Frygtelig jalousi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære brevkasse, jeg har et kæmpre problem som lager mig hver eneste dag. Jeg startede i 10 klasse her i år, i en helt ny skole og helt ny klasse. Klassen og skolen er supér, men jeg er jalou. Jalou på en pige i klassen der hedder S, klassen er delt op i 4 grupper/kliker. S er meget porpulær i den "klike" hun er i. Hun har bare alt en super skøn familie, der virkelig bare kører på skinner, hun er meget vellidt af alle, gude smuk med store skinnende blå øjne, flot tynd, grinende, hun er damp så hun har meget energi men alle kan lide hende også drengene fra de andre 10 klasser ligger an på hende, hun har selvfølgelig en helt vildt sød kæreste, men de burde være mig der var hende. Min familie er god nok, men jeg er tyk, ikke særlig køn, ikke særlig vellidt og ingen ligge an på mig. Pigen S i min klasse burde jo bare være mig. Hun er perfekt jeg er ikke, hun har alt men ikke mig. Hun har dyrt tøj hun har alt men ikke mig. Godt nok forsøgte hun selvmord i 9 klasse grundet dumme lærere, men alligevel kan alle i klassen lide hende det er snyd. Hvad skal jeg gøre? Hilsen LINE

Svar:
Kære Line
Det er nogle gange ikke altid lige nemt, at skulle starte på en ny skole i en ny klasse, hvor alle de andre kender hinanden i forvejen. Når der så samtidigt er en person, som har alt det, som man selv går og ønsker sig, så bliver det endnu sværere, så jeg kan godt følge dig i at du er jaloux på S. Du føler, at hendes liv er perfekt og at hun har alt det, som du går rundt og savner i dit liv.
Ud fra din egen beskrivelse af dig selv, så fornemmer jeg, at din selvtillid ikke er særlig god og det er nok i sidste ende grunden til din jalousi. S er tynd, populær, går i dyrt tøj og har en kæreste mens du ikke ifølge dig selv, ikke har nogle af delene. Hvis du fik det bedre med dig selv, så ville din jalousi til S, måske også ændre sig, men tit og ofte kommer selvtilliden stille og roligt i takt med, at du bliver ældre og lærer dig selv bedre at kende.
Det ville være en fantastisk evne, hvis du kunne bytte liv med S, men jeg tror også at det ville gå op for dig at hendes liv, ikke er så perfekt som du går og tror, at det er. Hun har ifølge dig haft problemer på grund af lærerne på skolen og har en sygdom, som hun nok må tage medicin for, så selvom hun er populær og alt det, så har hun stadig sine problemer at slås med. Det er nok bare nogle andre, end de problemer som du går rundt med.
Hvis hun er sød og åben overfor dig, så vil jeg foreslå, at du prøver at lære hende bedre at kende. Det er tit at man ændre synspunkt af hinanden, når man lærer hinanden bedre at kende, så måske ville du opdage, at du har, eller kan nogle ting, som hun ikke har/kan. Det kunne også være, at I kunne hjælpe hinanden med lektierne eller noget andet, som I kunne være fælles om. Hvis du ikke er så vild med at sige noget til hende, mens andre hører på det, så kan du skrive en sms eller en besked på Facebook, for det er nogle gange lidt nemmere, når der ikke er vennerne på sidelinjen til at forstyrre. Så kan det forhåbeligt blive en samtale kun imellem jer to.
Jeg håber, du finder ud af det.
Varme hilsner
Joan