Frygten for at blive fed
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er på ingen måder fed ligenu, overhovedet! Jeg er 1.65 høj og vejer 53 kg. Men min størreset frygt er at blive fed. Jeg vil gerne uddanne mig som noget kost of motionsvejleder agtig noget for så ved jeg en del om det og der er ikke særlig mange fede der har sådan et job.. Jeg har selv en lidt kraftig mor, ikke voldsomt, jeg ser det som en normal mor, altså lidt overvægtig og jeg vil ikke ende ligesom hende. Jeg ved hun har svært ved at komme igang med motion osv. Jeg er bange for hvor mine tanker ender og hvad det kan gør ved min krop.. Jeg er direkte bange for en spiseforstyrrelse. Jeg tænker konstant på hvad jeg propper i munden og hvis jeg har spist noget usundt skære jeg ned på alt maden resten af dagen.. Hvis jeg er sulten og det eneste mad der er, er noget der egentlig ikke smager godt eller bare er kedeligt, rugbrød og sådan, så spiser jeg ikke noget, det er ikke de kalorier værd.. Alt sammen fordi jeg ikke vil tag på.. Jeg mener jeg er tyk hvis jeg vejer over 55 kilo.. Så på en dag spiser jeg mindre end det der nok er godt. Igår spiste jeg en halv bolle, koldskål og lidt aftensmad.. Jeg får dårlig samvittighed bare jeg spiser et bolche.. Mine tanker skræmmer mig men jeg ved ikke hvad jeg skal gør..

Svar:
Kære du,
Du skriver at du passer meget på i forhold til at spise for meget, fordi at du frygter at komme til at veje for meget. Jeg forstår godt, at du kan have tanker omkring dette. Vi mennesker har i vores samfund skabt et ideal om, hvordan vi skal se ud, og hvordan vi skal leve - og det påvirker rigtig mange især på din alder i forhold til, hvad og hvordan I skal leve. Jeg er glad for, at du skriver herind, for jeg tror, der er mange som har de samme tanker som dig. Jeg tænker, at du har gjort og også gør dig tanker i forhold til, at det ikke er sundt at spise for lidt. Jeg læser, at du har en fornemmelse af, hvad der er sundt, og hvad der usundt, og det er en god ting. Jeg vil forsøge at give dig nogle overvejelser og ideer til måder at tænke på.
Når man tænker meget på mad, og hvor meget man spiser, hvornår man spiser, og hvor mange kalorier, der er i det forskellige mad man spiser, så kan det være, fordi man har et behov, for at kontrollere noget. Det, at man f.eks. kan have behovet for at kontrollere noget, kommer ofte af, at der er noget i ens liv, som man ikke kan kontrollere. Jeg tænker på, om der kan være noget i dit liv, som du føler er vanskeligt at håndtere? Eller om der er nogle valg du skal træffe, som du har vanskeligt ved? Eller om er der er nogle tanker du tumler med? Hvis der er nogle følelser, valg eller tanker, som er svære for en, kan det være, at der opstår et behov for at kontrollere noget, og for nogle bliver det f.eks. maden. Det er måske en ide at mærke efter, om du har nogle tanker, valg eller følelser, som du har vanskeligt ved at kontrollere? Sommetider når vi finder roden til det vi egentlig frygter, så bliver det også lettere at håndtere.
Alt her i livet er en hårfin balancegang mellem at nyde vores liv, og passe på vores liv. At passe på livet er ikke at frygte livet. Hvis vi frygter livet, er det ikke at nyde livet. F.eks. kan det at spise usundt en gang imellem eller at dyrke en hel masse motion for nogen være at nyde livet. For andre er det at læse eller at gå til dans hver mandag være at nyde livet. Hver især finder vi noget i livet, som vi nyder og interesserer os meget for. Hvad end vi vælger at nyde eller interesserer os for, er der intet unaturligt i det. At nyde livet er at gøre det, som man finder mest naturligt for en selv. Jeg tror en mulighed for dig, er at tænke på, hvad du finder mest naturlig for dig, så du kan nyde livet. Jeg tror du skal overveje, hvordan du kan nyde du livet? Og hvordan du kan passe på dit liv?
Vi passer på vores liv, fordi vi har lyst til at nyde livet. Den frygt, du beskriver i forhold til, at du måske spiser for meget, og at du så skulle tage på af det, oplever jeg ikke, som at du nyder at spise. Der er ikke noget forkert i at tænke over, hvad man spiser. Men, at vi mennesker spiser er noget ganske naturligt for os. Det er et behov vi har. Du kan betragte maden, som en bil. Den benzin vi hælder på bilen er, hvad maden gør for os, den får bilen til at køre, den giver os krafter. Hvordan bilen ser ud, og hvordan den føles at køre i er den måde vi nyder maden på. Hvordan ser du på maden? Og hvordan føles det for dig at spise? Det jeg prøver at sige til dig, er at jeg synes, at det er vigtigt, at du også tænker maden som nydelse. Og det er sådan, at jo mere drivkraft bilen har, desto længere vil den nyde køreturen. Vi spiser, fordi det er noget som vi overlever af, men vi er også så heldige, at det vi spiser kan vi også nyde. Jeg tænker, at en mulighed for dig, er at tænke maden som en nydelse - at gøre noget ud af det mad, du spiser, fremfor at du tænker det, som noget du bare skal overleve af. Tænk på maden som noget, du er så heldig at få lov til at nyde.
Du fortæller, at du overvejer en uddannelse som kost og motionsvejleder, fordi du så tænker, at den viden du vil få derigennem vil hjælpe dig til ikke at blive overvægtig. Igen, tror jeg, at du skal tænke på det at nyde livet. Jeg tror, at det er vigtigt, at du ikke lader frygten styre dine valg. Jeg synes ikke, at man skal træffe valg ud fra, hvad man ikke vil, eller hvad man frygter. Jeg synes du skal overveje at tænke i, hvad interesserer mig? Jeg synes du skal overveje, at tænke i, hvad du finder nydelse i?
Jeg håber, at du kan bruge mine overvejelser og ideer til noget. Hvis du føler, at du kæmper med flere tanker, eller at du har brug for at snakke mere konkret, er du altid velkommen til at kontakte os på chatten.
Hvis du har brug for at finde flere oplysninger i forhold til det at tænke meget på mad og vægt eller har brug for at snakke med en rådgiver, der ved noget om spiseforstyrrelser, der kan jeg anbefale hjemmesiden Landsforening mod spiseforstyrrelser og selvskade.
For at ridse det hele lidt op, så husk, at det ikke er frygten, der skal leve dit liv, men det er dig, der skal leve dit liv, og du skal huske at nyde livet - Alt det bedste til dig Thilde