget de sidste år. men på den anden side vil jeg også grene se om jeg kan klare det. og prøve at lave nået andet end at prøve at lære at læse.
et andet problem ved at flydt hjem er også at bo derhjemme. jeg har endelig nogle gode forælder, men de har bare meget at holde styr på.
vi er nemlig 4 børn. jeg har en lillesøster på 7, hun er som alle andre børn på den alder meget opmærksomhedskrævende. så er der min store bror der gå i 3 g og kan alt, han er skide træt af små søskende så vi snakke ikke så meget.
og så er der min storsøster, hun er to år ældre end mig. og gå på en handikap skole. for hun har nemlig en sydom lidene damp, og så har hun trangstanker. det går at hun ikke et til at stole på. i weekenden kom hun hjem og fortalte at hun var gravid. sener fik jeg af vide at det bare var noget hun havde blidt sig selv ind. det gør mig meget ked af det. og selv om det er forkert af mig er jeg flov over hende. hun fylder meget i familien.
mit problem er så at jeg ikke har løst til at flytte hjem. men det er lidt svart at sige til min mor. synes du jeg skal sige det. eller skal jeg sige at jeg vil på efterskole et år til, og så gøre det selv om jeg nemmelig er lidt trat af altid at være så meget sammen med de ander.
det beste ville nok være at flytte i ungdoms bolig hjemme i min hjemby. der er en vennide der har tilbut mig og bo sammen med hende i en anden by, og der lå da også en god skole der. men det må jeg ikke for det er langt væk. når minne forælder bor i den anden by.
hvad syndes du jeg skal gøre

Svar:
Kære E !
Jeg kan forstå, at du er meget i tvivl om din umiddelbare fremtid. Du har ikke lyst til at flytte hjem, fordi du føler dig noget klemt mellem to meget opmærksomhedskrævende søstre.
Du spørger til, hvad jeg synes, du skal gøre.
Ja, jeg kan godt forstå, at det kan være svært at flytte hjem under sådanne forhold, som du beskriver.
Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men jeg gætter på, at du er under 18 år. Det vil sige, at det vil være svært for dig at klare dig økonomisk, hvis du ønsker at flytte i egen bolig.
Det vil sige, at det med ungdomshybel eller at flytte til Å. også kan blive meget svært.
Der findes sikkert en studievejleder eller en god lærer på din skole, som du kan tale fremtid med og som kan hjælpe dig. Du kan fx vise ham dit brev
og mit svar, hvis du synes, det er svært at tale med ham eller hende.
Der er mange, der vælger at tage 10. klasse på en efterskole, - dog skal du vide, at det er rigtig vigtigt, at du taler om dette med en voksen på
din skole fx, en voksen som kender dig, - det er vigtigt at drøfte face to face, når så store beslutninger skal tages !
Det er svært for mig at sige, hvad jeg synes, da jeg ikke kender dig, - derfor vil jeg be´ dig om at tale med en voksen på den skole, du går på nu, - fortæl det hele, - ja, om alle dine overvejelser (tanker og følelser)
Jeg synes også, du skal prøve at tale med din mor om det og om hvordan du har det, så du får lettet dit hjerte.
Held og lykke til dig frem over !
Kærlig hilsen Anita