Frygter depression..

brevkassespørgsmål

Frygter depression..

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg er begyndt at frygte, at jeg har en depression.. Grundet dette er, at jeg i længere tid har følt mig meget trist og til overs i hverdagene. I weekender og ferier har jeg det godt, fordi jeg da kan være sammen med min kæreste, som jeg er i et langdistanceforhold med. Men lige for tiden er jeg bange for at miste ham, fordi han siger jeg de sidste 3 ugers tid har været meget sur og tvær og ikke tænkte på andre end mig selv, og at han er bange for at jeg har ændret mig, fordi jeg ikke plejer at være sådan. Er normalt meget glad og omsorgsfuld. Men det er rigtigt nok. Jeg har haft det meget neutralt i skolen som altid, har ikke nogen virkelig venner på skolen, men lige så snart jeg kom hjem har jeg følt mig fandens deprimeret og alene. Jeg har ikke mega mange venner, min bedste veninde er røget på antidepressive og er meget afvigende for tiden, og min bedste ven bor tre kvarter i bus væk fra mig. Jeg plejer at skrive med nogle venner fra landet over efter skole over nettet, men jeg har følt mig uønsket og ikke turde skrive, i frygt for at irritere dem. Også dem der ellers altid er der for mig, og som jeg har kendt i op til 3 år. Der er skal også alt for lidt til, for at jeg bryder sammen. Taber jeg et glas der går itu, bryder jeg grædende sammen. Hvis noget ikke vil virke for mig, bryder jeg sammen. Kommer jeg i snak med en cool person som hurtigt afviger, føler jeg mig så forkert og udenfor. Bare jeg får en finger i klemme bryder jeg i gråd. Og de følelser fylder meget i mig for tiden, fordi jeg ikke har overskud til at lave noget for tiden. Plejer ellers at gøre ting som at handle ind, cykle osv. for at lave noget efter skole, men jeg har ikke haft overskuddet. Har knap nok kunne overskue at ringe til min egen moster. Har troet at det var pga. mine p-piller, fordi de er et meget nyt mærke og derfor fyldt med hormoner, så jeg har droppet dem og fået nogle nye piller, som min læge anbefalede. Han sagde, at de nok ville få mig til at blive glad igen, men hvis jeg stadig er deprimeret efter 3 måneder, skal jeg komme igen til "en lille snak", så jeg gætter på han også mistænker en slags depression. Min mor har haft en depression i snart et halvt år, og er først ved så småt at komme sig over den nu, og min far tager også antideprissive. Jeg har hørt at man selv har større risiko for at blive deprimeret, hvis én tæt på en selv er det, så derfor frygter jeg det også. Men er frygtelig bange for konsekvenserne hvis jeg har en depression, fordi min kæreste siger, at han ikke er sikker på han kan klare at jeg skal være så tvær konstant. Vi har været sammen i et år her i juli, og han er den eneste jeg har og som virkelig lytter og bekymrer sig om mig, så jeg ville nok bryde mere eller mindre sammen hvis han gik fra mig... Jeg har tjekket > http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/depressionssymptomer.htm < for symptomer for depression, og det fik mig til at skrive herind, fordi meget af det matcher.. Har nemlig heller ikke lyst til sex mere, selvom min kæreste og jeg ellers har et fantastisk sexliv, jeg har meget svært ved at sove, og den sidste uges tid har jeg været sulten, men ikke haft lyst til at spise overhovedet. Håber virkelig på lidt rådgivning. Please.

Svar:

Kære du

Jeg kan godt høre at du ikke er helt på toppen for tiden, og jeg synes bare det er rigtig godt at du skriver herind efter lidt rådgivning, så du kan få det bedre og blive gladere igen..

Jeg kan desværre ikke fortælle dig, om du har en depression eller ej - det er kun lægen den kan det..  og jeg synes det er rigtig godt du allerede har kontakt til ham. Jeg ved ikke hvor længe siden det er at du havde kontakt til ham i forbindelse med at skifte dine p-piller, men jeg tænker lidt at jeg synes du skal kontakte ham snart og fortælle ham alt det du skriver i dit brev.. Tre måneder kan være længe at vente, hvis man har det svært, og så er det altså bare helt okay at kontakte ham inden.. Men jeg kan fortælle dig, at du har ret i at både gener og miljø betyder noget i udvikling af depression – og når begge dine forældre har en depression er der i teorien en højere risiko for at du også vil udvikle en depression på et tidspunkt – men om du har det lige nu, må du altså snakke med din læge om..

Du skriver du er bange for konsekvenserne hvis du har en depression – fordi du er bange for om du vil miste din kæreste.. til det har jeg lyst til at skrive, at skulle lægen komme til den konklusion at du har en depression, så betyder det også, at du kan få noget hjælp til at blive gladere igen – måske antidepressive piller som din far og veninde får, eller måske en henvisning til en psykolog.. Derfor tænker jeg, at når du får noget hjælp, vil du måske ikke være så tvær overfor din kæreste mere, og derfor vil du ikke miste ham? Jeg tænker også det er rigtig vigtigt at du involverer ham i alt hvad der foregår i forhold til din kontakt med lægen og hvordan du har det.. Det kan være svært at være kærester med en der er ked af det meget, men hvis han ved du gør noget ved det og får hjælp til at få det bedre, så tænker jeg at det er nemmere for ham at være en del af og støtte dig i det, det bedste han kan. Det aller vigtigste er at du får det godt igen, og det tror jeg han er enig i.. For jo bedre du har det, jo mere gladere vil du også være sammen med ham!

Jeg håber du vil kontakte din læge igen, så I kan få snakket om det hele og talt om, om du skal have noget hjælp til at få det bedre. Husk på du ikke behøver at frygte om du har en depression – det er bare et navn på nogle følelser, som ikke bliver værre af at de nu har en navn.. Depression eller ej, så synes jeg du fortjener at have det bedre i din dagligdag, og derfor synes jeg du skal tale med din læge snart om hvordan du har det, men også med dine forældre og venner om det. Selvom de også har det svært lige nu, kan I måske stadig støtte hinanden i det..

Håber du kan bruge mit svar, og husk du er velkommen på chatten en dag, hvis du har lyst til at snakke lidt mere om hvordan du går og har det..

Mange tanker fra Heidi