fucking lorte liv :-/
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej cyberhus for et år siden fik vi hund på det tidspunkt var jeg glad, fuld af livs glæde, altid i godt humør, skulle aldrig ligge facade på mit humør, havde en masse venner, følte mig elsked, kunne sige alt til venner og familie men intet af det er rigtigt mere :-/ mine forældre har nu sat deres hund i første række og jeg er til sidst også efter min storebror alle hadder mig ALT er galt med mig. ps. kalder det deres hund pga. at jeg faktisk ikk vil have noget at gøre med den. Jeg har oss fået lidt anoreksi fordi jeg ikk føler jeg er god nok :( går også med selvmordstanker pga at jeg ikk føler mig elsket :( kan i ikk e hjælpe mig med at få det bedere med mig selv og min familie

Svar:
Kære du
Det lyder til at du i løbet af det sidste år har mistet den rigtige gode følelse og fornemmelse du ellers gik rundt med – og det lyder rigtig hårdt! Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig med at få det bedre med dig selv og din familie.
Det at føle sig elsket betyder rigtig meget for om man har det godt, og du skriver at du nu føler at hunden og din storebror kommer før dig, og at alle hader dig. Når de tanker også fører til at du har fået lidt anoreksi og går med selvmordstanker, så viser det at tankerne fylder rigtig meget hos dig lige nu.
Det lød til at du havde et godt forhold med din familie for et år siden, men at du føler at din families følelser for dig har ændret sig og derfor tænker du at du ikke er god nok. Det første jeg tænker på, er om du mon har snakket med dine forældre om det? Selvom du allerede har sagt det til dem, så synes jeg det er vigtigt at du (igen) får fortalt dem at du føler dig mindre værd end hunden og din bror og at de hader dig.. Hvis de ikke ved det, kan det være de slet ikke tænker over at de måske er begyndt at bruge rigtig meget tid på deres hund i stedet for dig, og får sendt nogle forkerte signaler til dig.. Jeg synes faktisk du skal være helt ærlig overfor dem og fortælle om din anoreksi og selvmordstanker også – det er nemlig bedst at være helt ærlig, for på den måde kan de aller bedst forstå hvad du går og kæmper med, og hvad du har brug for.
Jeg tror og håber at sådan en snak med dine forældre kan betyde at du får det bedre derhjemme og at din anoreksi og dine selvmordstanker vil forsvinde. Gør de ikke det så skal du have noget hjælp til det, for det skal du ikke gå rundt med. Her kan du fx overveje at fortælle det til en lærer du har det godt med eller din læge, som kan hjælpe dig med at du får noget hjælp til det! Husk du også er velkommen på vores chat her på siden til en snak om det hele!
Fylder selvmordstankerne meget en dag, synes jeg du skal ringe til Livsliniens telefon på 70201201. De har åbent alle ugens dage mellem 11 og 23, og vil meget gerne tale med dig om at have det svært.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at samtalen med dine forældre vil føre til at det bliver bedre derhjemme og du begynder at føle dig elsket igen – for det fortjener du!
Mange tanker fra Heidi