Fysiske konsekvenser at selvskade?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus For et par år siden skar jeg i mig selv næsten hver dag. Jeg vidste ikke, hvad jeg ellers skulle gøre. Det var pga angstanfald om natten. Da jeg endelig gik til læge, fik jeg sovemedicin, og det fjernede problemet, så jeg gradvist holdt helt op. Men nu er jeg så begyndt igen. Jeg har socialangst, og når jeg bliver overvældet, ved jeg bare ikke, hvad jeg ellers kan gøre. Jeg kan ikke holde ud at trække vejret i min egen krop længere, og jeg ved, at hvis jeg skærer, går det hele væk. I lidt tid i hvert fald. Skal lige siges, at jeg får behandling, men har ikke turde spørge min psykiater om det her. Problemet er, at jeg skærer meget dybere, end jeg gjorde før, og det bløder nogengange rigtig meget. Det skræmmer mig helt vildt, for jeg vil jo ikke til at skulle på skadestuen eller noget. Og jeg har læst et sted, at din krop kan gå i chok, hvis du mister for meget blod. Jeg prøver ikke at trykke så hårdt med kniven, men jeg ryster sådan i de situationer, at jeg ikke har rigtig kontrol over det. Jeg er blevet lidt bange for at komme rigtig til skade, men jeg kan ikke lade være med at skære, så det ville være rart med nogle svar. Så hvis du ville hjælpe med at svare på, hvornår det er fysisk farligt at skære i sig selv? Jeg skærer som regel i underarmene. Hvor dybt må man ca skære? Hvad hvis jeg rammer en sene? Hvornår skal jeg syes? Hvad sker der, hvis jeg ikke bliver syet, selvom jeg skulle have været? Kan jeg bløde for meget? Det der med at gå i chok, er det rigtig? Og hvor meget blod må jeg miste, før det er farligt? Hvad skal jeg gøre i situationer, hvor jeg bliver i tvivl, om jeg har brug for behandling? Kan jeg selv behandle det? Håber du vil hjælpe med svar på mine spørgsmål. Jeg kender godt rumlen om, at det er en ond cirkel og det kun bliver værre og at jeg burde stoppe, men de fysiske konsekvenser er jeg usikre på. Ved godt at du sikkert ikke er uddannet læge, men vil du så ikke prøve at spørge nogen? Jeg kender ikke nogen, der er kvalificerede til at svare, som jeg tør spørge. Og på Cyberhus er jeg altid blevet mødt venligt, så håber du vil gøre et forsøg på at hjælpe mig. Tak, fordi I altid er her, når jeg er trist, og Cyberhus har redet mine arme fra sår mange gange, hvor det har hjulpet at blive opslugt af det gode fællesskab, der er herinde. Så tak for det. KH Zebra

Svar:
Hej Zebra
Først og fremmest så lyder det rigtig ubehageligt at have socialangst, som nogle gange overvælder dig, så du ikke føler du kan trække vejret. Men godt at høre at du er i behandling for det. Så er du på rette vej.
Jeg er glad for at du spørger til disse ting, for det bekymrer mig, at din selvskade er ved at komme ud af kontrol og at du har svært ved at styre, hvor dybt du skærer. Så det er rigtig godt du søger information og hjælp,
Som du også selv skriver, er vi ikke læger, og derfor kan jeg desværre ikke svare dig på dine spørgsmål. Jeg vil dog sige følgende;
Hver gang du skærer i dig selv, er det potentielt livsfarligt og kroppen kan gå i chok hvis man er i livsfare. Og ud fra det du skriver, lyder det til at det kan være meget farligt for dig. Derfor er det vigtigt du kontakter vagtlægen eller 112, hvis du er i tvivl om du har skåret for dybt.
Jeg synes det er meget vigtig, at fortæller din psykiater om disse ting. Han kan kun hjælpe dig bedst muligt, hvis han kender hele historien om hvad du går og tumler med. Derudover er han også uddannet læge, og kan derfor svare på dine spørgsmål. Det håber jeg du vil overveje.
Til sidst vil jeg, selvom du skriver, at du kender den såkaldte "rumlen", alligevel komme med den. At skære i sig selv, er ofte et symptom på, at der er nogle svære ting man bærer rundt på følelsesmæssigt, men som man ikke kan "komme af med". At skære i sig selv kan "lette trykket" et øjeblik, men det løser ingen problemer. Man er nødt til at få talt om følelserne bagved i stedet. Selvskade er ingen løsning, men en flugt, som giver en kortvarig lindring - det kan ikke siges nok gange.
Jeg håber snart din sociale angst bliver mindre, så du ikke skal have de ubehagelig oplevelser, hvor du bliver helt overvældet og så du ikke længere har behov for at skære i dig selv.
Mange tanker fra Heidi