frygt
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej. Okay jeg er næsten 15 år. og er ofte angst, jeg er simpelthen bange for at gå på gaden nogle gange, jeg føler mig parnoid, at jeg bliver efterfulgt. man hører så meget om voldtægt, knivstikkeri, vold, skud osv. og jeg er konstant angst for at det sker for mig. jeg er godt til at forestille mig ting der sikkert ikke sker. men kan man ikke gøre noget der? ehm. det er lidt svært at forklare, men jeg håber du forstod lidt af det?

Svar:
Hej med dig.
Jeg tror godt at jeg forstår dit brev. Jeg forstår det som om, at du er bange for, at du selv skal blive udsat for voldægt, vold, skud eller lignende på et tidspunkt. Jeg kan godt forstå du ikke synes det er særlig rart at gå med de tanker. Jeg vil gerne prøve om jeg kan hjælpe dig.
Når du har sådan nogle tanker, kan det godt være svært, at skubbe dem ud af hovedet igen, især når du også har en god fantasi. Det jeg tænker du kan gøre er, at du prøver at snakke med nogen om det. Når tankerne opstår kan kan du prøve at snakke med din mor, veninde eller anden voksen om det. Hvis du prøve at dele dine tanker med andre, så vil de helt sikkert sige at du ikke skal være bange for det. Jo mere du snakker med nogen om det, jo mindre bange tror jeg også du vil være. Når fantasien får frit løb inde i hovedet uden at det bliver sagt, så bliver det også tit meget værre.
Så mit råd til dig vil være, at du prøver at fortælle nogen om dine tanker. Det tror jeg vil hjælpe dig.
De bedste hilsner Sine