Fremtid??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej :) Jeg er en pige på 14 år, og jeg har nogle problemer. Jeg har det ikke så godt i skolen, altså med lektier og sådan noget. Socialt har jeg det meget fint. Men jeg føler mig bare rigtig deprimeret. Lærerne på skolen bliver ved med at tale om at vi skal huske alt det vi lærer, og gøre os virkelig umage fordi det kan komme op i vores eksamen. Eksamen. Det ord har jeg det virkelig svært med. Bare tanken om det kan få mig til at græde. Jeg er bange for at jeg kommer til at gøre det dårligt, men på samme tid gider jeg bare ikke at gøre mig umage. Og så når jeg tænker på hvad jeg skal i min fremtid får jeg det endnu dårligere. Hvor skal jeg hen? Hvad skal jeg lave? Det eneste jeg vil er at være skuespiller, men jeg tror ikke rigtig på mig selv, og jeg tror ikke at jeg kan. Folk bliver også ved med at sige "Hvis du skal være skuespiller skal du nok se at komme i gang" men jeg orker bare ikke at gøre noget ved det. Jeg er bare virkelig bange og forvirret over min fremtid og hvad jeg skal, for der er intet der interesserer mig andet end film og musik, men jeg kan hverken synge eller spille skuespil. Jeg føler mig bare helt håbløs. Jeg har endda overvejet selvmord bare for at slippe væk, og jeg tror på genfødsel, og så kunne det være jeg blev genfødt som en eller anden person der havde nogle andre ønsker, og som havde det lidt nemmere. Bare en lille smule. Hilsen mig

Svar:
Hej med dig
Hvor er det godt du skriver herind og fortæller om det hele, fordi jeg kan godt mærke på dig, at det fylder helt vildt meget og at det virker helt uoverskueligt. Og så tror jeg det hjælper at få det ud af kroppen og få svar fra en voksen.
Jeg kan godt forstå at fremtiden og alt det her med lektier og alt det man skal lærer, kan gøre dig helt deprimeret og presset. men der er nogle ting som jeg kom til at tænke på, da jeg læste dit brev og dem vil jeg prøve at fortælle dig. Måske kan det hjælpe dig lidt.
Det her med eksamen er noget mærkeligt noget og jeg hvis man ikke har prøvet det før, så kan det godt stå derude i fremtiden som noget helt vildt noget. Noget der er fuldstændig uoverskueligt og meget svært.
Du er 14 år og så går du måske i 7 klasse. Jeg synes det er meget tidligt at starte med at tænke på eksamen i 9 klasse, fordi der er så lang tid til. Når ens lærer nævner det og du selv tænker meget på fremtiden i øjeblikket, så kan det godt vokse sig meget stort inden, og lige nu tror jeg det er vigtigt det kommer ned på jorden igen. Derfor er det også vigtigt at du siger det til din lærer, det her med at det faktisk presser dig og at det er med til at du føler dig deprimeret og ikke er så glad for at gå i skole.
Fordi selvom din lærer siger det her med eksamen, så tror ikke hun har lyst til at det skal presse dig og derfor tror jeg det vil hjælpe at få snakket med hende om det.
Hvis du synes det er svært at sige direkte, så skriv en mail til hende, fordi du er i hvert fald god til at skrive om det...
Så var der det her med din lille skuespiller i maven. For det første lyder det dejligt og fedt at du har en spændende interesse, og jeg kan også godt fornemme at du brænder for det. Jeg ved ikke hvem der har fortalt dig, at du skal til at igang, hvis din drøm skal lykkes, men jeg er meget uenig.
At blive skuespiller er en uddannelse som alt muligt andet og for at komme på skuespillerskolen skal du være mindst 18 år og gerne lidt ældre. Så søger man ind og så kommer man måske ind.
Hvad du bruger din fritid på, fodbold, skydning, syning, amatørteater eller noget helt andet, er fuldstændig op til dig og betyder ikke noget i forhold til om du kan blive skuespiller eller ej. Det vigtigste er at du har det godt og synes det er sjovt nu.
Du er 14 år og der er lang tid til at du skal vælge nogen bestemt uddannelse eller til eksamen, så jeg synes det er vigtigt at du tænker mere på at have det sjovt og dejligt i din hverdag. At du kan drømme om at blive skuespiller, lege med tanken om det og dyrke din interesse for musik og film. Og så må du se om 4,5,6 år om du stadigvæk har lyst til det.
Så alt det her, det handler faktisk om at du skal glemme fremtiden lidt. Det er meget naturligt at det kan stresse helt vildt meget og jeg tror det er derfor det er svært lige nu.
Men det kan faktisk godt være svært at skrue ned for nogle bestemte tanker og følelser bare lige fra det ene øjeblik til det andet. Derfor synes jeg også du skal snakke med både din lærer og dine forældre. Fordi en af grundene til at det kan vokse sig så stort og blive så svært at du tænker på selvmord, det er fordi du måske går rundt alene med det.
Og så vil jeg lige fortælle dig, at jeg ikke tror på reinkanation og derfor synes jeg heller ikke at selvmord er en god ide, fordi så er alt slut. Så selvom det er svært lige nu, så tro på at det godt kan blive nemmere og brug nogle af de voksne omkring dig.
Det var lidt det jeg skrev i starten, at det er vigtigt at få delt det med nogle nogle voksne så man kan få det ud og få nogle andre øjne på det hele.
Jeg håber mine øjne kunne hjælpe lidt og du skal også vide at der altid sidder voksne i chatten her i Cyberhus ssom også altid gerne vil lytte og give et godt råd. Du er altid velkommen i hvert fald..;)
De bedste hilsner
Erroll