Fuc! Det hele
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
hey! Jeg har i lang tid gået og tænkt over det her, jeg har laver en liste, der er nogle ting jeg skal gøre inden jeg begår selvmord, som jeg ikke ved om jeg gør endnu, men jeg vil bare rigtig gerne have det sjovt, men jeg skal ryge, drikke alkohol og sådan nogle ting, men jeg vil bare ikke skuffe mine forældre, alså det er virkelig svært og vide at jeg ikke ved om jeg vil dø elle leve! Og så tænker jeg jo der ville være en god idé at lave noget sjovt for at overbevise mig selv om at jeg ikke vil dø! Men så er jeg utroligt bange for at jeg roder mig ud i alkohol og stoffer!! Fordi jeg har nogle venner ned på streetdomen, som har alt sådan noget!! Jeg er virkelig bare forviret. jeg har brug for hjælp:(

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan mærke på dit brev, at du går igennem en rigtig hård periode i dit liv lige nu, og det lyder til, at det virkelig fylder meget for dig, hvorvidt du har lyst til at leve længere.
Først og fremmest vil jeg sige, at jeg synes at det er rigtig flot og modigt af dig, at du skriver herind med dit dilemma. Når man har en hård periode i sit liv, så kan det nogengange være noget af det sværeste, at skulle fortælle andre om, hvordan man har det. Du skriver i dit brev, at du har brug for hjælp. Jeg synes at det er flot, at du har indset, at du har brug for hjælp til at for det bedre. Det er ikke nogen skam, ikke at kunne klare problemerne selv, og ofte kan det være bedst at løse sine problemer sammen med andre. At ville have hjælp er altid det første skridt til at få det bedre.
Du skriver ikke, om der er sket noget der gør, at du ikke har lyst til at leve længere eller hvilke problemer du står over for. Nogen gange når man har det svært, så kan det være svært at overskue livet og det kan være svært at se, hvordan man skal fortsætte. Du er slet ikke den eneste, der har oplevet at have det sådan. Og det kan være rigtig svært, at få lysten til at leve og det er noget, der godt kan tage tid. Jeg kan godt forstå, at du føler at du har brug for at overbevise dig selv om, at livet er værd at leve gennem sådan en liste som du beskriver. Men jeg tænker i stedet, om du har overvejet, at fortælle nogen, hvordan du har det? Jeg ved ikke om det er noget, som du allerede har gjort, men det kan være rigtig godt at snakke med en psykolog omkring, hvordan du har det. Det kan godt være lidt grænseoverskridende, at skulle snakke med en fremmed person om sine problemer, men en psykolog vil altid lytte til dig og prøve at hjælpe dig. Det kan også være, at du har lyst til at fortælle det til nogen, som du allerede kender og er tryg ved, måske dine forældre eller en god veninde? Det kan være rigtig hårdt, at gå med sådan nogle tanker alene, og ofte kan det faktisk være med til at man bliver endnu mere ked af det, og ofte hjælper det faktisk lidt, at få lettet sit hjerte og fortalt nogen, hvordan man har det. Ellers kan jeg også anbefale dig livslinien.dk, som er en hjemmeside for folk med selvmordstanker. Du kan både ringe og chatte med deres rådgivere. Du kan finde siden lige her. Du har også mulighed for, at benytte dig af vores 1-1 chat, hvor der også sidder dygtige rådgivere, som altid er klar til at lytte og komme med nogle gode råd.
Jeg håber, at du har lyst til at fortælle nogen om hvordan du har det, så du kan få det bedre og få noget hjælp, og have lyst til at leve uden at skulle tænke på, om du når at lave nogle sjove ting.
De bedste hilsner Pernille