Frygtelig ked af det
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg vil rigtig gerne have at Helle læser og svare på mit brev. Jeg ved ikke om du kan huske mig. Men for nogle måneder siden skrev jeg at jeg havde oplevet at pigerne fra min klasse havde vendt ryggen til mig, og jeg havde en meget ubehagelig oplevelse i et tog hjem fra en skolelejr, bla. hvor min lærer grinte ad mig. Jeg fik opereret min cyste ud af munden for et stykke tid siden og er okay igen, det var en hård omgang men jeg er rask igen. Med hensyn til de problemer jeg havde, endte det med at min mor tog op på skolen og holdte et møde med min lærer og skolelederen. Det endte med at både pigerne og min lærer gav sig og gav mig en undskyldning, jeg længe havde ventet på. Men den undskyldning har ikke rigtig hjulpet og jeg snakker stadig ikke så meget med pigerne. De fleste bryder sig ikke om mig og er meget barnlige overfor mig, ruller øjne ad mig og snakker på en grim måde til mig. Jeg går i 9. klasse nu og min drøm er at komme på HHX (højere handelsskolen) efter sommerferien. Problemet er, at jeg i 8. klasse gav den gas og scorede en masse gode karakter, men efter de her problemer med min lærer og pigerne, har jeg følt mig meget følsom og usikker i klassen, især i timerne og det er gået udover min skolegang. Det har ikke noget at gøre med at jeg er generet, men siger jeg noget forkert, skal jeg have med pisken af dem og jeg kan ikke holde ud til mere. For 3 dage siden var jeg til Åbent hus på HHX med min mor, hvor jeg bla. snakkede med skolelederen, dansklæreren og engelsklæreren, om hvordan det var og hvordan man kom ind. Min uddannelsesvejleder havde fortalt at jeg skulle have mindst 7 i både matematik og dansk terminsprøve for at komme ind. Men jeg havde fået madforgiftning og havde ikke spist i 4-6 dage, så jeg havde ingen energi og det gik udover mine prøver. Jeg fik 7 i dansk og 4 i matematik. Jeg var rigtig ked over det 4 tal, men skolelederen fortalte at jeg var moden nok til at komme ind og de ikke vil kigge på ens karakter, men modenhed. Jeg syntes det var så fantastisk! Tanken om at jeg skulle på en ny skole og møde modne mennesker, der ikke skabte sig og behandlede en med respekt. På vej hjem og resten af aften var jeg så lykkelig! Dagen efter bliver jeg kaldt ind til et møde med min uddannelsesvejleder, hvorefter hun fortæller mig at jeg er dømt uegnet til HHX og jeg derfor skal i 10. klasse, da jeg ikke har fået 7 i matematik. Jeg blev rigtig skuffet og blev ved med at fortælle og holde fast i at jeg SKAL på HHX efter 9. klasse og jeg havde snakket med skolelederen og han fortalte det omvendte.. Efter samtalen var jeg så knust og blev nød til at løbe grædende hjem. Efter alle de problemer der opstod på vej hjem i toget fra lejren, har ødelagt mit gode forhold til min lærer. Lige siden har hun været modbydelig mod mig og jeg er gået fra at få 10 til 02. Jeg plejer at få 10 og 12 i dansk, men min nye klasselærer holder også med min anden klasselærer og giver mig derfor lave karakter. Jeg kan tydeligt mærke hvor personligt de bedømmer mig. Og jeg ved det har noget at gøre med at min mor støttede mig så meget og at hun fik ret over min lærer, foran min skoleleder! Jeg er rigtig ked af det og har grædt siden samtalen i forgårs. Min mor har snakket med min uddannelsesvejleder i dag og tager en samtale med min lærer i morgen, ellers tager vi ned til HHX og snakker med skolelederen. Lige pt. står det til at jeg skal gennem en masse tests for at se om jeg er egnet til HHX. Men det er noget sludder det hele, jeg kan godt og har ingen problemer med mit faglige! Jeg tager afsted på sprogrejse om 2 uger til Malta. Jeg havde glædet mig rigtig meget, men mit hoved er et helt andet sted. Hele januar måned har været fyldt med eksamen, terminsprøver og nu er der projekt, så der er virkelig fuld gas.. Tanken om at når jeg kommer hjem fra Malta skal jeg bruge tid på endnu en masse teste og pludselig kommer min rigtige eksamen, også har jeg brugt min tid på noget så ligegyldigt som dette. Jeg føler hele tiden modstand og man siger som regel at det gøre en stærkere, men lige nu kan jeg ikke bunde og min fremtid og uddannelse ser ikke for lys ud. Jeg har kæmpet en kamp, men alligevel spænder lærerne ben for mig. De ved hvor meget jeg brænder for det. Jeg gider ikke folkeskolen længere og tanken om at skulle i 10. klasse er forfærdeligt! Jeg vil så gerne komme et sted hen hvor der er nogle søde, rare og modne mennesker og som behandler en godt. Knus! Håber du kan huske mig :-)

Svar:
Hej med dig
Helle har desværre ikke mulighed for at give dig svar, får du svar fra mig istedet. Det håber jeg er okay..
Det lyder til at have været en rigtig hård periode for dig på det sidste. Og det lyder virkelig uretfærdigt hvordan din lærer og pigerne fra din klasse behandler dig.
Jeg synes det er så godt at din mor hjælper dig så meget, og det lyder også til at skolelederen er på din side. Jeg håber din mors samtale med læreren eller skolelederen har båret frugt, og at de nu ser dig som egnet til HHX.
Hvis det ikke går som håbet, tænker jeg at du skal tage de tests og vise dem at du helt sikkert er klar til HHX. Simpelthen vise dem at de tager fejl, og at du både er egnet med dine karakterer og med din modenhed.. Jeg kan godt forstå, du synes det er meget arbejde. Men hvis det er den eneste mulighed for dig at komme ind på den uddannelse, så synes jeg du skal gøre det.
Derudover synes jeg også du og din mor skulle tage en snak med skolelederen på din skole igen, om hvordan du føler at dine karakterer bliver givet udfra hvad din lærer synes om dig som person, og ikke hvad du faktisk kan.. Sådan skal det nemlig ikke være! Og da din skoleleder var indblandet i situationen fra skolelejren, ved han/ hun måske allerede, at du ikke har det helt nemt i din klasse. Det håber jeg du vil overveje..
Til sidst vil jeg lige ønske dig en rigtig god sprogrejse til Malta samt sige at jeg er sikker på du nok skal komme ind på HHX, om du så skal bevise det ved testene eller ej!
Mange tanker fra Heidi