Fremtidsplaner
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
som sagt er jeg en pige på 12 år. jeg har fødselsdag i sommerferien. Jeg har et par spørgsmål og problemer jeg gerne vil hare svar på. 1) vi er 3 børn, mig min søster og min bror. Jeg har altid været farspige og er det stadig. Jeg har det lidt sværdt med min famillie. Min søster kalder mig tykke og fedbær, det kan jeg godt blive rigtig ked af, specialt fordi jeg har tabt 7 kilo de sidste halve år. Da jeg var mindre var jeg meget overvægtig og blev drillet, og det kan godt være lidt sværdt når hun så minder mig om hvor ked af det jeg var og hvor sværdt jeg havde det. hvad syntes du jeg skal gøre. hvis jeg kan gøre noget, for det tager hårdt på mig, jeg ved godt det høre fortiden til men det er sværdt når jeg stadig mangler de sidste kilo for at veje 47 kilo. 2) min lille bror er rimlig voldig, han slår, sparker og nipper mig. jeg syntes det er rigitg iriterende. sommetider nipper han mig så jeg bløder, det sviger og giver grimme ar og ar vil jeg ikke have flere af. Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det. men det er som om de ikke helt forstår at det er et problem for mig. Jeg ved ikke hvordan jeg får såden en stopper for hans nippen. 3) mine forældre er lige blevet skilt. Jeg er rigtig ked af det. Jeg er mest ved min mor fordi min far sidder på kontoret hele tiden. jeg ved ikke hvad jeg kan gøre for at det bliver nemmere at leve med det. 4)jeg har planer for fremtiden og vil gerne hørre hvad du syntes om dem. jeg skal starte i 7 eftersommerferien (13 år). 8 og 9 vil jeg tage på sundeved efterskole.HVad syntes du om at jeg tager på efterskole, er det er god ide, mine forældre siger at jeg gerne må kommer på ligge den efterskole jeg vil. efter efterskolen er jeg 16 hvilket betyder at jeg må flytte hjemmefra. jeg vil flytte i sommerferien, når jeg er blevet 16, og efter sommerferien begynde min gymnatiale uddanelse. der efter vil jeg læse videre 5 år på jura (jeg vil gerne være advokat), efter de 5 årvil jeg tage ½ år på en advokat skole og være færdig uddanet som 24 årige og kan begynde at arbejde som advokat. hvad syntes du om ideén. jeg har snakket med mine forældre, de siger at det er en god ide at flytte hjemmefra som 16 årige, da jeg er en klog og fornuftig pige, der ikke er særlig god til at bruge penge.jeg tager også gerne opvasken når mor ikke er hjemme. 5) hvor meget får man ca. i løn hvis man arbejder i bilka i timen som 13 årige ?.

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan se, at du er en meget målrettet pige med styr på fremtidsplanerne. Det er dejligt, når man ved, hvad man gerne vil med fremtiden! Men det er også vigtigt at huske, at fremtiden er uforudsigelig, der kan ske ting, som ændrer ved dine planer. Det kan fx være, at du vil ud og rejse, eller får et fedt job som gør, at du bliver senere færdig med din uddannelse. Eller at du pludselig finder ud af, at du vil være noget andet end advokat. Under alle omstændigheder er det dejligt for dig, at du nu ved, hvad du godt kunne tænke dig at bliver her og nu – så længe du er klar over, at det er helt okay at skifte sine drømme ud undervejs.
Du stiller en række spørgsmål, som jeg her vil forsøge at besvare.
• Din familie: Du fortæller, at din søster kalder dig fede og andre øgenavne og at det gør dig ked af det, fordi du har været overvægtig og tidligere er blevet drillet med det. Det er virkelig flot, at du har tabt dig så meget, og at du nu snart er nede på den vægt du skal det have. Det er virkelig godt gået, for det kræver hårdt arbejde – så klap dig selv på skulderne! Din søster skal selvfølgelig ikke kalde dig fed – for det er ikke rart at blive kaldt øgenavne. Og specielt ikke, når det er noget som minder dig om en hård tid. Jeg vil foreslå, at du stille og roligt prøver at snakke med din søster om, hvor ked af det du bliver, når hun kalder dig fed. Hvis din søster ikke forstår, hvad du siger, skal du fortælle det til din mor og far – så de kan få din søster til at stoppe!
• Du fortæller også, at din bror er meget fysisk hård ved dig – og at det nogle gange giver dig ar. Jeg synes igen, at du skal snakke med dine forældre om det. Fortæl dem, som du skriver her, at det nogle gange bløder og giver dig ar. Du bliver nødt til, at blive ved med at fortælle dine forældre om det, indtil de får det stoppet. Måske kan du vise dem det, som du har skrevet her i brevkassen – for her forklarer du flot, hvor ubehageligt det er for dig.
Søskende er noget mærkeligt noget. For det er nok de mennesker her i verden som man mest kan hade og elske på samme tid. Jeg tror altid, at man inderst inde elsker sine søskende - men der kan være flere år, hvor man ikke laver andet end at skændes og slås med dem. Det kan være mega hårdt, og bliver det for hårdt skal du sige fra. Enten ved at snakke med dine søskende om det, eller insisterer på dine forældres hjælp. Det fede ved at have søskende er, at selvom det er hårdt lige nu – så vil det om nogle år blive bedre, og I kan faktisk ende med at få et rigtig godt forhold til hinanden.
• Skilsmisse: Du fortæller, at dine forældre lige er blevet skilt, og at det gør dig meget ked af det. Det er rigtig hårdt, når ens forældre vælger at lade sig skille. Og det må være rigtig hårdt for dig, når du fortæller, at du er fars pige – men nu mest er hos din mor. Det tager tid at komme sig over en skilsmisse. I starten gør det rigtig ondt – men med tiden vil du lære at leve med det. Det du skal gøre nu, er at snakke med din far og mor om, hvordan du har det. Du fortæller, at dine forældre lige er blevet skilt – det betyder, at I er i gang med at skabe en ny hverdag – og det tager tid at vænne sig til forandringer. Så selvom det er rigtig svært lige nu – så bliver det bedre med tiden.
• Fremtidsplaner: Det lyder som rigtig fine fremtidsplaner du har. Det er langt fra alle der i en alder af 12 år ved, hvad de vil være. Det er dejligt for dig, at du ved det – men som jeg skriver i starten er det også vigtigt at huske på, at det er dine planer lige nu, og de kan ændre sig med årene. Hvis du føler, at du er klar til at tage på efterskole i 8.og 9. klasse og dine forældre er med på ideen, lyder det som en god plan. Om du så skal flytte hjemmefra når du er færdig på efterskole er måske lidt tidligt at tage stilling til nu. Men det er dejligt for dig, at du har nogle mål at gå efter.
• Løn i Bilka: Du bliver nødt til at kontakte den Bilka som ligger i nærheden af dig, hvis du skal finde ud af, hvad de giver i løn. Men jeg kan fortælle dig, at mindstelønnen når man er 13 år er  53,70 kr i timen. Det betyder, at loven har bestemt at det er det, som du som minimum skal have i løn. Nogle steder vil det være den løn du får, mens andre steder måske giver dig mere i løn.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål. Det er rigtig godt, at du har skrevet til brevkassen om det, som du er i tvivl om. Det er nemlig rigtig godt, at man snakker om de ting, som man tænker på – uanset om det er i en brevkasse, med sine forældre, venner eller andre voksne.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner
Marianne